Christophorus schreef:AB schreef:Nog even en er komt een fietsje met cardanaandrijving voorbij. Als dat nou eens gecombineerd wordt met rohloff, son, chris king en phil wood.
Een cardan is al heel vaak geprobeerd, met weinig succes. Het heeft namelijk 1 groot nadeel: door de twee haakse tandwieloverbrengingen ligt het rendement veel lager.
Een andere nadeel is dat dit soort tandwielen veel nauwkeuriger uitgelijnd moeten worden dan kettingwielen. Dit maakt het systeem kwetsbaar voor kleine verbuigingen van de cardanas.
Om redenen van fundamentele mechanica zijn assen vooral geschikt voor hoge toerentallen, en kettingen voor hoge krachten. De menselijke motor levert hoge krachten bij relatief lage toerentallen, verbrandings- en electromotoren precies andersom. Daarom zie je cardanassen op motorvoertuigen en kettingen op fietsen.
Een ander fundamenteel nadeel van de cardanas is dat je toch weer een apart versnellingssyteem nodig hebt, in de vorm van een versnellingsnaaf of een versnellingsbak in één van de haakse overbrengingen.
Alles bij elkaar wordt een cardanas voor een fiets buitenproportioneel zwaar en inefficiënt.
Grtjs, Walter