Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Isolatiemateriaal - Forum Wereldfietser

Isolatiemateriaal

Ik heb een kist gemaakt om als hooikist te gebruiken. Twijfel nu over welk materiaal ik erin zal doen. Het moet isoleren en warmte vasthouden.
Mijn winterslaapzak tot -25 of zo iets past er met gemak in. Daarom heen kunnen nog plaatjes tempex.

Of hebben jullie andere suggesties?

Ik heb ook wol.
Of iets van glaswol of zo kan ik kopen.

Ik hoor graag wat jullie denken dat het beste werkt.
Zonde van je slaapzak. Je kunt er beter glas of steenwol in stoppen. Als je dat speciaal er voor moet kopen zal je een rol of platen moeten kopen en dan heb je veel te veel. Je kunt er ook van die verpakkings chips in stoppen die isoleren ook goed.

Ronald
fiets-ster schreef:hooi
:idea:
Leon schreef:
fiets-ster schreef:hooi
:idea:
:lol:
Bedankt voor de reacties.

Hooi isoleert niet het beste :lol:
De ontwikkelingen hebben toch niet stil gestaan.

Misschien tempexplaatjes aan de zijkanten en korrels in de kussens, die zijn wat fijner dan die chips, isoleert mischien beter. Waar zou je dat als afval kunnen halen?

Die slaapzak gaat er toch niet van kapot? Leek mij meteen wel goede opbergplaats. Hij hangt nu op zolder en ik vroeg mij af of er geen motten in kunnen komen.

Iemand nog een ander materiaalsuggestie?
fiets-ster schreef:Bedankt voor de reacties.
Hooi isoleert niet het beste :lol:
De ontwikkelingen hebben toch niet stil gestaan.
Als je het hooi fijnmaalt in de keukenmachien wordt het waarschijnlijk al een stuk beter. Lijkt me de beste eco-oplossing. Nieuw hout voor een kist is 'eco gezien' natuurlijk uit den boze, oude dozen uit de stortcontainen jatten is ideaal.
De beste lowtoch oplossing lijkt me: 2 kartonnen dozen die in elkaar passen met 4 cm tussenruimte. Tussenruimte zo strak mogelijk opvullen met tempex. Mooie deksel maken van karton, tempex en verpakkingstape.
Een andere lowtech/eco is géén kist maken alleen de pan in een oude deken of afgeragd dekbed wikkelen.
De beste hightech-oplossing is een aziatische fabrikant zo ver krijgen dat hij een RVS thermosfles zo groot maakt dat de pan erin past. Over de ecologische voetprint van dat ding in verhouding tot het nut moet je dan niet nadenken.
Leon
Ooit zo'n 15-20 jaar geleden heb ik een paar timmercursussen gedaan. Toen al wilde ik een hooikist maken, en dat dus ook gedaan. Daarna is hij in een berging beland met spullen daarin :oops: Het meest ecologische lijkt mij deze kist eindelijk af te maken en te gaan gebruiken waarvoor hij bedoeld is :D

Het idee van dozen vind ik leuk eco bedacht! Voor mijn vochtige huis wellicht wat minder geschikt.
Je kan ook een keukenlade gebruiken.
Ik vind een mooie kist maken ook gewoon leuk om te doen.

Ken iemand die bij Media Markt werkt en heb al een vraagje neergelegd voor verpakkingsmateriaal van tempex, misschien levert dat wat op.

Zou wol niet beter isoleren dan hooi?
Isoleren heeft alleen zin als er een vertraging moet zijn van een warmtestroom. Als je slaapzak in een geisoleerde ruimte licht en er is geen warmtebron wordt deze op den duur toch koud. Uiteraard vertraag je in die hooikist het opwarmen en afkoelen van die slaapzak.
Het beste is dat je slaapzak zoveel mogelijk de omgevings temperatuur heeft of houd. Zodoende is er geen transport.
Als je slaapzak opgerold is en deze is door en door koud, vervolgens gaat de omgevings temperatuur snel omhoog wordt je slaapzak vochtig. Dat komt omdat het vocht wat in die materialen van de kist zit richting die opgerolde koude slaapzak trekt.
Ik zou zo'n slaapzak uitgerold ophangen en met een grote Polyethyleen hoes beschermen. Polyethyleen is dampdicht en houd dus het vocht tegen wat bij snelle wisseling van temperatuur richting je slaapzak zou willen.
Ik vermoed dat je iets mist: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooikist
Leon
:lol: Niet uitlachen hoor, het is mijn fout dat ik niet heb verteld wat ik met die hooikist wilde.

Maar dit zette mij wel aan het denken:

"Als je slaapzak opgerold is en deze is door en door koud, vervolgens gaat de omgevings temperatuur snel omhoog wordt je slaapzak vochtig. Dat komt omdat het vocht wat in die materialen van de kist zit richting die opgerolde koude slaapzak trekt."

Dus als die slaapzak koud is (keuken is 's winters 8 graden) en je zet er een hete pan in, wordt de slaapzak vochtig. Dan valt die alvast af, zonde van de slaapzak. (Kunnen er op zolder motten inkomen of houden die niet van dat materiaal, de tijk is niet van katoen).

Ik denk nu aan wanden maken van tempexafval, als ik die kan krijgen. Dan dacht ik 2 kussens van wol. Vraag mij nu af of wol handig is, als dat ook vocht aantrekt krijg je misschien schimmel. Dan is die tempex voor wanden wel goed denk ik.
Misschien tempexbolletjes in kussens?

Als ik denk aan kamperen, wordt je warmer in donzen slaapzak dan wollen kleding, toch? Tempex heb ik totaal geen ervaring mee. Bouwmaterialen weet ik ook niet wat beste werkt.

Ik denk dat ik warmer blijf in slaapzak van dons en van wol dan van hooi. Zo vergelijk ik het steeds, op gevoel. Maar een slaapzak isoleerd misschien meer, je blijft zelf warmte afgeven. Bij een pan met warme inhoud koelt dit af, het materiaal moet ook liefst warmte vasthouden.

Een steen heeft lage isolatiewaarde maar houd wel warmte vast. Dat zijn 2 verschillende dingen. Ik wil én isolatie én warmte vasthouden. Of zit ik nu erg moeilijk te denken en wartaal uit te slaan?

Ik denk dat die tampex wandjes misschien goed isoleren, en wol (in kussens) meer warmte vasthoud.
fiets-ster schreef:Een steen heeft lage isolatiewaarde maar houd wel warmte vast. Dat zijn 2 verschillende dingen. Ik wil én isolatie én warmte vasthouden. Of zit ik nu erg moeilijk te denken en wartaal uit te slaan?
Ik denk dat die tampex wandjes misschien goed isoleren, en wol (in kussens) meer warmte vasthoud.
Je wilt de warmte in de pan houden (de pan is je 'steen') en niet afstaan aan iets anders. De binnenkant van de kist en het isolatiemateriaal moet daarom zo licht mogelijk zijn; en goed isoleren.
Als een hooikist haat schimmelen is je keuken heb je ofwel gemorst ofwel je keuken is geen gezonde plaats om te leven.
Leon