Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga World Traveller 29er - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga World Traveller 29er

Eric Schuijt schreef:In weerwil van de veelvuldig in dit forum gebruikte negatieve intonaties zal hij in juli 2012 helemaal uitverkocht zijn :wink:
Absoluut! Dit gaat een topper worden. We hebben 'm al voor de winkel besteld. :)
Het gaat er ook niet om dat die fiets niet goed verkoopt, het gaat erom dat er niet zoveel innovatiefs aan is en dat die award niet op zijn plaats is. Het zal een prima fiets zijn; hoewel 47mm vredestein banden, slx cranks (hollowtech) en shimano naafdynamo mij geen € 2000 waard zijn; dat er mensen zijn die het geld er wel voorover hebben verbaast me niks. Het lijkt mij weinig waar/innovatiefs voor je geld; en als je dan toch voor brede banden icm derailleur gaat laat dan een surly karate monkey (oid) opbouwen (vanwege horizontale padden ook nog te upgraden met rohloff) en kies niet voor een halve oplosssing als deze world traveller.

The Karate Monkey’s been around for a while. It didn’t create the 29er category, but it helped bring it to the masses and set the standard for what a 29er could be.

Afbeelding

En dan de naam: “Koga World Traveller 29er” vs “Karate Monkey”; moeilijke keuze :D. Een prijs à €350,- maakt de keuze ook niet moeilijker en in juli 2012 is ie vast niet uitverkocht.
Eric Schuijt schreef:In weerwil van de veelvuldig in dit forum gebruikte negatieve intonaties zal hij in juli 2012 helemaal uitverkocht zijn :wink:
Het is altijd knap dat je van een produkt net zulke aantallen maakt dat het niet in de opruiming komt :D
Leon
Wim schreef:Die fietsen met brede etrto 622 banden (want dat is de echte naam) hebben ook wel nadelen. [...] Tot slot kun je er geen kleine mensen mee bedienen.
Ehm, levende in het land met de langste mensen ter wereld, kun je dat net zo goed omdraaien: met 26" wielen is er ook wel een bovengrens waarbij de langere medemens niet meer aan zijn trekken komt.

.tsooJ
Matthie9000 schreef: En dan de naam: “Koga World Traveller 29er” vs “Karate Monkey”; moeilijke keuze :D. Een prijs à €350,- maakt de keuze ook niet moeilijker en in juli 2012 is ie vast niet uitverkocht.
De Surly KM voor EUR350? Waar?

En hoewel ik Koga, Batavus en alle andere fietsfabrikanten/onderdelenleveranciers uit Heerenveen een warm hart toedraag is een 29'er pas een echte 29'er als er echte brede banden onder passen (tot 2,35" exclusief spatborden). Hoe moeilijk kan het zijn om een surly KM in aluminium na te apen?
Dus Koga, nog een keer opletten hoe het moet/kan (alleen nog wat spatbordjes, verlichting en een racestuur voor een mooie monstercrossbiketraveller):
Afbeelding

En dat de retailers blij zijn snap ik wel, wederom een produkt met marge van 600eurie wat makkelijk verkoopt omdat ie een award heeft gewonnen. Hoef je tenminste niet uit te leggen dat het eigenlijk maar een standaardfietsje is.
Eric Schuijt schreef:Ter informatie: de WT29er kost € 1.999,- en zal eind november leverbaar.

In weerwil van de veelvuldig in dit forum gebruikte negatieve intonaties zal hij in juli 2012 helemaal uitverkocht zijn :wink:

Daarnaast mogen we trots erop zijn dat een Nederlandse fabrikant die al zo lang reisfietsen maakt en daadwerkelijk aan het reizen per fiets is toegewijd, zo'n prijs wint.

Een van de ontwerpers (Marc Dorlandt, ooit geïnterviewd in ons tijdschrift) heeft zelf ooit een wereldreis gemaakt van Nederland naar Australië dus hij weet wel degelijk waar hij het over heeft.

Daarnaast heeft Koga iemand die hun reisfietsen test, zoals ondergetekende.
(En nee, ik heb geen aandelen in de Accel groep :D )

Hoe ver ik ga met testen kun je op deze pagina zien in het begin van het filmpje:
http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... elt-drive/
Eric, in dat filmpje heb je toch niet de 29'er getest? De Koga Traveller als een echte 29'er, met riem en rohloff voor eur1999...... jaaaaa, dan had ie een award verdiend! Twee wat mij betreft :).
AB schreef:Hoe moeilijk kan het zijn om een surly KM in aluminium na te apen?
Dus Koga, nog een keer opletten hoe het moet/kan.

En dat de retailers blij zijn snap ik wel, wederom een produkt met marge van 600eurie wat makkelijk verkoopt omdat ie een award heeft gewonnen. Hoef je tenminste niet uit te leggen dat het eigenlijk maar een standaardfietsje is.
Wat een rare wereld is het toch... Waarom rijdt niet iedereen op die Surly's!!?? Dit zijn gewoon de allerbeste fietsen die er zijn en mensen die een 'te dure', maar mooie fiets kopen zijn sukkels. Ohja, VSF niet vergeten... :roll:

Heren, zullen we de hele sectie "Commercieel nieuws" maar van het forum schrappen? Dat komt mijns inziens de sfeer enorm ten goede en zo worden al die domme consumenten tenminste niet meer via dit forum verleid tot "slechte", "nutteloze" en "te dure" aankopen. Gewoon allemaal aan de Surly en pisbakkenstalen VSF. Meer heb je tenslotte niet nodig.
@AB: Ik bedoelde €350,- voor frame+vork.

@Christophorus: Ik begrijp dat de belangen anders liggen; maar ga nou niet doen alsof er niks aan te merken is op die fiets en dat het een revolutionaire fiets is. Dat iets commercieel nieuws is wil ook niet zeggen dat het gaat om nieuws dat automatisch immuun is voor kritiek.

Mijn persoonlijke mening is dat het weinig bijzonders/vernieuwend is voor relatief veel geld. Mijn mening is ongetwijfeld gevoed door mijn eigen smaak en voorkeur voor (ander) imago. Hoewel de service bij Koga ongetwijfeld erg goed is (voor de eerste koper) moet nou eenmaal een prijs berekend worden voor marketing; dat begrijp ik best; maar daar wil ik niet voor betalen en die extra service heb ik niet nodig, dus ik zoek zelf wel iets beters uit. Dat dit voor andere mensen niet zo werkt ligt voor de hand.

ik fiets momenteel overigens op een koga traveller en de eerste de beste kans om dat frame te vervangen door een degelijk stalen 28" frame met excentrische trapas, verticale padden en ruimte voor v-brakes en spatborden met minstens 50mm banden grijp ik aan.
Ik denk niet dat er iemand Koga rijders sukkels genoemd heeft. Feit is gewoon dat als je een goede prijs/kwaliteit verhouding wil, je gewoon geen nieuwe Koga moet kopen. Dat geldt ook voor Idworx volgens mij. Er zijn veel interessantere alternatieven zoals inderdaad Surly en VSF Fahrradmanufaktur, maar dat zijn ook niet de enige opties. Voor het geld van een Koga kan je gewoon een betere fiets kopen van bv. Thorn Cycles, M-Gineering (als die ooit terug frames bouwt), Vlerick, ... Of dat is toch wat ik zelf inschat en hier en elders geleerd heb :)
De aansluiting van de bagagedrager en de hoogte van de balhoofdbuis ?? ik heb geen idee of dit veel beter/sterker is maar de verkoper van die fiets moet met goede argmenten komen. :wink:
Matthie9000 schreef:@Christophorus: Ik begrijp dat de belangen anders liggen; maar ga nou niet doen alsof er niks aan te merken is op die fiets en dat het een revolutionaire fiets is. Dat iets commercieel nieuws is wil ook niet zeggen dat het gaat om nieuws dat automatisch immuun is voor kritiek.
Wat ik van de fiets vind is in mijn artikelen te lezen. Ik vind 'm niet revolutionair, maar wel een mooie aanvulling op het assortiment.
Mijn belangen zijn verder niet commercieel, want of ik er nu twee of honderd verkoop, dat maakt voor mij financieel geen verschil, want ik ben 'slechts' een werknemer. Ik ben echter ook een liefhebber en product-enthousiasteling.

Ik ga dit model over een tijdje zelf uitgebreid testen en zal het zeer zeker niet nalaten kritisch te zijn.
@Christophorus: Ik denk ook zeker dat het een aanvulling is; want het aanbod aan 28" travel fietsen met mogelijkheid voor bredere banden is niet groot, alleen is 47mm nou niet echt heel breed te noemen; en ruimte voor veel bredere banden lijkt er niet te zijn. Daarnaast vind ik de keuze hollowtech-II vreemd; ik zal je review met interesse lezen; ook erg benieuwd naar hoe die vredestein banden rollen!.
Matthie9000 schreef:de eerste de beste kans om dat frame te vervangen door een degelijk stalen 28" frame met excentrische trapas, verticale padden en ruimte voor v-brakes en spatborden met minstens 50mm banden grijp ik aan.
Travelmaster 2.8 cro-mo?

En als die nog niet genoeg ruimte heeft moet je nog even wachten op de Surly Ogre.

Sjors
Matthie9000 schreef:@AB: Ik bedoelde €350,- voor frame+vork.
Dat is een mooie prijs. Als je dan ziet voor welke prijs Lasse zijn Surly LHT in elkaar heeft gezet, zo'n 1200euro was het niet? Dan schat ik in dat Lasse voor iets meer dan 2100euro een echte 29'er in elkaar had kunnen zetten inclusief rohloffnaaf (voor die prijs laat je de Koga WT29 echt wel 10x in de etalage staan). Met de lage internetprijzen loont het gewoon om zelf je fiets in elkaar te zetten. Er zijn overigens wel meer alternatieve merken voor een stalen 29'er (on one inbred, singular gryphon, etc). Maar ook een echte 29" ATB zou je simpel kunnen ombouwen tot een reisfiets.

Dat niet iedereen zijn eigen fiets wil/kan opbouwen en gewoon zijn fiets bij een fietsenmaker wil kopen is te begrijpen (service, garantie). Dus de Koga's Santossen, Multicycles en Idworxen zullen altijd een markt behouden. Neemt niet weg dat dit topic over de Koga World Traveller perfect in het rijtje van commercieel nieuws past. Commercieel zijn betekent toch een hele kleine verbetering heeeeel groot maken en daardoor een produkt als iets mooier verkopen dan het in werkelijkheid is? Een (degelijke) standaardfiets voor een goede prijs verkopen met een sticker van een award: goede marketing dus voor een te duur/normaal fietsje.

En verder is er niet zoveel negatiefs over de Koga gezegd (afmontage, geometrie, ben eigenlijk wel benieuwd naar de duurzaamheid van pressfitlagers), behalve dan dat het geen echte 29'er is. Zo moeilijk is het toch niet om bij het ontwerp van een 29'er uit te gaan van 28" wielen met dikke vette banden? Voor idworx was dat 10jaar geleden met de Easy Rohler les 1. Waarom begrijpt Koga dat dan niet?