Niet uitlachen hoor, het is mijn fout dat ik niet heb verteld wat ik met die hooikist wilde.
Maar dit zette mij wel aan het denken:
"Als je slaapzak opgerold is en deze is door en door koud, vervolgens gaat de omgevings temperatuur snel omhoog wordt je slaapzak vochtig. Dat komt omdat het vocht wat in die materialen van de kist zit richting die opgerolde koude slaapzak trekt."
Dus als die slaapzak koud is (keuken is 's winters 8 graden) en je zet er een hete pan in, wordt de slaapzak vochtig. Dan valt die alvast af, zonde van de slaapzak. (Kunnen er op zolder motten inkomen of houden die niet van dat materiaal, de tijk is niet van katoen).
Ik denk nu aan wanden maken van tempexafval, als ik die kan krijgen. Dan dacht ik 2 kussens van wol. Vraag mij nu af of wol handig is, als dat ook vocht aantrekt krijg je misschien schimmel. Dan is die tempex voor wanden wel goed denk ik.
Misschien tempexbolletjes in kussens?
Als ik denk aan kamperen, wordt je warmer in donzen slaapzak dan wollen kleding, toch? Tempex heb ik totaal geen ervaring mee. Bouwmaterialen weet ik ook niet wat beste werkt.
Ik denk dat ik warmer blijf in slaapzak van dons en van wol dan van hooi. Zo vergelijk ik het steeds, op gevoel. Maar een slaapzak isoleerd misschien meer, je blijft zelf warmte afgeven. Bij een pan met warme inhoud koelt dit af, het materiaal moet ook liefst warmte vasthouden.
Een steen heeft lage isolatiewaarde maar houd wel warmte vast. Dat zijn 2 verschillende dingen. Ik wil én isolatie én warmte vasthouden. Of zit ik nu erg moeilijk te denken en wartaal uit te slaan?
Ik denk dat die tampex wandjes misschien goed isoleren, en wol (in kussens) meer warmte vasthoud.