Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting loopt niet soepel - Forum Wereldfietser

Ketting loopt niet soepel

Hallo allemaal,

Even nadat ik een basis reparatie cursus heb gehad ben ik begonnen met oefenen aan mijn oude fiets (de goede, een Santos, is net nieuw en daar mankeert gelukkig niets aan). Ik wil graag een beetje ervaren zijn voor het geval er iets gebeurd wanneer ik op reis ben.

Ik heb de ketting eraf gehaald met een kettingpons (CT-5 van Parktool), helemaal schoon gemaakt en toen terug er op gelegd en hem daarna weer in elkaar 'geschroefd'. Dit ging, na een nogal lange tijd, helemaal goed. Totdat ik de ketting laat lopen. Op de plek waar ik de ketting uit elkaar heb gehaald is hij niet soepel meer, er zit een knik als de ketting over de kleine tandwielen/transportwieltjes loopt.

Wat doe ik fout? En hoe kan ik dit verhelpen? Extra olie heb ik er al op gesmeerd en dat hielp niet.

Bedankt voor jullie tips en hulp, groetjes Cinderella
Hi,

Een ketting moet je niet terugponzen met dezelfde pen. Er zijn speciale pennen verkrijgbaar voor shimano. Anders een zogenaamde snelsluitschakel gebruiken, deze kun je later ook weer gemakkelijk terugplaatsen.

Je kan om de ketting toch soepel te maken:
-ketting vastpakken
-de ketting dubbelvouwen op het punt waar deze niet goed beweegt 9dus dat dit punt naar boven wijst. ik bedoel uiteraard niet dat je de ketting vouwt in zijwaartse richting.
-terwijl je hem gevouwen laat duw je de ketting in de zijwaartse richting linksom en rechtsom. (niet te extreem drukken, maar wel wat kracht op uitoefenen)
-ketting andere kant opvouwen dat de vouw naar onderen wijst
-weer links en rechtsom drukken
-evt herhalen tot hij netjes loopt.

Wanneer hij ondanks een aantal keer heen en weer buigen niet wil lopen kan het zijn dat deze na gewoon door blijven fietsen netjes gaat lopen.

Een mooiere veiligere oplossing is een snelsluitschakel. Afbeelding
Dank je... als ik me even ingelezen had, wist ik het. Was een beetje ongeduldig, denk ik. Bedankt voor je antwoord in ieder geval. Het probleem is verholpen :)

Cinderella
buigen of quick link?
Buigen, aangezien ik niets in huis had om het anders te doen.