Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mag ketting nat worden? - Forum Wereldfietser

Mag ketting nat worden?

Dag allemaal,

Een vast simpel vraagje, waar op deze fora al veel over geschreven is: kettingonderhoud.
Mijn vraag: nadat ik mijn ketting heb schoongemaakt met ontvetter (speciaal voor fietskettingen, ben de naam even kwijt) raadt mijn fietsenmaker mij aan om de ketting schoon te spoelen met water. Resultaat: alle onvetter er weer af, en inderdaad: een blinkende ketting. Goed droog maken met een schone doek, paar keer laten 'stuiteren' om overtollig water er af te schudden, laten drogen, en daarna weer invetten (heb goed spul, spuitbus, ben ook hiervan naam even kwijt). Misschien wat flauw om de fietsenmaker te wantrouwen (hoewel, als ik sommige reacties lees...), maar... mag de ketting inderdaad met schoon water worden afgespoeld? Geen kans op roest? Hoelang moet hij drogen voordat hij weer ingevet moet worden?
Ik weet dat op deze fora hier veel over geschreven is, maar vaak gaan de reacties over exotische oplossingen als 'de ketting uitkoken' e.d. In dit geval zoek ik een effectieve schoonmaak-methode zonder al te veel poespas.

Dank!
Ik gebruik nooit ontvetter. Dan gaat ook het vet tussen de rollers eraf. Het enige wat ik doe is vuil er met een lap afvegen, en de ketting leker vet houden met dikke olie (niet van dat spuitbus spul dat eerder oplosmiddel dan smeermiddel is). En dan gewoon vaak een nieuwe ketting. Maar ieder heeft weer zijn eigen manier.
Wim
Lenny2 schreef:... Misschien wat flauw om de fietsenmaker te wantrouwen (hoewel, als ik sommige reacties lees...)
Haha! Fietsenmakers vertrouwen heb ik inderdaad ook 'the hard way' afgeleerd :roll: :D
Deze keer heeft hij echter gelijk. Ontvetter ontvet, en als je je ketting weer wilt smeren met olie - wat ook onder de vetten valt - zal alle ontvetter er af moeten anders blijft het spul ontvetten en kan de olie zijn werk niet doen. De beste manier is dus grondig en hard spoelen met veel water. Daarna kan de ketting het best lang genoeg drogen totdat ook het water binnenin de ketting is opgedroogd. Op een zomerdag en 's winters in een verwarmde kamer is dat in één nacht gepiept. Roest heeft dan geen kans. In een vochtig schuurtje of buiten in de regen duurt het langer.
Leon
P.s. zelf doe ik niet aan ontvetter. Ik ben het meer eens met Wim.
Wim schreef:Ik gebruik nooit ontvetter. Dan gaat ook het vet tussen de rollers eraf. Het enige wat ik doe is vuil er met een lap afvegen, en de ketting leker vet houden met dikke olie (niet van dat spuitbus spul dat eerder oplosmiddel dan smeermiddel is). En dan gewoon vaak een nieuwe ketting. Maar ieder heeft weer zijn eigen manier.
Wim

Hoi Wim,

Wat voor dikke olie gebruik jij dan?
Wat de fietsenmaker maar heeft. Kleine dure voor onderweg (vanwege de kleine verpakking), en grotere voor thuis. Ik ben er niet van overtuigd dat het allemaal veel uitmaakt. Misschien moet het gewoon een literblik kettingzaagolie worden.....
Dat maakt wel degelijk heel veel uit. Dit jaar voor de LBS Supreme Black (waxachtig spul) geprobeerd. Dan MOET je je ketting van tevoren ontvetten. Benzine werkt dan prima, je hebt dan volgens mij geen water o.i.d. nodig. De ketting blijft veel beter schakelen dan met de (bio) Kroon Oil olie. Maar het spul valt er ook vanzelf af zodra je of door water of door fijn zand gaat rijden. Bij droog weer met veel stof op de weg moest ik al om de 60 km weer smeren met dat spul. Afvegen o.i.d. hoeft helemaal niet, het blijft heel mooi draaien en blijft mooi schoon. Maar met regen/drek gaat het mis. Dan valt het Supreme Black er nog sneller af en smeert alleen het water+zand nog. Voor zondagmiddagmountainbikers zou ik zeggen: direct kopen en nooit meer een plakvet gebruiken. Maar voor mensen die een paar duizend km gaan fietsen zou ik bij iets plakkerigs blijven. En zolang het vet waarmee je gaat smeren maar warm genoeg is, kun je na een benzinebad prima weer vet in de rollen krijgen. Mijn kettingen gaat zo onder vrij lompe omstandigheden toch zonder problemen zeker 6000 km mee. (Ik wissel wel halverwege, dus 3000 ketting 1, 3000 ketting 2, 3000 ketting 1, 3000 ketting 2, cassette, middenblad + kettingen weggooien.)
Dank voor jullie suggesties/tips. Als jullie het over 'benzine' hebben, neem ik aan dat jullie wasbenzine bedoelen? Zou schoonmaken met wasbenzine evt. beter zijn dan met water (heb geen tuinslang, dus geen 'druk'; moet het doen met een emmer water waarmee ik vrij precies de ketting schoon probeer te spoelen)?

Groet weer!
Als je een ketting met wasbenzine schoonmaakt stop je hem in een petfles en schudden maar. De enige andere manier om hem van binnen schoon te krijgen is met een hogedrukspuit.
Leon
Met benzine bedoelde ik 'benzine voor m'n auto'. Volgens mij laten wasbenzine en benzine beiden geen laagje achter en zou het dus beiden goed moeten werken. En dan is de petfles-methode zeer w.s. beter dan mijn lekker-door-het-open-bakje-schudden-want-ik-ben-het-deksel-kwijt-methode. :)

Maar nog even over het afspoelen met water: als de ontvetter werkt zoals zeep, dan heeft het een hydrofiel en een hydrofoob deel. Het hydrofobe deel gaat aan het vet zitten, en het hydrofiele deel gaat aan het spoelwater zitten. Zo raak je je vet kwijt. Maar als de ontvetter eigenlijk een verdunner is, zoals (was)benzine, dan kun je spoelen met water wat je wilt, maar dan heeft het allemaal niet zoveel zin.
Wim schreef:Ik gebruik nooit ontvetter. Dan gaat ook het vet tussen de rollers eraf. Het enige wat ik doe is vuil er met een lap afvegen, en de ketting leker vet houden met dikke olie (niet van dat spuitbus spul dat eerder oplosmiddel dan smeermiddel is). En dan gewoon vaak een nieuwe ketting. Maar ieder heeft weer zijn eigen manier.
Wim
Druk je dan niet een deel van het vuil juist tussen de schakels, als je er met een doek over gaat vegen?
Bas1988 schreef:
Wim schreef:Ik gebruik nooit ontvetter. Dan gaat ook het vet tussen de rollers eraf. Het enige wat ik doe is vuil er met een lap afvegen, en de ketting leker vet houden met dikke olie (niet van dat spuitbus spul dat eerder oplosmiddel dan smeermiddel is). En dan gewoon vaak een nieuwe ketting. Maar ieder heeft weer zijn eigen manier.
Wim
Druk je dan niet een deel van het vuil juist tussen de schakels, als je er met een doek over gaat vegen?
Dat valt heel erg mee. Met schoonmaakmiddelen spoel je wel spul naar binnen, te merken aan het geknars als je gaan fietsen als je niet goed hebt gespoeld.
Ketting schoonmaken doe je omdat de ketting stroef tussen de derailleur gaat, omdat de keukenvloer smerig wordt van de stukjes vuil die eraf vallen, omdat het fijner onderhoud plegen is als je niet meteen extreem vuile handen krijgt, omdat je het resultaat er goed vindt uitzien of omdat je het niet kunt laten. Tegen de slijtage hoef je het niet te doen.
Dat is het frustrerende van ketting schoonmaken: de ketting slijt niet van de prut op de buitenkant, die houdt zelfs vuil tegen.
Leon
Het nadeel van ontvetters is, dat een deel van die ontvetter in de ketting achterblijft en de interne smering blijvend verdunt.
De fietsketting is van het type een semi bus. De binnenschalmen zijn gestanst en over die gestanste randen draaien de rollen.
Tussen de rollen en de pennen zit een hoeveelheid smering en die wordt met ontvetter verdund. Krijg je er ook niet meer uit.
Ik veeg de ketting zoveel mogelijk schoon en smeer met synthetische transmissie olie. Circa 25 euro/liter.

Piet.
Wim schreef:Het enige wat ik doe is vuil er met een lap afvegen, en de ketting leker vet houden met dikke olie (niet van dat spuitbus spul dat eerder oplosmiddel dan smeermiddel is). En dan gewoon vaak een nieuwe ketting.
+1

Wel overtollige olie weer afvegen, en na de winter een nieuwe ketting.

Sjors
Leon schreef:
Bas1988 schreef:
Wim schreef:Ik gebruik nooit ontvetter. Dan gaat ook het vet tussen de rollers eraf. Het enige wat ik doe is vuil er met een lap afvegen, en de ketting leker vet houden met dikke olie (niet van dat spuitbus spul dat eerder oplosmiddel dan smeermiddel is). En dan gewoon vaak een nieuwe ketting. Maar ieder heeft weer zijn eigen manier.
Wim
Druk je dan niet een deel van het vuil juist tussen de schakels, als je er met een doek over gaat vegen?
Dat valt heel erg mee. Met schoonmaakmiddelen spoel je wel spul naar binnen, te merken aan het geknars als je gaan fietsen als je niet goed hebt gespoeld.
Ketting schoonmaken doe je omdat de ketting stroef tussen de derailleur gaat, omdat de keukenvloer smerig wordt van de stukjes vuil die eraf vallen, omdat het fijner onderhoud plegen is als je niet meteen extreem vuile handen krijgt, omdat je het resultaat er goed vindt uitzien of omdat je het niet kunt laten. Tegen de slijtage hoef je het niet te doen.
Dat is het frustrerende van ketting schoonmaken: de ketting slijt niet van de prut op de buitenkant, die houdt zelfs vuil tegen.
Leon
Sorry, maar van prut op de buitenkant van je ketting slijt ie toch echt wel harder, al die troep fungeert dan gewoon als schuurmiddel elke keer dat je schakelt, je cassette zit gegarandeerd ook helemaal onder. Je opmerking gaat hoogstens op voor een rechte kettinglijn zoals b.v Rohloff heeft.

Ik vind juist wel dat je het vuil in de ketting smeert als je een doek gebruikt, prefereer zelf een oude tandenborstel, met ontvetter schoonborstelen, afspoelen met wat water, goed smeren met een redelijk "droog"smeermiddel.
Een ketting houdt het bij mij maar zo'n 5000 km uit, wat ik ook doe. In het verleden heel veel van de bovenstaande methoden gebruikt. Nu veeg ik het wat af en doe er wat olie op en doe even lang met een ketting. Waarom zou ik er veel aan doen als er geen resultaat van dat werk is?

Ik fiets liever.

Sjirk
jasper meijerink schreef:
Leon schreef:
Bas1988 schreef:{teveel citaten}
Druk je dan niet een deel van het vuil juist tussen de schakels, als je er met een doek over gaat vegen?
Dat valt heel erg mee. Met schoonmaakmiddelen spoel je wel spul naar binnen, te merken aan het geknars als je gaan fietsen als je niet goed hebt gespoeld.
Ketting schoonmaken doe je omdat de ketting stroef tussen de derailleur gaat, omdat de keukenvloer smerig wordt van de stukjes vuil die eraf vallen, omdat het fijner onderhoud plegen is als je niet meteen extreem vuile handen krijgt, omdat je het resultaat er goed vindt uitzien of omdat je het niet kunt laten. Tegen de slijtage hoef je het niet te doen.
Dat is het frustrerende van ketting schoonmaken: de ketting slijt niet van de prut op de buitenkant, die houdt zelfs vuil tegen.
Leon
Sorry, maar van prut op de buitenkant van je ketting slijt ie toch echt wel harder, al die troep fungeert dan gewoon als schuurmiddel elke keer dat je schakelt, je cassette zit gegarandeerd ook helemaal onder.
Inderdaad, de buitenkant van de ketting zal er vast door slijten, maar een ketting gaat niet disfunctioneren door slijtage aan de buitenkant. Waar het om gaat is de binnenkant.
Ik citeer even van een website van een bekend 'merk x' smeermiddel:
"De slijtage van de ketting en tandwielen
Door het gebruik wordt een ketting langzaam langer. Sommige mensen denken dat een ketting langer wordt doordat de schakels oprekken. Ik wou dat ik zo sterk was. Ondanks de relatief grote kracht op de ketting, die tot meer dan 500 kg kan oplopen, is deze kracht bij lange na niet genoeg om de schakels tot een meetbare waarde op te rekken.

Laten we nog eens naar de opbouw van de ketting kijken. De 2 buitenplaten hebben gaten die een fractie kleiner zijn dan de diameter van de pennen, zodat deze, nadat ze er ingeperst zijn, vast zitten. De pen die vast geperst zit in de buitenplaat, loopt ook door het gat (met kraag) van de binnenplaat. Het gat in de binnenplaat is iets ruimer dan de diameter van de pen. De ketting scharniert dus alleen op dit punt in de ketting en door de slijtage die hier optreedt wordt de ketting langer. Om de kraag van de binnenplaat, opgesloten tussen 2 binnenplaten, zit dan nog de rol die een royale speling van ca 0,5 mm heeft.

De steek van de ketting, de afstand tussen de schakels (om precies te zijn de hart-hart afstand van twee op een volgende pennen) is in overeenstemming met de steek van de vertanding van de tandwielen ( de afstand tussen twee tanden gemeten op de neutrale lijn)

De rol past precies in de vertanding van de tandwielen en zorgt ervoor dat de ketting lekker loopt. Als je goed naar de ketting kijkt zie je dat dit rolletje stil staat en niet beweegt. Zet er voor de gein maar eens een stip op met een viltstift en laat de ketting daarna maar eens een paar maal rondlopen.

De rol staat dus stil, ook t.o.v. de tanden en als er geen beweging is, is er ook geen wrijving.
Als er geen wrijving is, zal er dus ook geen slijtage optreden en in principe hoeft een ketting dan ook niet aan de buitenzijde gesmeerd te
worden.

Toch is slijtage van tandwielen een groot probleem bij mountainbiken. Hoe komt dit?

Zoals gezegd scharniert de ketting op de binnenplaat en de pen en hier treedt wel wrijving op. Als dit punt droog loopt (geen smering) of als er zand tussen komt gaat dit overdadig slijten, de pen vreet uit. Het gevolg is dat de steek van de ketting groter wordt (de ketting wordt langer). Hierdoor past de ketting niet meer goed op het tandwiel en gaat tijdens het rondlopen tegen de tanden omhoog kruipen waardoor de slijtage aan de tandwielen ontstaat. Het slijten van de tandwielen is dus voornamelijk een gevolg van het langer worden van de ketting.

Als voorkomen wordt dat de ketting langer wordt hebben tandwielen een extreem lange levensduur (> 20.000 km). Voor een lange levensduur van de tandwielen zijn 2 factoren belangrijk: de ketting goed onderhouden en tijdig de ketting vervangen.

Door een goede smering IN de ketting en het voorkomen dat er vuil in de ketting indringt kan de verlenging van de ketting aanzienlijk vertraagd worden, alleen de smering binnen in de ketting is van wezenlijk belang."
Leon schreef:Door een goede smering IN de ketting en het voorkomen dat er vuil in de ketting indringt kan de verlenging van de ketting aanzienlijk vertraagd worden, alleen de smering binnen in de ketting is van wezenlijk belang."
Helemaal mee eens. Daarom gebruik ik geen reinigings- of ontvettingmiddelen voor de ketting. In de binnenruimte van de semi bus ketting zit een voorraad smeermiddel en die mag niet worden verdund door een ontvetter. Die "verdunner" krijg je er niet uit de ketting.
Zolang er smering zit tussen pen en de gestanste randen van de binnenschakel, slijt de ketting nauwelijks. Bij verdunning van de smering, trap je bij hoge belasting op de ketting, door die smering heen. De gestanste randen en pennen vreten zich op elkaar in en de slijtage is een feit.

Piet.
PietV schreef:Zolang er smering zit tussen pen en de gestanste randen van de binnenschakel, slijt de ketting nauwelijks. Bij verdunning van de smering, trap je bij hoge belasting op de ketting, door die smering heen. De gestanste randen en pennen vreten zich op elkaar in en de slijtage is een feit.
Piet.
Rohloff zegt "Wir empfehlen als Kettenreinigungsflüssigkeiten deswegen nur Mittel, die keine 100% entfettende Wirkung haben und schnell verdunsten wie z.B. Diesel oder Petroleum. Umweltfreundlicher sind Produkte auf der Basis von modernen Geschirrspülmittelkonzentraten. Diese reinigen recht gut und lassen sich nach Anwendung leicht mit Wasser aus dem Gelenk spülen. Möglich ist auch die Reinigung mit einem Dampfstrahlgerät."

zie de betreffende hoofdstukken in:
http://www.rohloff.de/de/technik/ketten ... index.html

Kettingreinigers, benzine, uitkoken ect is volstrekte waanzin. Dat staat vast. Ben zelf ook wel bezig geweest met ketting in een potje benzine; ketting kraakt daarna als een gek ondanks nieuw aangebrachte smering.
ABSOLUTE WAANZIN DUS

Een hogedrukreiniger kan maar is te heftig voor je naafkeeringenn enzo; niet slim. Zelf gebruik ik eerst diesel (kwastje en opvangbakje/kranten eronder) als de ketting onbenullig vuil is, fietsvelgen e.d. zijn dan ook aan een beurt toe. Heb 'gif'handpompspuit (zijn vaak 5 liter) en doe daar warmwater in met afwasmiddel en nevel daarna de gehele ketting/fiets er mee schoon. Doen trouwens Tour de France mecaniciens net zo. De gifspuit is dan leeg maar ik pomp hem weer op met lucht en blaas er het ergste water mee uit de ketting > afdrogen>smeren.

Bij geen echt zwaar vuile ketting spuit ik de ketting wat schoon met WD 40 (= GEEN echt kettingsmeermiddel, smeert wel sloten e.d. voldoende) afvegen en daarna weer smeren. Gebruik Rohloff ketting olie; zit bij testen in de bladen altijd bovenin en is niet heftig sjeeemiesch, zeggen ze, tzalwel.
Ik gebruik nooit een ontvetter voor mijn ketting. Hoogstens een tandenborstel om het vuil tussen de schakels aan de buitenkant weg te boenen. Als het vuil droog is, eerst even inspuiten met siliconenspray.
Wat ik het belangrijkst vind, is het vuil van de tandwielen afhalen. En altijd de ketting goed nat houden met natte olie.
In de zomer als het niet regent (uhum) kan je droge olie gebruiken.
Zodra er te veel speling zit in de ketting, vervangen. Anders gaat je voortandwiel ook naar zijn grootje.
quote="Roadster"
>Rohloff zegt
>>"Wir empfehlen als Kettenreinigungsflüssigkeiten deswegen nur Mittel, die keine
>> 100% entfettende Wirkung haben und schnell verdunsten wie z.B. Diesel oder
>> Petroleum. Umweltfreundlicher sind Produkte auf der Basis von modernen
>> Geschirrspülmittelkonzentraten. Diese reinigen recht gut und lassen sich nach
>> Anwendung leicht mit Wasser aus dem Gelenk spülen.

Hieronder vallen dus niet Dreft en andere gewone zepige afwasmiddelen.

>> Möglich ist auch die Reinigung mit einem Dampfstrahlgerät."

> Ben zelf ook wel bezig geweest met ketting in een potje benzine;
> ketting kraakt daarna als een gek ondanks nieuw aangebrachte
> smering. ABSOLUTE WAANZIN DUS
Met benzine mobiliseer je het zand dat vast zit in de ketting. Als je benzine gebruikt moet je het dus goed doen. Ik gebruik het alleen om een nieewe ketting te ontvetten voordat ik waxsmeermiddelen gebruik.

> Een hogedrukreiniger kan maar is te heftig voor je naafkeeringenn enzo
> ; niet slim.
Een hogedrukreiniger is ook niet goed als je hem op je oren richt. Als je je ketting ermee reinigt moet je hem op de ketting richten en niet op de naven. Heel erg moeijelijk is dat niet. Maar schijnbaar willen sommige mensen per se in de afgrond springen als er geen hekje voorstaat.

> Zelf gebruik ik eerst diesel
Wat een smering ge****

> Doen trouwens Tour de France mecaniciens net zo.
Alsof die begaan zijn met de levensduur van een ketting :roll:

> Bij geen echt zwaar vuile ketting spuit ik de ketting wat schoon met WD 40
> (= GEEN echt kettingsmeermiddel, smeert wel sloten e.d. voldoende)
De smerende werking van WD40 is gebasserd op het feit dat het het oude smeermiddel dat naast de te smeren plekken zit oplost en weer op de te smeren plek brengt. Als het oude smeersel hard is, is het effect vaak van korte duur. Voor een vettige ketting is het in noodgevallen misschien net iets beter dan er niets op spuiten.

Leon