Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia 28 mini - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trangia 28 mini

Of ging het niet meer over Trangia?!?
Liefst wel. Maar heb jij een Trangia 28 mini, of een 25 of 27 met ingebouwd windscherm?
Wim
Ik heb de kleine en de grote. Voor respectievelijk 1 of 2 personen. En waarschijnlijk is het windscherm ingebouwd. hioe harder het waait hoe harder hij brandt. Ik kan er zelfs een biefstuk mee dichtschroeien. En dat zonder herrie.
Dan hebben we het dus vermoedelijk over de kleinere 27 en de grotere 25. Die laatste heb ik ook. Officieel voor 3-4, maar in werkelijkheid voor 2, en heel misschien 3 eters. De 27 is in werkelijkheid voor 1 en misschien af en toe 2 eters, en werkt inderdaad heel mooi: hoe harder het waait, ho ebeter hijbrandt. Maar die 27 is voor een eenpersoons set toch wel zwaar met zijn iets meer dan 700 gram. De Trangia 28 is nog weer kleiner en lichter (330 gram), en mist om gewicht te besparen het systeem van het uit een onder en bovendeel bestaande windscherm. Dat was dus de brander waarvan ik wilde weten of hij beviel.
Wim
Misschien dat Wijnand wat meer kan vertellen over zijn brander?
Zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =21&t=7723
m-gineering schreef:Maar tegen de tijd dat je op het vliegveld uitstapt met je gps, camera, netbook etc, heb je je milieuafdruk al wel gemaakt, wat je verder ook verstookt in je brandertje ;)
Dat geldt zelfs nog vóórdat je op de heenreis in het vliegtuig stapt. :D
Het geneuzel over een paar gram aluminium die je als wereldfietser voor een bijzonder doeleind een aantal keer gebruikt is echt onzin. Als je op een winteravond eens bij de buren op bezoek gaat en zelf de verwarming laag zet heb je - in equivalent - al een aardige voorraad aluminium windschermpjes bij elkaar gespaard :lol: :wink:
Iets relevanter is het al om ettelijke honderduizenden Nederlanders er eens van te overtuigen dat ze niet elke werkdag van het jaar hun lunch in aluminiumfolie verpakken.
Om er maar van te zwijgen dat het nog steeds is toegestaan om in Nederland huizen zo te bouwen dat er geen dak is dat goed op de zon gericht is en je er vrijwel geen collectoren of cellen op kunt monteren. Dat is pas iets wat de maatschappij en het milieu over enige jaren heel veel gaat kosten. Om maar wat te noemen.
Leon (wiens huis fraai op het zuiden gericht is :) )
Tangria heeft ook pannetjes in titanium.
Maar de besparing is niet zo heel veel. Meer leuk hebbedingetje wat een hoop geld kost, als ze nog verkocht worden.
Nee dat titanium is er volgens mij uit. De nieuwe Ultralight aluminium pannen zijn vrijwel net zo licht, en hebben blijkbaar het voordeel dat ze de warmte toch sneller doorgeven dan de titanium pannen, zodat je eten sneller klaar is, en je minder brandstof gebruikt. En dat laatste is ook gewicht. Maar jij gebruikt dus geen Trangia 28 mini?
Wim
Ik heb een kleine en een grote set. maar hoe ze heten weet ik niet meer. Ik gebruik ze al zo lang. Met erg veel tevredenheid.
Moet ik nu weer iets nieuws voor Sinterklaas vragen?
Gr.
Betty
Mijn Trangia Mini is gisteren binnengekomen met de post. Maandag besteld bij ikgaopreis.nl voor E 29,95 en zonder verzendkosten gisteren dus al aangekomen. Echte gebruikerservaringen heb ik als Trangia-leek nog niet (zal ik posten als ik ze heb), behalve deze: als ik de schuifklep gebruik om de vlam te dempen werkt dat prima, maar als ik vervolgens de vlam wil doven en de schuif dus dicht moet schuiven, brand ik mijn handen. Hoe voorkomt de ervaren Trangia gebruiker dat?

Overigens ziet het setje er veelbelovend uit. Inderdaad slechts 330 gram. Alleen het windscherm/onderzettertje ga ik denk ik vervangen door iets wat ik van een saladeschaal van de Blokker maak (dank voor de tip!). Op verschillend youtube filmpjes blijkt het als windscherm toch niet goed te functioneren. Ruimtetechnisch kan een ander windschermpje weer ruimte in het pannetje opleveren om extra spullen op te bergen tijdens transport.
Pedalero schreef:als ik de schuifklep gebruik om de vlam te dempen werkt dat prima, maar als ik vervolgens de vlam wil doven en de schuif dus dicht moet schuiven, brand ik mijn handen. Hoe voorkomt de ervaren Trangia gebruiker dat?
Je kan de vlam vrij gemakkelijk uitblazen of met hulp van het pannengreepje en een tweede stuk metaal/stokje/... het dekseltje dicht schuiven.
Lasse schreef:
Pedalero schreef:Trangia
Je kan de vlam vrij gemakkelijk uitblazen
Dit lijkt me echt geen goed advies.
Leon
Waarom niet? Het werkt wel, met de dimmer erop. Thuis in de keuken tenminste.
Nog nooit problemen mee gehad en gebruik mijn Trangia nu toch al een jaar of 8... 't Is niet dat je een Trangia kan omverblazen he ;)
Pedalero schreef:Waarom niet? Het werkt wel, met de dimmer erop. Thuis in de keuken tenminste.
Het werkt vast met de dimmer erop, en misschien ook zonder, maar het is m.i. gewoon tamelijk stom om naar een brandende vloeistof te gaan blazen; wind is een risico voor vuur en met je hoofd er dichtbij maak je het probleem erger. Het staat ongetwijfeld ook in elke handleiding van die dingen. Daarnaast gaan tips altijd een eigen leven leiden; het duurt dan niet lang totdat het veranderd wordt in 'een spiritusbrander kun je uitblazen'. Een campinggenoot die dat dacht is overigens mijn einige ervaring met een spiritusbrander: hij moest naar de dokter.
Leon
De zimmer ring ligt er zo goed als nooit op als we in de bergen noodles klaar maken, dus het gaat in ieder geval ook zonder.
Meestal staat de brander al even aan wanneer je ze terug uit wil doen en dan zit er ook niet meer zo veel alcohol in natuurlijk... De Trangia brander die pakweg 30% gevuld is, in een zeer stabiel windscherm zit en op de grond staat, kan, mits ge serieus kunt blazen, zonder uw hoofd te dicht bij te brengen, zonder problemen uitgeblazen worden. Een Trangia is gewoon super veilig als je een klein beetje gezond verstand gebruikt, geen idee hoe uw campinggenoot dat klaar gespeeld heeft... Zijn hoofd tot in de vlammen geduwd?
Lasse schreef:geen idee hoe uw campinggenoot dat klaar gespeeld
Precies zoals jij het beschrijft en na - min of meer - het uitspreken van de woorden "ik doe het altijd en het gaat altijd goed"...
Leon
:lol:

Bedankt voor de tip!
Tjah, ongelukken kunnen altijd gebeuren natuurlijk :p
't Is ook niet omdat gasbranders af en toe ontploffen dat je geen gasbrander moet gebruiken, in 99% van de gevallen is dat ook geen probleem he ;)

Maar akkoord, het is wellicht veiliger met de gesloten simmer ring. Maar toch vermoed ik dat de uitblaastechniek verwaarloosbaar veel gevaarlijker is. Kunnen misschien eens testen, wie is kandidaat om 1000 keer te blazen? 8)