Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 127 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34359 berichten
GerdC schreef:
Bob&Marguérite schreef:Dat is um ook!
Mogen wij ook weten: hoe wat en waar?
Gerd
Ja natuurlijk, als je bij Helsingør (Denemarken) overvaart naar Helsingborg (Zweden - Skåne) staat deze vuurtoren nabij de (veer)haven.
Helsingborg is een prachtige stad met hoog gelegen Burcht en een prachtig gemeentehuis

Afbeelding
M. schreef:Erg gaaf, dat klinkt als een waardige bestemming! De Noordkaap heb ik gehad, dan wordt dit mijn "Westkaap".
Nu nog een Oost- en een Zuidkaap...
Zuidkaap? Misschien deze? :wink:

La Restinga, Frontera, Spanje

Afbeelding
GerdC schreef:
Bob&Marguérite schreef:Dat is um ook!
Mogen wij ook weten: hoe wat en waar?

Gerd
De vuurtoren staat aan de haven van HELSINGBORG, Zweden. Daar zijn wij zo vaak geweest na aankomst met de veerboot van Scandlines vanuit Helsingør (DK)! :wink:
Wij hebben een 2e huis in Zweden....
Martin E. van Doornik schreef: De vuurtoren staat aan de haven van HELSINGBORG, Zweden. Daar zijn wij zo vaak geweest na aankomst met de veerboot van Scandlines vanuit Helsingør (DK)! :wink:
Wij hebben een 2e huis in Zweden....
Uh, Martin dat antwoord had ik gister al gegeven :wink:

Niet wat betreft dat 2e huis in Värmland, want dat heb ik niet :(
Bob&Marguérite schreef:
Martin E. van Doornik schreef: De vuurtoren staat aan de haven van HELSINGBORG, Zweden. Daar zijn wij zo vaak geweest na aankomst met de veerboot van Scandlines vanuit Helsingør (DK)! :wink:
Wij hebben een 2e huis in Zweden....
Uh, Martin dat antwoord had ik gister al gegeven :wink:

Niet wat betreft dat 2e huis in Värmland, want dat heb ik niet :(
Kon ik niet weten, ik opende dit "Raad plaatje" op pagina 126, terwijl ik jouw antwoord op de volgende pagina 127 niet had gezien, toen ik mijn antwoord al heb verstuurd!
In 1975 heette Helsingborg nog Hälsingborg, want dit staat op mijn nog bewaarde bootticket vermeld, datum 8.7.75, prijs 4,00 Dansk kronor, incl. fiets mee!
Martin E. van Doornik schreef:In 1975 heette Helsingborg nog Hälsingborg, want dit staat op mijn nog bewaarde bootticket vermeld, datum 8.7.75, prijs 4,00 Dansk kronor, incl. fiets mee!
Voor zover ik kan nagaan werd de naam veranderd in 1971, maar Hälsingborg wordt nog vaak genoemd als alternatieve naam van Helsingborg. Heeft dat iets met Zweeds/Deens te maken? Tot halverwege de zeventiende eeuw was Helsingborg/Hälsingborg Deens.

.tsooJ
Die naamverandering is tijdens hervorming/reorganisatie doorgevoerd onder druk van exportindustrie; zal ongetwijfeld met internationalisering van de naam gemaakt hebben.
Ik heb gisteren, op een van de zeldzame mooie zonnige dagen van de regenzomer 2011, een mooie fietstocht van 77 km gemaakt.
Daarbij maakte ik een foto van deze witte villa. Ik stel drie vragen: waar staat dit huis, wie heeft daar gewoond en welke beroemde stripverhalen hebben daar uit zijn handen het dagslicht aangeschouwd?

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb gisteren, op een van de zeldzame mooie zonnige dagen van de regenzomer 2011, een mooie fietstocht van 77 km gemaakt.
Daarbij maakte ik een foto van deze witte villa. Ik stel drie vragen: waar staat dit huis, wie heeft daar gewoond en welke beroemde stripverhalen hebben daar uit zijn handen het dagslicht aangeschouwd?

Afbeelding
achterom 13 in Blaricum?
Marten Toonder?
Olivier B. Bommel ?
jasmon schreef:Achterom 13 in Blaricum?
Marten Toonder?
Olivier B. Bommel?
Helemaal goed, ik had met mijn welnemen gedacht dat dit een moeilijke vraag zou worden, maar parbleu, toch al snel opgelost!
Aan de noordkant van dat huis (op de foto de zuidoostkant) is er een groot atelierraam, waarbinnen de tekentafel van Marten Toonder heeft gestaan. Dat witte huis is nu een beschermd monument.

In mijn vaders kapperszaak hadden wij een leesportefeuille, daar pakte ik vaak Donald Ducks eruit. Achterin zaten de stripverhalen van Olivier B. Bommel en Tom Poes. Had ik toen echt nooit gedacht dat die tekeningen maar twee straten verderop waren gemaakt! Wat een talent.
Ik was gisteren met mijn fiets in mijn geboorteplaats Blaricum om mijn jeugdherinneringen op te halen en kris-kras door het mooie dorp wel 194 foto's gemaakt. Het deed me enorm goed, maar ik schiet ook vol van weemoed.
Het is al 22 jaar geleden dat ik behoorlijk door Blaricum heb rondgekeken met maar 12 zwart-witte foto's.
Ach wee, wat is Blaricum sterk veranderd sinds mijn jeugd. Ik ging weg uit Blaricum in 1974. Heel veel mensen die ik heb gekend zijn inmiddels overleden. De huidige winkeliers kennen mij niet. Er rijden nu overal SUV's of Italiaanse cabrio's rond, die al toeterend om een parkeerplekje vechten. Vroeger reed ik als kleine jochie daar zonder problemen met een driewielertje rond.... Op de begraafplaats enkele graven van familieleden bezocht. Zucht....
Martin E. van Doornik schreef:
jasmon schreef:Achterom 13 in Blaricum?
Marten Toonder?
Olivier B. Bommel?
Helemaal goed, ik had met mijn welnemen gedacht dat dit een moeilijke vraag zou worden, maar parbleu, toch al snel opgelost!
google :wink:

en nog wat meer geschiedenis van het huis
Ik waag ook een poging:
Afbeelding
Polling schreef:Ik waag ook een poging:
Duitsland ? Ergens in de Eifel ?
Eerste antwoord is fout, dus tweede deel ook. ;-)

Let op de onderste druif en de vorm van de glazen aldaar.
Polling schreef:Let op de onderste druif en de vorm van de glazen aldaar.
Goede tip !!
Frankrijk, Châtillon sur Marne :wink:

Afbeelding
Ik bezit al een exemplaar van dit blad Deelgenoot, want ik ben al jarenlang lid van de Historische Kring Blaricum. Hoewel al sinds 1974 niet meer in Blaricum woonachtig, maar daar stond mijn wieg en heb er fijne jeugdjaren gehad. Wel schoolgaand in Amsterdam.
Thuis heb ik een omvangrijke collectie oude foto's, ansichtkaarten, documenten, boeken, stambomen, voorwerpen, enz. van Blaricum. Als er nieuw materiaal opduikt zoals boeken, stuurt mijn zus (woont nog in Blaricum) die naar mij toe!
In dat mooie dorp is tenslotte onze WF opgericht.... :wink:
Michael W schreef:
Polling schreef:Let op de onderste druif en de vorm van de glazen aldaar.
Goede tip !!
Frankrijk, Châtillon sur Marne :wink:
Helemaal goed!
Wij waren er een week, vakantie met auto (fietsen mee) en hebben in de regio één tochtje gemaakt.
http://www.pm3.nl/foto/zomer2011
Ja maar die stond nog niet in het menu van de PM3.nl site :twisted:
Polling schreef: Wij waren er een week, vakantie met auto (fietsen mee) en hebben in de regio één tochtje gemaakt.
http://www.pm3.nl/foto/zomer2011
Leuk die trompe l'oeil :wink:

Afbeelding
Natuurlijk stond de link er nog niet toen ik het raadsel plaatste, ik wilde het jullie niet te gemakkelijk maken. ;-)