door
AB » zo 04 sep, 2011 14:44
Het hele begrip "afschrijven" is vooral een administratieve techniek om de waarde van je "bedrijfsmiddelen" voor de belastingdienst of de bank in beeld te brengen. Als particulier kun je er denk ik niet zoveel mee. De waarde van een produkt na een aantal jaar wordt bepaald door "marktplaats" of het eventuele geld wat de gek er nog voor geeft.
Als je een jaar geleden een fiets hebt gekocht voor 4000euro, dan kun je hem nu al niet eens meer voor 2500 verkopen. De fiets moet dan toch echt in de hoek van een schuur zijn beland vanwege een zware permanente blessure ofzo, en dat je dan die eventuele 2000euro (en het verlies) voor lief neemt omdat je simpelweg niet meer kunt fietsen. Ik denk dus dat, wat je ook koopt als consument, je het beste het produkt op kunt maken tot ie in stukjes uiteen valt. Voor mij betekent dat dus dat je zo lang mogelijk met een produkt meegaat, dat de afschrijving meteen 100% is zodra je de deur van de winkel uit loopt, en dat je middels goed onderhoud gewoon zo lang mogelijk geniet van je aangekochte consumentenartikel. Of het nu een auto, een camera, een tent of een fiets is, eenmaal gebruikt krijg je er immers zo goed als niets meer voor. Je kunt er dan maar beter van genieten, goed onderhouden en opmaken (tenzij je fietsje van goud is natuurlijk, of in de toekomst een collectors item zal blijken
).
Dus als je zeker bent van je hobby, koop dan meteen het beste wat er is. Dan hoef je dat tenminste niet in 2 stappen te doen via een instapmodel. Wat je ook kunt doen, is naast een dure nieuwe fiets (voor je vakanties) een goedkoop woonwerkfietsje van marktplaats aanschaffen. Die rag je dan helemaal af door zand, regen en pekel, zodat je dure fiets zo lang mogelijk goed blijft. Althans zo doe ik dat wel.... weten welke fiets je neemt onder welke omstandigheden.
Goed onderhoud is wel het belangrijkste: vooral na een regenbui je fiets weer goed schoon poetsen, knarsende zandkorrels uit de naadjes verwijderen, je ketting even schoon wrijven en opnieuw insmeren (en dan weer schoonwrijven). En in de winter zoveel mogelijk de pekel vermijden, of als je langs de kust woont, of als je veel zweetdruppels op je fiets loslaat..... elke dag je fiets poetsen. En een of tweemaal per jaar gewoon je hele fiets uitelkaar halen, schoonmaken en opnieuw de draaiende delen insmeren.