Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cordo voorlicht op medeo trekking. - Forum Wereldfietser

Cordo voorlicht op medeo trekking.

Op mijn net gekochte medeo trekking zit een Cordo voorlicht met Smart Battery Charger. Ding trek je uit de lamp en steek je in het stopcontact. Nu ging het lampje vanmorgen op weg naar mijn werk leeg. Nu vraag ik mij af hoe lang je m op moet laden.

Iemand een idee?

Jarl

P.s.: gaat om deze --> http://www.cordo.com/?pag=20&prod=51#

Check deze website eens.

Nadat ik dit bericht had geplaats, bedacht ik me ook dat ik kon mailen. Heb dat dus ook gedaan. Haha. Nu op reactie wachten.

Toch bedankt :)

Jarl
Jarl schreef:Nu vraag ik mij af hoe lang je m op moet laden.
Eén nacht moet zeker voldoende zijn om de accu's vol te krijgen. Ik vermoed dat er ergens een los contact is geweest vannacht.
Leon

Vanmorgen al reactie mogen ontvangen van de vriendelijke mensen bij AGU. (Cordo daar onderdeel van?)

Het volgende bericht zag ik:
De Cordo oplaadbare halogeen stuurlamp heeft een oplaadtijd van circa 8 uur.
Afhankelijk van de staat waarin de batterij/accu zich bevind resulteert dit in een brandtijd van circa 2 uur.
Wanneer de brandtijd merkbaar korter is geworden is kan dit zijn veroorzaakt door de zogenaamde 'geheugenfunctie' in de batterij/accu.
Door deze nl. te herladen wanneer de batterij/accu nog lang niet leeg is zal op de langere termijn de capaciteit van de accu afnemen.
Dit is (deels) te herstellen door de batterij/accu geheel leeg te laten 'branden' en daarna (volledig) te herladen voor een periode van circa 20 uur.
Deze handeling moet wellicht enkele malen worden herhaald om tot de orginele capaciteit van de batterij/accu terug te komen.
Na circa 1000x opladen raakt de batterij/accu uitgeput en dient deze te worden vervangen.
De 126730 Cordo batterij/accu tbv halogeen stuurlamp is als service artikel te koop bij de vakhandel.


Ik heb mijn antwoord en misschien dat andere met een dergelijke lamp er ook gelijk wat aan hebben.

Jarl

Jarl schreef:Wanneer de brandtijd merkbaar korter is geworden is kan dit zijn veroorzaakt door de zogenaamde 'geheugenfunctie' in de batterij/accu.
Dat zou betekenen dat Cordo nog steeds NiCd-accus in hun producten toepast. Dergelijke accu's gelden al jaren als achterhaald. Ik vermoed dan ook dat de meneer (m/v) van Cordo zich vergist. De tegenwoordige NiMH-accus vertonen dit effect nauwelijks. Wat deze accu's wel kunnen hebben is dat ze eerst een aantal keren opgeladen en ontladen moeten worden voordat de hele capaciteit gehaald wordt. Ik zou het in ieder geval eens een keer op 5 proberen. Kun je de lamp openmaken om te zien wat er in zit?
Leon

Het volgende op de accu/batterij:
Smart Battery Charger
Model: BP-525
Input: 230V~50/60 Hz 0.01A
Output: 3V -- 0.15A

Meer staat er niet op.

Je haalt het geheel uit de lamp en steekt deze in het stopcontact.

Jarl

Edit: Op de zijkant van de lamp staat dus gewoon: NiMH :p haha
Is het een goede koplamp?

Welke van deze 3 is het beste, of zijn er nog betere?
Ik wil niet alleen te zien zijn, maar ik wil ook de weg goed kunnen zien.

Slechte bij de bouwmarkt:
http://www.dresco.nl/nieuws/883/fietsla ... topcontact
Betere versie:
http://www.wowowsports.be/?pg=products&id=24&lang=nl
Halogeen versie:
http://www.cordo.com/?pag=20&prod=51
Als je dat wilt kun je beter kijken naar een dynamo (axa HR als het goedkoop moet, B&M dymotec 6 als het beter moet). Als koplamp een B&M Lumotec rond voor 10 euro als het budget krap is. Mag het iets meer kosten, dan de nieuwe B&M Lyte.
De mooiste oplossingen maak je met een naafdynamo en een dure led lamp (Sondelux naafdynamo en Son edelux koplamp voor het beste en duurste, maar daar zit je misschen niet op te wachten).
Wim
Ik kan de combi Axa HR met B&M led voor- en achterlicht aanbevelen als budgetoplossing.

Zorg voor fatsoenlijke stekkertjes en besteed zorg aan het netjes wegwerken van de kabel en je het probleemloze verlichting.

Kocht ik een nieuwe fiets, dan zou ik zeker voor de SON delux oplossing gaan.

Wat is eigenlijk de beste manier om de kabel naar een achterlicht op de reflectorplek van een bagagedrager te krijgen?
Door de buis voeren, betekent een gaatje boren bij het achterlicht, wat mij onverstandig lijkt, langs een buisje trekken kan ook niet lang goed gaan met tassen eraan?

Sjors
Voor achterlicht zou ik altijd batterijen gebruiken, scheelt een hoop gedoe met draadjes.
(Ikzelf heb een Busch and Muller D Toplight XS Plus)

Mijn voorkeur gaat uit naar een naafdynamo, maar iets op batterijen is goedkoper en veel makkelijker geinstalleerd. Een gewone dynamo zit daar weer een beetje tussenin, maar dat trapt weer zwaarder (of zijn er dynamos waarbij dat niet het geval is?).

(Ik fiets in de herfst en in de winter bijna 10 uur per week in het donker.)
Als je de bedrading goed monteert heb je met die bedrading veel minder problemen dan met de schakelaars en contacten van zelfs een goed batterijachterlicht. Ik heb het echt gehad met batterij achterlichten.
Als je aan echt goed licht wilt hebben om wat te zien dan vallen bijna alle batterijkoplampen af, en blijven alleen dure als de B&M Ixon IQ over.
Als het goedkoop moet dan geeft alleen de combinatie AXA HRen Lumotec rond voldoende licht. En ja dat is wat zwaarder trappen, maar voor incidenteel gebruik zoals op een vakantiefiets geen probleem. De B&M Dymotec 6 loopt wat lichter en zal wat langer meegaan, en is iets duurder. Vroeger had je ook nog heel goede maar ook dure traditionele dynamo's (B&M S6 en de onovertroffen Lightspin). Maar die zijn allemaal van de markt verdwenen. Voor langdurig gebruik (en dat is 10 uur per week wel) is de naafdynamo nu toch wel het meest aangewezen. De SON is het mooiste en het duurste, de goedkope Shimano modellen zijn troep, maar de duurdere Shimano's zijn wel goed.
Wim
NoricoG schreef:(Ik fiets in de herfst en in de winter bijna 10 uur per week in het donker.)
Dan zou ik liever wat meer weerstand hebben van een gewone dynamo dan het gemorks met voortdurend leeg lopende batterijtjes..

Don't get me wrong, ik zou heel graag een goede naafdynamo hebben, maar ik fiets liever met licht aan dan de tegenwind van afgelopen week op de kop..
Ik wil maar zeggen: natuurlijk is er extra weerstand met een banddynamo, maar het is nu ook weer niet zo of je met de rem erop fietst.

Sjors
Sjors schreef: Dan zou ik liever wat meer weerstand hebben van een gewone dynamo dan het gemorks met voortdurend leeg lopende batterijtjes..
Vandaar dat mijn voorkeur uit gaat naar deze:
1 http://www.wowowsports.be/?pg=products&id=24&lang=nl
(of anders http://www.knog.com.au/gear-lights/boom ... eable.phps)
2 Of een banddynamo
3 Of een naafdynamo

1 Goedkoop, makkelijk op te laden en geen extra weerstand, maar kwalitatief niet geweldig.
2 Vrij goedkoop, wel iets zwaarder trappen.
3 Vrij duur, maar beste oplossing.

Het gaat om een alternatief voor mijn Gazelle Twin Eye Led-koplamp op mijn Gazelle City Lite Line (batterijen "trillen" los, elke week nieuwe batterijen nodig en oplaadbare batterijen gaan snel achteruit.)
Ik fiets in herfst en winter bijna 10 uur/week in het donker. Ik hoef niet alles te zien, maar de weg tot een paar meter voor me graag wel (Ik fiets rond de 25 km/uur).
Zoals gezegd, als je zelf ook wat met je koplamp wilt zien dan zijn alleen dure batterijlampen als de B&M IXON IQ goed genoeg. De lamp die jij noemt heb ik niet uitgeprobeerd, dat is waar, maar dit is echt een markt waar kwaliteitsaanbieders als B&M domineren.
Wim
My two cents:
Ik heb sinds voorjaar 2005 een Shimano DH-N71. Ik heb hem (ondanks Shimano zijnde) nooit gesmeerd, nooit onderhouden, nooit naar omgekeken (enkel buitenkant soms eens met een doekje laten glimmen). Ondertussen zijn er >44.000km afgelegd en fiets ik tussen oktober en april gemiddeld een 8 uur in het donker langs onverlichte paadjes (sinds een jaar of drie met het fantastische B&M IQ Fly LED licht). Wel, ik heb nog geen enkel probleem gekend met deze zeer goeie naaf (die toch wat goedkoper is dan een Son). Ik voel geen weerstandsverschil of trillingen bij licht aan of uit (maar dat zegt wellicht meer over de bedenkelijke kwaliteit van de Belgische fietspaden dan over de naafdynamo zelf). Ik moet bekennen dat ik een zwak heb voor kwaliteitsmerken zoals Magura, Rohloff, Son etc...maar die Shimanonaaf, die kan bij mij niks meer verkeerd doen! :-)
Waarschijnlijk wordt het een Shinamo naafdynamo met snelspanner en een B&M koplamp (iets van Lumotec ofzo).

Bedankt voor alle tips, als je nog wat kwijt wil, dan hoor ik het wel.
Ik (ben zeer tevreden over, en) gebruik voor verlichting:
- Naafdynamo: Shimano DH-3N80 (koop overigens een 72; 80 is alleen iets lichter).
- Koplamp: B&M Lumotec IQ Fly Senso (Auto-schakelaar + standlicht); doorgelust naar :
- Achterlamp: D-Toplight plus (standlicht).

Ondanks dat die IQ Fly voorlamp er niet uit ziet kan ik hem iedereen aanbevelen; geeft ontzettend veel licht (auto's geven je grootlicht terug als je hem teveel omhoog richt). Waarom er twee aansluitingen op die voorlamp zitten is mij overigens een raadsel; heeft mij al eens een kwartier lang fronzen opgeleverd omdat ik beide draden naar het achterlicht op de aarde had aangesloten... :shock:

Ik heb de voorlamp in de praktijk vergeleken met een SON Edelux en die lamp geeft nog een behoorlijke hoeveelheid extra licht, maar dat is mij de bijna driedubbele prijs niet waard.

p.s. Shimano naafdynamo bij de oosterburen bestellen kan aanzienlijk schelen..
p.p.s. Ben ook voorstander van achterlicht op draad ipv batterijachterlamp.