Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thailand - Forum Wereldfietser

Thailand

Wij reizen voor 5 maanden door Maleisië en Thailand met onze zoon van 4, die vandaag heel boos op zijn fiets zat omdat die auto's zo hard reden.

We zitten nu een maand in Maleisië en komen over een paar weken Thailand in het zuiden binnen. Nu zitten we aan de oostkust en een aantal dingen vallen ons tegen.
-Het verkeer: Het is druk, eigenlijk vaak te druk en we hebben juist voor de oostkust van Maleisië gekozen omdat dit rustiger zou zijn. Ook zijn er weinig secundaire wegen waardoor je vaak niet anders kunt dan naast het drukke verkeer rijden.
- De afstanden die we kunnen afleggen: ik had in mijn hoofd dat als zoon moe word op zijn eigen fiets met follow me aan onze fiets vast, hij dan achterop kon maar had niet ingecalculeerd dat hij zo moe zou worden van de warmte en ook achterop in slaap vallen is niet echt heel comfortabel en veilig, dus maximale dagafstand rond de 50 kilometer (op vrij vlak terrein) of 3 uur fietstijd.

Hier in oostkust Maleisië heb je wel om de 50 km accommodatie, maar het drukke verkeer doet ons toch wel de das om, van de 10 fietsdagen waren er 2 echt leuk tot nu toe en verder veel vluchtstrook rijden en vandaag was het echt te druk met veel zwaar verkeer.

Het plan is nu om de oversteek naar het westen met een bus(je) te doen en dan eilandhoppend van Penang naar Langawi via Satun Thailand binnen te komen.
Maar dan.
Ik krijg niet helemaal helder welke gebieden in Thailand geschikt zijn voor ons, ik heb het idee dat er meer secundaire (dus rustige???)wegen zijn dan in Maleisië, maar is dit ook zo?:
wat wij zoeken is dus:
-Niet te bergig/heuvelig
-max 50 km/3 uur fietsen per dag
-accommodatie op die afstand
-niet te veel regen (periode is september-december)
-Er hoeft niet veel te 'doen' te zijn, maar om de paar dagen een relaxt plekje is wel fijn met een kind van 4.

Iemand ideeën? We vinden het geen punt om stukken met bus/trein te doen, maar willen vooral leuk fietsen en als blijkt dat wat wij willen niet kan, kunnen we andere plannen gaan maken.
els schreef:Het plan is nu om de oversteek naar het westen met een bus(je) te doen en dan eilandhoppend van Penang naar Langawi via Satun Thailand binnen te komen.

Iemand ideeën? We vinden het geen punt om stukken met bus/trein te doen, maar willen vooral leuk fietsen en als blijkt dat wat wij willen niet kan, kunnen we andere plannen gaan maken.
Penang en Langkawi hebben aardig wat hotels, groot en klein en ook heel luxe.
Daar hoef je dus niet te vrezen van noodzakelijk lange afstanden.
Of anders zeggend, Penang en Langkawi zijn aardig touristisch.
Vooral de noordpunt van Penang is dicht bevolkt met hotels. Op Langkawi heb je luxe hotels/resorts maar ook wat goedkopere hutjes aan 't strand.

Je kunt aan de westkunt van Maleisie ook wat verder naar 't noorden reizen boven Penang en daarvandaan de boot nemen naar Langkawi. Of je op de boot van Penang naar Langkawi ook fietsen mee mag nemen weet ik niet.

goede reis,
Hoi,
2 jaar geleden een stukje gefietst in zuid thailand. In de periode dat wij er waren was het er erg warm. Maar dan ook erg warm. er zijn wel wat mogelijkheden te fietsen maar op het smalle midden gedeelte van thailand heb je weinig alternatieve routes. Ook het minst interessant. Zou adviseren om in het zuiden wat fietsen en mochten jullie verder naar het noorden willen de trein te nemen en het midden stuk overslaan. Gebied richting river kwai niet te heuvelachtig dus dat moet kunnen. Dan noordoost blijft het enigszins vlak. Succes
Vanaf Satun omhoog naar Trang en verder tot Ranong volg je volgens mij Highway nr. 4, een weg met erg brede vluchtstroken (heel wat beter dan de wegen in Maleisie) die prima te fietsen is met genoeg accomodatie onderweg, toen ik in 2000 van Bangkok naar Singapore fietste was er niet al te veel verkeer maar dat kan natuurlijk veranderd zijn in 11 jaar tijd.
Veel secundaire wegen waren er toen niet maar nogmaals de hoofdweg is prima te doen vanwege de brede vluchtstrook.
Erg bergachtig is het niet naar mijn herinnering alleen het stuk van Ranong naar Chumpon aan de oostkust heeft wat klimmetjes als ik me goed herinner.

Groet Peter.
We hebben gefietst tussen Petchaburi en Trang. Zo lang je de weg nr. 4 weet te mijden is het prima te doen, met af en toe zelfs leuke stukken.
Tussen Chumphon en Ranong is inderdaad een bergruggetje, maar deze is slechts honderd meter hoog. Dit deel van Thailand is in principe vrij vlak. Hier is route 4 trouwens niet te mijden, maar wel tamelijk rustig, ook ten zuiden van Ranong.

Zie verder ons blog.
Dank! ik ga snel de kaart er zo bij pakken en de reisgids en verder plannen maken! Bij nieuwe vragen zie je me weer verschijnen (als internet het doet, want ze hadden de kabel gejat en het hele dorp zat zonder...!)
In 2009/2010 2 maanden in Thailand gefietst.

De "superhighways", dit zijn de 1-cijfer wegen op kaarten en kilometerpaaltjes, zijn het drukste. Vaak zijn zelfs deze vrij kalm. In de buurt van grote steden kunnen deze wegen wel heel zijn. Er is steeds een brede pechstrook.

Alles wat 2 of meer cijfers heeft is meestal kalm.

Thailand heeft een dicht wegennet, en het is er meestal wel mogelijk een alternatieve route te kiezen als de gekozen weg niet meevalt.
duplix schreef:In 2009/2010 2 maanden in Thailand gefietst.

De "superhighways", dit zijn de 1-cijfer wegen op kaarten en kilometerpaaltjes, zijn het drukste. Vaak zijn zelfs deze vrij kalm. In de buurt van grote steden kunnen deze wegen wel heel zijn. Er is steeds een brede pechstrook.

Alles wat 2 of meer cijfers heeft is meestal kalm.

Thailand heeft een dicht wegennet, en het is er meestal wel mogelijk een alternatieve route te kiezen als de gekozen weg niet meevalt.

Thailand heeft vier soorten wegen:
1) Tolwegen. Deze zijn vooral in en rond Bangkok. Tweewielers (óók motoren) zijn verboden op deze wegen. Deze tolwegen liggen vaak op pootjes boven de highway.
2) Highways, die zijn genummerd in een wit vlak. Met een, twee, drie of vier cijfers. De vier wegen vanuit Bangkok naar de uithoeken in Noord, Noordoost, Zuidoost en Zuid zijn genummerd met resp. 1, 2, 3 en 4.
Daarnaast hebben een paar belangrijke andere wegen slechts één cijfer. Deze wegen hebben over het algemeen minimaal vier rijstroken
In sommige delen van het land kunnen de wegen 1 , 2, 3 en 4 minder druk zijn.
Wegen met twee cijfers hebben vaak vier of meer rijstroken. Houdt rekening met veel verkeersdrukte. in sommige delen van het land zelfs drukker dan wegen met een cijfer.
Naar het zuiden gaat bij Chumpon weg 4 naar het westen om vervolgens bij Kra Buri weer naar het zuiden te gaan. Het meeste verkeer gaat hier verder over weg 41 naar het zuiden. Weg 4 heeft hier dus een stuk minder verkeer dan weg 41.
Ook wegen met drie cijfers kunnen druk zijn, behalve in gebieden waar zij geen belangrijke verbinding vormen. Zo heeft weg 211: een slingerweg langs de Mekong tussen Chiang Khan en Nong Khai nauwelijks verkeer, maar is weg 212 langs de Mekong van Non Khai naar het oosten veel drukker.
Wegen met vier cijfers hebben vaak minder verkeer, maar dat gaat niet altijd op.
3) Rural Roads. Deze wegen zijn genummerd op borden met een blauw vlak. Dit zijn rustige landweggetjes.
4) Ongenummerde wegen. Ook deze zijn rustig. Niet alle ongenummerde wegen zijn geasfalteerd. Het het proces van asfaltering zet zich echter voort.


In veel delen van Thailand kun je voldoende rustige wegen vinden. Knelpunt is het nauwste stukje van Thailand bij Prachuap Khiri Khan. Daar is slechts één weg: weg 4.
Ook tussen sommige bergkammen loopt slechts één weg, die vrij druk kan zijn.