Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel(rail) breuk Brooks Swallow - Forum Wereldfietser

Zadel(rail) breuk Brooks Swallow

eergisteravond tijdens het rondje door de bossen een kuil teveel over het hoofd gezien met dit resultaat:

https://www.facebook.com/photo.php?pid= ... 1313790195

Zadelrail gebroken. Is een Brooks Swallow, zal hem opsturen en waarschijnlijk wel vervanging krijgen (al eerder gedaan- toen het leer a-symmetrisch vervormde tijdens het inrijden).

Vraag me alleen af of ik er ueberhaupt goed aan doe weer hetzelfde zadel terug te monteren - zeker als ik er nog vaker mee off-road wil..... Het is er op zich wel voor bedoeld, al heb ik 'm wat ver naar achter gemonteerd, en ben ik wat aan de zware kant (ruim 90kg).

Iemand betere of gelijke ervaring met dit type Brooks en onverhard rijden?

Roef
Eigenlijk is dit meer een racefiets zadel. Was het een stalen of titanium onderstel?
Wim
Tja, ze verkopen hem onder het kopje Road & MTB. En zoveel Offroad rijd ik niet eens... Het is in ieder geval n stalen rail.

Roef
Je had je zadel wel flink ver naar achteren staan. Ik kan me voorstellen dat je dan door de hefboomwerking de grenzen van de belastbaarheid van de rails inderdaad overschrijdt als je na een flinke kuil met een harde klap en 90 kg weer op het zadel ploft...
Misschien moet je de vraag omdraaien en eens zoeken naar zadels die op die manier worden be(mis?)handeld... Wat is hun ervaring?
Rongyos schreef: Zadelrail gebroken.
Vraag me alleen af of ik er ueberhaupt goed aan doe weer hetzelfde zadel terug te monteren - zeker als ik er nog vaker mee off-road wil.....
Een vriend van mij reed een maand of drie geleden een lange dagtocht op zijn Brooks, type weet ik zo even niet. Hij stapte onderweg even af en stootte per ongeluk licht met zijn elleboog tegen zijn zadel, waarop dit op de grond tuimelde. Je kent dat wel. :wink: Schijnt een bekend probleem te zijn bij de verchroomde rails, waterstof die bij de kathode ontstaat tijdens het verchromen en het staal bros maakt. (Ik praat ook maar na wat ik van die vriend, en pas nog van een Engelse fietser die ik ergens onderweg tegenkwam, gehoord heb.) De gepoedercoate rails hebben er derhalve geen last van. Als je bang bent voor herhaling, zou je dus de zadels met verchroomde rails moeten mijden - en de koperen, want daarbij kan het probleem ook optreden.

Groeten,

Carl
Afgelopen week bij de post keurig een vervangend, nieuw Brooks Swallow zadel ontvangen via Featherbikes, fijne service wel. Heb m nu iets minder ver naar achter gemonteerd is qua zitpositie nog goed te doen, maar ik ga t wel n de gaten houden of de rails zich een beetje goed houden.

Roef
Afbeelding

Merkwaardig, ik ben naar aanleiding van jouw topic bij mijn eigen Brooks-zadel gaan kijken. Ik heb vier zadelrails, twee boven elkaar, beide uitkomend bij de boven- en onderkant van de veren. En mijn rails zijn helemaal zwart. Die op de bovenstaande foto met slechts twee rails is wellicht een zwakkere versie. Voor zover ik kan beoordelen (de zadeltas op jouw foto staat in de weg) ontbreken de zadelveren, die de klappen kunnen opvangen. Laat staan zonder veren met slechts twee rails, dat is echt vragen om ongelukken. Brooks zadels kunnen wel twintig jaar mee. Ik weeg zelf 103 kg bij 1,86 meter en nooit gingen mijn Brooks zadels kapot! Wel één keer, lang geleden, was er een veer gebroken maar die kon ik zo vervangen.
Martin E. van Doornik schreef: Voor zover ik kan beoordelen (de zadeltas op jouw foto staat in de weg) ontbreken de zadelveren, die de klappen kunnen opvangen. Laat staan zonder veren met slechts twee rails, dat is echt vragen om ongelukken. Brooks zadels kunnen wel twintig jaar mee.
Brooks zadels hadden een goede naam en als je bij de beschrijving kijkt weet je ook waarom:

De B66 en B66 S zijn een van de meest geliefde producten van Brooks. Het zadel is al op de markt sinds 1927. Klassieke springvering met dubbele rails zorgen voor top comfort.

Maar Brooks gaat met de tijd mee:

De B68 en B68 S zijn de nieuwste versies van B66 modellen. Deze zadels hebben de zelfde leerbovenkanten als de B66 en de B66 S, maar zonder de veren. Het zijn de ideale zadels op de moderne geveerde fietsen.

Zelf heb ik een Brooks zadel gehad die jarenlang meeging, maar na verloop van tijd ging een rail stuk. Toen een Leppers zadel gekocht. Die was binnen twee jaar stuk.

Comfort op een fiets krijg je op verschillende manieren: vroeger gaf een Brooks zadel veel comfort. Nu zijn er verende zadelpennen en schokdempende zadelpennen. Ook geven gelzadels veel comfort i.c.m. de genoemde zadelpennen. Voor mij geen Brooks zadel meer.
Mattheus schreef:Ook geven gelzadels veel comfort i.c.m. de genoemde zadelpennen.
Gelzadels zijn des duivels.
Ieder zijn eigen achterwerk natuurlijk, maar geef mij maar een strak, hard zadel!
Lasse schreef:Gelzadels zijn des duivels.
Ieder zijn eigen achterwerk natuurlijk, maar geef mij maar een strak, hard zadel!
Dat is heel persoonlijk. Er is een groot verschil in gelzadels. Vele fietsfabrikanten (w.o. Union, Gazelle, Koga) monteren een dames gelzadel op herenfietsen en die zitten prima.
Aan mij derrière geen gelzadels!

Maar zonder gekheid, het zadel is een Swallow (B15), daar zitten geen veren op. Het is overigens een model dat (volgens Brooks) al dateert uit 1937 (toen mountainbikete ze natuurlijk nog niet....). Overigens rijd ik op mijn andere fiets al jaren met plezier en zonder problemen op een B17, ook zonder veren en met enkele (maar dan zwarte) rails. Vragen om ongelukken vind ik dan ook sterk uitgedrukt, je mag van Brooks verwachten dat ze zadels leveren die aankunnen waar ze voor bedoeld zijn (ze verkopen het onder het kopje 'Road & MTB').

Roef
De Brookszadels met vier rails i.p.v. twee hebben 6mm rails, en de 2 rail zadels hebben de standaard 8mm. De totale sterkte ontloopt elkaar niet eens zo heel veel.

Bros breken mag alleen voorkomen bij de allerhardste staalsoorten waar die grote hardheid ook nut heeft. Voorbeelden zijn boren, zelftapschroeven, zaagbladen en hogesterkte bouten. Mij lijkt dat je voor een zadelrail kiest voor een staalsoort met enige vervormingscapaciteit in verband met de veiligheid (liever een iets verbogen rail dan een gebroken). Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Brooks een ongeschikte staalsoort kiezen (zo moeilijk is dat niet). De waterstofbrosheid die al eerder werd genoemd lijkt me dus verreweg de meest logische verklaring. Dit is een bekend risico bij verchromen. Mijn advies is dus ook: ga voor de gepoedercoate versie, en zet je zadel vooral op de stand die je zelf het lekkerst vind zitten.

Merlijn
Na zwart geanodiseerde velgen nu ook de verchroomde zadelrails op de zwarte lijst.... :(
Wat scheelt er aan die zwart geanodiseerde velgen?
Haarscheurtjes rondom de spaakgaatjes, vraag me niet meer waarom precies, maar dat is hier op t forum of elders vast nog wel te googelen....
Rongyos schreef:Dit geloof ik:

http://www.sheldonbrown.com/brandt/anodized-rims.html

Roef
Als je het artikel leest staat dat gekleurde anodiseerlagen doorgaans geen probleem opleveren, maar dat de dikke grijze anodiseerlaag van Mavic problematisch is
Volgens mij neeft hij het over 'kosmetisch' geanodiseerde velgen vs 'donker en hard' geanodiseerd. Ik weet niet hoe donker dat donker is, maar bij onze zwarte Mavic achtervelg in de tandem hebben we destijds het zekere voor het onzekere genomen toen er rondom de spaakgaatjes haarscheurtjes ontstonden...

Roef