Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mottengaatjes in grondzeil? - Forum Wereldfietser

Mottengaatjes in grondzeil?

De materiaalpech blijft mij achtervolgen.

Een paar weken terug zag ik in het grondzeil van mijn Ringstind allemaal kleine gaatjes. Ze zitten aan de kant van het ronde ventilatiegat, bij mij is dat het voeteneind.

Ik denk 25 a 30 gaatjes in een strook van zo ongeveer 20cm, verder nergens. Het zijn geen perforatiegaatjes van b.v. stug gras o.i.d. Je kan zien dat het materiaal gewoon verdwenen is alsof één of ander insect daar heeft zitten knagen.

Ik gebruik altijd een tentluier.

Iemand die wel eens zo iets heeft gezien of een verklaring heeft?

Ronald van der Perk

Afbeelding
Afbeelding
Muizen?
Zo ziet onze tentvloer er ook uit... en wij dachten dat het door mieren kwam.
Komt het niet gewoon door slijtage?
Mischien zijn er wat steentjes tussen de tentluier en het grondzeil terechtgekomen en/of tussen je matje en het grondzeil.
Blanche schreef:Komt het niet gewoon door slijtage?
Mischien zijn er wat steentjes tussen de tentluier en het grondzeil terechtgekomen en/of tussen je matje en het grondzeil.
Na 2 jaar al. Onze intensief gebruikte andere tent van 5 jaar oud heeft een gaaf grondzeil
Tja misschien was het materiaal niet goed. Heb je al contact opgenomen met de dealer? Wat zei die?
Blanche schreef:Komt het niet gewoon door slijtage?
Ik kan me dat nauwelijks voorstellen. Dan zou ik streepjes en krassen naast de gaatjes verwachten en meer scheurvormige dingen. Hier lijkt het wel of er een of andere agressieve vloeistof op is gevallen die het grondzeil heeft aangetast en de stukjes er later zijn uitgevallen. Ronald heb je zoeits bij je gehad? Op een rare plaats gekampeerd? Troep aan je schoenen, knieën of tassen mee naar binnengenomen?
Leon
Ja dat is eigenlijk ook de enige verklaringen die ik kan bedenken. Een agressieve vloeistof ergens in het gras. Mijn tentluier is precies aan de maat en daardoor gebeurd het weleens, als hij een stulje verschuifd, dat een stukje grondzeil direct in contact is met de ondergrond. Zoals ik al schreef is het maar over een strook van zo ongeveer 20cm. Als het knaag of bijt gaatjes zijn van insecten die opgesloten waren na het oprollen van de tent verwacht ik die gaatjes eigenlijk ook op andere plekken.

Nee, ik heb nog geen contact gehad met de dealer. Ik wil de tent nog een paar weekenden gebruiken. In oktober ga ik wel eens met stok en binnentent naar de dealer.

Ronald
Dit is het resultaat van een aanval van mieren op een tas met brood in onze binnentent. Ze aten door het grondzeil heen, maar alleen daar waar het brood lag. Ze maakten geen omweg oid, dus de strook met gaatjes is beperkt tot waar het brood lag. :(
Afbeelding
Dat waren dan toch zeker geen normale Nederlandse zwarte mieren mag ik hopen?

Wij hebben zulke gaatjes juist in de buitentent doek (vna onze superdure Hillenberg tent :evil: ). Lijken op kleine brandgaatjes, maar we hebben nog ook maar iets van vuur of een BBQ in de buurt gehad/gezien voor ze erop eens waren.
JesseL schreef:Dat waren dan toch zeker geen normale Nederlandse zwarte mieren mag ik hopen?
Nee, als ik het me goed herinner, was het ergens in zuid-Amerika. :idea:
sonali schreef:Dit is het resultaat van een aanval van mieren op een tas met brood in onze binnentent. Ze aten door het grondzeil heen, maar alleen daar waar het brood lag. Ze maakten geen omweg oid, dus de strook met gaatjes is beperkt tot waar het brood lag. :(
Afbeelding
Dit lijkt toch wel heel erg veel op de gaatjes die ik in de tent heb. Zelfde grote en vorm. En ik heb regelmatig levensmiddelen in de tent bij voet of hoofdeind.

Ik heb wel eens een muis gehad die door het grondzeil heen knaagde, mieren moet je dus ook voor oppassen. Toch leerzaam zo'n forum.

Ronald
Is een oplossing om het grondzeil aan de onderkant te impregneren met anti-mier?
Ronald van der Perk schreef:Dit lijkt toch wel heel erg veel op de gaatjes die ik in de tent heb.
Kennelijk gebruiken mieren hun mierenzuur, wat inderdaad een erg krachtig zuur is.
Leon
JesseL schreef:Dat waren dan toch zeker geen normale Nederlandse zwarte mieren mag ik hopen?

Wij hebben zulke gaatjes juist in de buitentent doek (vna onze superdure Hillenberg tent :evil: ). Lijken op kleine brandgaatjes, maar we hebben nog ook maar iets van vuur of een BBQ in de buurt gehad/gezien voor ze erop eens waren.
Wij hebben ook twee hele kleine gaatjes in het doek van de binnentent aan de bovenkant. Ik vermoed dat de sluiting van de rits hiervan de oorzaak is. Wellicht heeft die tijdens het vervoer er teveel tegenaan geschuurd (of de tentstokken). We vervoeren de tentstokken en ander 'hard' materiaal nu voortaan apart. Eten ligt bij ons ook in de binnentent maar dan wel in een plastic zak en in een gesloten ortliebtas.
wij hebben precies dezelfde gaatjes, ziet eruit als een aangegeten stukje tent. Wij dachten een grote tor, aangezien ik die in de tent had zien lopen, en savonds voor het slapen gaan niet meer kon vinden dus dacht ik dat ie een weg naar buiten had gebeten, maar de volgende ochtend met opruimen zat ie gewoon heerlijk onder ons matje. Mieren zijn dan nog de enige overgebleven daders (alhoewel we nooit eten in de binnentent hebben liggen...)
Ja en dan nu de hamvraag.

Hoe kan je dit het beste repareren?

Ronald
Siliconen, en altijd een plastic 'luier' onder je tent.
Dan moet het wel droog blijven.
(ben zelf te lui om alles met siliconen af te dichten, maar nog geen water in de tent gehad) :roll:
Ronald van der Perk schreef:Ja en dan nu de hamvraag.
Hoe kan je dit het beste repareren?
Ronald
1. RTFM
2. Gesiliconiseerd doek moet je plakken met iets dat daarvoor geschikt is. Seamseal blijkt bij mijn tent een goede lijm daarvoor. Ongeschikte lijmen hechten niet zoals je snel zult merken.
3. Andere doeken (mijn oude tent) kun je met meerdere dingen plakken: bisonkit, tweecomponentenlijm e.d.
Leon
Leon schreef:1. RTFM
Leerzaam zo'n forum.
Die kende ik nog niet, maar dan moet je wel een manual hebben.

Ronald