Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling in stuur van Koga Traveller: hoe kan ik t afstellen? - Forum Wereldfietser

Speling in stuur van Koga Traveller: hoe kan ik t afstellen?

Vandaag even aan mijn nieuwe fiets gewerkt en alles is gelukt, behalve de speling uit het Koga stuur halen. Ik heb alles losgedraaid en weer vast gedraaid, maar de voorbouw blijft bewegen op de stuurpen. Sterker nog, met alles los kon ik de voorbouw ook niet lager zetten bijvoorbeeld, hoort dat? Het is niet een hele grote beweging die de voorbouw maakt, maar bij het fietsen vandaag stoorde ik me er wel een beetje aan. Sowieso wil ik het stuur ooit nog een keer vervangen door een recht stuur, want dit is een hoop gewicht en echt stijf is het niet...

Als ik een ander stuur wil monteren, kan ik dan de originele ITM voorbouw gebruiken die er nu al opzit?

Even een paar foto's ter verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding
De foto is iets te onduidelijk maar het lijkt me toch een ouderwets balhoofd dus een moer en een contra. De bovenste losdraaien en de onderste iets aandraaien. Daar heb je eigenlijk twee sleutels voor nodig. Voor de onderste moer/conus een dunne/platte. Let op een balhoofd goed afstellen gaat heel veel tijd inzitten. Te strak afgesteld daarmee verkort je de levensduur van de lagers behoorlijk.
Maar er zit geen speling in het balhoofd, het is de voorbouw die beweegt... En die zit met een imbusbout vast op de stuurpen. Het ziet eruit alsof je de hoek kan verstellen, maar zelfs na het volledig losdraaien van de imbusbout van de voorbouw is deze verder niet te bewegen. Balhoofd is een Tange Seiki en dat is volledig spelingsvrij.
Bedoel je nou dat het verstelbare gedeelte van je stem beweegt?
Of zit je stuur los in het uiteinde van de stem?

Ik heb het zelfde stuur op mijn traveller en die van mijn beweegt echt niet.

Het kan ook nog zijn dat je de 2 vleugels van je stuur niet vast genoeg gedraaid hebt.
Deze zijn ook verstelbaar.
Op onze site staan allerlei reparatiefilmpjes die wij gemaakt hebben. Ook voor balhoofden: http://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/filmpjes/
Het is dus niet het balhoofd wat speling heeft (Tange Seiki Vantage ZS), maar de voorbouw die de stuurpen met het stuur verbindt. Het stuur zit zonder speling vast op de voorbouw, maar de voorbouw zelf kan ik een beetje op en neer bewegen terwijl de inbusbout die je op de foto ziet zitten bovenaan de stuurpen van links naar rechts helemaal vast zit.

Het gekke is dat de voorbouw verstelbaar lijkt, m.a.w. dat je deze qua hoek omhoog en omlaag kunt zetten, maar als ik de bovengenoemde inbusbout helemaal losdraai en ook de centrale inbusbout waarmee je het stuur in hoogte kunt verstellen, dan nog krijg ik er geen beweging in, behalve het stukje speling dat ik al heb...
Goede kans dat het een goedekopere verstelbare stuurpen is en je niets kunt doen aan de speling. Ik heb zoiets wel eens gezien, maar het was niet dezelfde als ik op de foto zie.
Leon
Oplossing gevonden: er zit een derde inbusbout onderaan aan de voorkant van de voorbouw waarmee een geribbeld blokje tegen de voorbouw geduwd wordt, als je deze los draait kun je de voorbouw verstellen qua hoek. Deze zat bij mij nietnmeer goed vast, dus ik heb nu het stuur kunnen verstellen, vast kunnen zetten en de speling is nu helemaal verdwenen!

Bedankt voor het meedenken!