Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Canadian Rockies en Kettle Valley Railway - Forum Wereldfietser

Canadian Rockies en Kettle Valley Railway

Het is bijna 2010, dus hoogtijd om plannen te maken. Ik heb mijn oog dit keer laten vallen op Canada, met name het Westen. Hoewel ik niet zo'n klimmer ben, kan ik de Icefieds Parkway - volgens sommigen de mooiste route in Amerika - denk ik moeilijk overslaan. Daarbij wil ik ook Kootenay National Park en Yoho National Park meenemen.
Als een wat makkelijker aanvulling denk ik erover om daarnaast een flink stuk van de Kettle Valley Railway te fietsen.
Mijn fietstocht - van Calgary naar Calgary - komt er dan ongeveer als volgt uit te zien: Afbeelding
Volgens GPSies is het bijna 2500 km en mijn ervaren leert dat je daar ongeveer 20% bij op moet tellen. Dus een mooie afstand voor een week of vijf. Ik twijfel nog over de tijd: juni, juli/augustus (dus hoogseizoen) of september. In de voorjaar en najaar is de kans op slecht weer wat groter en ik ben nogal wat verhalen van fietsers tegengekomen die slecht weer hadden op de Icefields Parkway. In juli/augustus is het drukker en kan het moeilijker zijn om accomodatie te vinden. Geldt dat ook voor campings?
Ik houd mij aanbevolen voor suggesties, routevoorstellen, musts en don'ts.

Gerd
Canada: Leuk! Mooi!
Ben in de zomer van 2005 in British Columbia geweest, gefietst van Jasper naar Vancouver, ook een deel over de Kettle Valley Railway (toen de bruggen net verbrand waren en de route net "gerenoveerd " was (lees: omgeploegd en bezaaid met grote stenen).
Ook in het hoogseizoen kan het koud zijn de in Rockies. Het vroor 's nachts op de top van de Icefield Parkway. En ook regen kan je daar uiteraard hebben ;-)
Mijn ervaring is dat als de campings al vol zitten, er voor fietsers altijd een oplossing is: ze sturen je niet weg. Bij slecht weer mochten we een keer bij het haardvuur binnen slapen, bij een volle camping op het grasveld bij het huis van de eigenaar (en zijn douche gebruiken).

Zelf vond ik oa Glacier National Park erg mooi. Een wandeling naar boven geeft je 360 graden zicht in de rondte op gletsjers.

Een paar indrukken:

Icefield Parkway
Afbeelding

Glacier Ntl Park
Afbeelding

Mooi kampeer plekje
Afbeelding
Hoi Gerd,
ik wil je voorbereidingen niet verpesten, maar in het hoogseizoen is het niet prettig fietsen in het westen van Canada. ERG DRUK op de weg (en er zijn niet al te veel wegen...)
En de Kettle Valley Railway is ook niet meer wat het geweest is, er is geen toezicht op wie er wel en niet op mogen (en de politie doet ook niets), dus tijdens de zomer word er lustig op rond gejakkerd op motoren, ATV's én auto's, met alle gevolgen van dien (omgeploegd zand en nauwelijks meer een leuke fiets-ervaring).
Het enige alternatief zijn de FSR's (forest service roads), maar dan moet je wel erg veel van dennebomen houden...
Sorry, groetjes,
Ali :cry:
En de Kettle Valley Railway is ook niet meer wat het geweest is, er is geen toezicht op wie er wel en niet op mogen (en de politie doet ook niets), dus tijdens de zomer word er lustig op rond gejakkerd op motoren, ATV's én auto's, met alle gevolgen van dien
Echt? :shock:
Ik heb in totaal 6 dagen op de KVR gefietst en in al die tijd slechts 2 MTB-ers (zonder bepakking) en 2 vakantiefietsers (met kinderkar!) tegen gekomen. Het kan natuurlijk dat het veranderd is, maar zo erg....

Anneke
Hoi,

Ik heb al eens over de Icefields Parkway gefietst als onderdeel van een fietstocht van Denver naar Stewart / Hyder (Alaska). Volgend jaar rond juni wil ik het iets noordelijker zoeken en denk daarbij aan de Yukon. Het liefst wil ik in Whitehorse beginnen en eindigen. Ik denk aan een rondje Dawaon, grens over naar Alaska (Chicken!), Border City Lodge, Haines Junction, Skagway, Whitehorse of in andere richting. Mogelijk nog een extra lus naar Johnson Creeking. Ik zal waarschijnlijk rond 4 of 5 weken gaan, maar mogelijk ook langer. Waarschijnlijk vlieg ik naar via Calglary dus zou daar ook nog 2 weken willen verblijven. Ik sta er wel voor open om met iemand op reis te gaan. :D

Gerd, misschien kunnen we eens overleggen. Ben jij op de Nieuwjaarsborrel?

Groeten,

Rutger
Anneke en Ali, bedankt voor de informatie, ook al is die een beetje tegenstrijdig. Ali, ik heb julie website nog eens nagelezen. Niet echt heel positief, maar jullie route lag wel grotendeels een stuk westelijker dan de mijne. Verder heb ik nog wat recente fietsverslagen en video's bekeken van met name het mooiste stuk van de KVR - van Penticton naar Castlegar. Daar schijnt de overlast van gemotoriseerde weggebruikers nog wel mee te vallen. Op sommige plaatsen wordt het gemotoriseerde verkeer zo geweerd: Afbeelding
Als het stuk dat jullie gedaan hebben echt zo erg is, zoek ik daar wel een andere route.
Anneke, ik zal kijken of ik tijd heb om vanuit Golden een trip naar Glacier National Park in te bouwen.
Rutger, sorry, ik fiets het liefste alleen.

Gerd
Ter aanvulling: de KVR heb ik gefietst van Castlegar-Midway-Penticton-Princeton.
Een stuk daarvan met omleiding omdat de bruggen vanwege branden verwoest waren. Een ware MTB-detour!
Na Princeton hadden we wel genoeg van de KVR en zijn we weer op de "gewone" weg gaan fietsen.

De paden zijn soms nauwelijks zichtbaar en soms bijna beroerd door wasbord of grote stenen. En, op sommige delen staan om de haverklap hekjes!
Afbeelding
Anneke schreef:Een stuk daarvan met omleiding omdat de bruggen vanwege branden verwoest waren.
Ik heb begrepen dat alle bruggen inmiddels zijn herbouwd.

Gerd
De Kettle Valley Railway heb ik niet gefietst. In augustus was het met name druk om Vancouver uit te komen (de 99 tot aan Whistler). Daarnaast waren met name de hoofdwegen druk met campers met toeristen die niet gewend zijn om van de grote bakbeesten te rijden.

De drukke wegen hebben bijna altijd een brede vluchtstrook.

Zie voor mijn route in 2004 mijn website

http://luddo.freehostia.com/Canada/canada2004.htm

Er zijn veel campings, alleen bij de grote steden staat al snel het bordje vol aangegeven (Banff, Jasper). Vaak zijn er speciale plekken voor fietsers en trekkers of kan je op de plaats staan van andere fietsers. Deze zijn namelijk immens groot.

Afbeelding

groet

Luddo
GerdC schreef:Hoewel ik niet zo'n klimmer ben, kan ik de Icefieds Parkway - volgens sommigen de mooiste route in Amerika - denk ik moeilijk overslaan. Daarbij wil ik ook Kootenay National Park en Yoho National Park meenemen.
Gerd
Ik heb op de Icefiels Parkway gefietst, van Calgary via Banff naar Jasper en dan per trein naar Edmonton. Ik kom nog altijd woorden tekort bij de schoonheid ervan als ik eraan denk. Nee, er komen geen pittige hellingen in voor. Met twee voorbladen van 42-52 tanden en vijf versnellingen achter 14 t/m 32 tanden was het goed te doen. Maar neem wel warme kleren en muts + handschoenen mee, want zelfs hartje zomer kan daar sneeuw liggen!
Vaak is de grond te nat en te koud om te kamperen. Op iedere ± 60 km is er wel een kleine jeugdherberg voorhanden, meestal een eenvoudige blokhut. Water uit de beek en verder zelf koken. Voor informatie zie http://www.hihostels.ca . Heerlijk!

Afbeelding
Bow Pass op 2168 meter hoogte, in gezelschap van een Amerikaanse fietser uit Missouri

Afbeelding
Op de grens tussen Alberta en British Columbia in de stromende regen
oud bericht maar zucht, wat gaaf zeg