Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mag ketting nat worden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mag ketting nat worden?

WD-40 was developed by the military in the 50s as a rust preventative solvent and de-greaser to protect missile parts. It quickly became a household item when people discovered it had thousands of other uses as a cleaner, rust-prevention agent, squeak-stopper and more. It also works wonders as a light lubricant on small items like hinges, locks, and toys.
Bicycle chains, on the other hand, are far too heavy and fast-moving for the lubricating power of WD-40 to have any effect at all. As a matter of fact, WD-40 will actually strip away any existing lubricant and leave your drivetrain dry – metal on metal. Basically, spraying this stuff on your chain is worse than using no lubricant at all!
Geen idee of het klopt; maar gebruikte het toch al niet :D.
Leon schreef: (1) Een hogedrukreiniger is ook niet goed als je hem op je oren richt. Als je je ketting ermee reinigt moet je hem op de ketting richten en niet op de naven. Heel erg moeijelijk is dat niet. Maar schijnbaar willen sommige mensen per se in de afgrond springen als er geen hekje voorstaat.

> Zelf gebruik ik eerst diesel
(2)Wat een smering ge****

> Doen trouwens Tour de France mecaniciens net zo.
(3)Alsof die begaan zijn met de levensduur van een ketting :roll:

Leon
(1)Een hogedrukreiniger is bij een fiets zinloos geweld. Gifspuit of plantenspuit
passen beter bij fiets'werk', een fiets is geen landbouwtrakkietorrie.
Maar als jouw fiets gelukkig wordt van een hogedrukreiniger moet je dat
vooral doen Leon.

(2)Ik smeer het niet achter mn oren hoor maar los er het grofste vuil mee op.

(3)Dat niet maar als de mecaniciens gekke dingen doen met een ketting (best wel
een belangrijk item) dan worden de rijders heel boos. Kmeen zelfs ooit in
FIETS gelezen te hebben dat ze Dreft gebruiken.

Over levensduur gesproken, dat was ik in mn vorige betoogje even vergeten mee te nemen. Mijn ervaring is dat je best wat vlotter je ketting mag vervangen als hij zeer vuil is en naar de afkeurmaat loopt (gebruik altijd een schuifmaat, dan weet je precies waar je aan toe bent) want zo'n ketting kost niet veel, geen geklooi met schoonmaken, beter voor je dure tandwielen. Geeft bij het rijden weer een lekker
vers gevoel. En nee ga de nieuwe ketting niet eerst van zn eventuele preserveer vetlaag ontdoen, gewoon lichtjes afspuiten met WD-40, afvegen, smeren en rijden maar weer. Zeker met de moderne sluitschakels een dankbaar klusje.