Uiteraard liep ik ook rond op de eurobike. Er was weer een hoop te zien.
De G.B. shifter past wel degelijk over een racebocht. Er komen 2 shims waarme hij op 2 verschillende diameters past. Ook heeft G.B. een instapmodel (ehhmm opstapmodel?) zadel, de Mente. Wel even dik leer en een goede brug, maar niet demonteerbaar en iets breder dan de andere types.
De shifters komen vanaf oktober ongeveer beschikbaar en er komen er een aantal naar ons toe. De Mente zal eerder bij ons binnenkomen.
Ook vond ik een titanium shifter, maar deze was een proto-type en nog niet functionerend. De grip was van foam gemaakt.
Koga had zijn belt-drive fiets staan, ik hoop dat het een proto-type was. Santos heeft er beter over nagedacht. De afstand tussen het voortandwiel en het frame was behoorlijk (lees: te) klein. De 29- wordltraveller had een bandmaat van 47mm, volgens mij kun je dat niet onder 29 inch rekenen...( Idworx heeft dus allemaal 29 inch ipv 28 al die tijd gehad) De drager vond ik persoonlijk wat vreemd gemonteerd.
Rohloff had enkele kleine leuke dingen nieuw erbij. Een vervanging voor de speedbone en een bracket voor hollowtech2 waarmee een exenter wordt nagebootst, helaas is hierbij de verstelruimte wat aan de korte kant maar dat kun je met de ketting oplossen. Dus wel een mooi alternatief voor een kettingspanner of een nieuw frame.
Magura heeft doorgehad dat de nieuwe HS33 remhandels niet echt makkelijk zijn en past deze aan. Het is nog niet op de markt, maar het komt wel.
(voorbeeld)
Gates heeft zijn center-track licht aangepast en zal komende tijd op meer fietsen verschijnen.
Surly heeft de long-haul trucker ook met disc (26 en 28 inch), de kleur blauw is weg....
Pedalen worden ook steeds beter en mooier; Syntace heeft pedalen met aan beide kanten een kogellager, mooi gevormt en in 3 maten verkrijgbaar.
Een alternatief is het crankbrothers platform pedaal met aan de crankzijde een naaldlager en aan de buitenzijde een kogellager.
Supernova heeft naast hele mooie koplampen ook een naafdynamo die volledig uitgeschakeld kan worden zodat er (bijna) 0 weerstand te voelen is. Nadeel: je moet hem met de hand in en uit schakelen aan de naaf.
Tout terrain brengt het vervolg op de markt van "the plug". The plug is een omvormer om met de naafdynamo diverse apparatuur op te laden onderweg. Groot verschil met de conccurenten is dat the plug vrijwel onzichtbaar is, hij heeft een USB aansluiting boven op de stuurpen. Ik rij zelf met the plug 1, maar binnenkort dus met de nieuwe.
Son heeft inderdaad de nieuwe 28 laten zien en voelen. Deze is gebaseerd op de deluxe, ook een bolle vorm maar wat grotere magneten en een grotere spoel erin om meer vermogen te leveren dan de delux doet. Ook staan de flenzen wat wijder dan de huidige 28. Nog steeds is een wide-body van idworx breder overigens.
Busch en Muller zet in op dagverlichting, dankzij de komst van de naafdymano kun je nu ook overdag je energie verspillen aan de dynamo. Knap fel die extra lampjes, ik heb nu nog zo ongeveer hoofdpijn ervan.
Tubus heeft enkele achterdragers licht veranderd, de opvulbusjes tussen frame en drager zijn niet (altijd) meer nodig.
Ortlieb heeft de rollers nu met verschillende designs erop.
Er was nog veel meer nieuws, eigenlijk teveel om op te noemen. In iedergeval waren de elektrische fietsen veel meer als afgelopen jaren aanwezig.
Over dat hoesje...: het lijkt mij prettig als er vuil bij de ketting komt dat het er ook weer uitkan.. betere oplossing: neem een kast of chainglider. Zo was er ook een her-introductie van de kettingbeschermer die ook jaren geleden al op een trendy Gazelle te zien was, een soort kunststof schakels die je over de ketting heen klikte. Toen had het maar 1 functie: de broek iets beter schoon houden. Ik hou het maar bij riem-aandrijving, wel zo schoon zonder smeer
.
Rob
Rob's Bikecenter, Maasland