door
Wim » zo 14 aug, 2011 16:50
Helaas is dat artikel van mij op de wiki over de eerste keer op fietsvakantie nog steeds niet bereikbaar omdat de site nog steeds niet goed werkt. Stuur me een pb met je emailadres en ik stuur je een pdf van het stuk.
Op zich kun je met een Medeo, en zeker met de oudere modellen, prima op vakantie, al eist Noorwegen wel veel van een fiets (en van de rest van de uitrusting en van jezelf). Misschien is bijvoorbeeld Frankrijk na Nederland een verstandiger volgende stap.
Maar goed, die Medeo. Ik zou er dan toch niet teveel aan verspijkeren, want dat is niet economisch. Je suggereert dat je zwaar bent. Dat suggereert weer dat een handgebouwd achterwiel van een gerenommeerde bouwer een goed plan is (ruim 100 euro). Voor de rest is het een kwestie van nieuwe kabels, nieuwe remblokjes (Koolstop Salmon, plus reserve mee). Ik ga ervan uit dat de rest van de fiets in goede staat is (dat is niet altijd zo: bij de wereldfietser trektocht in Noorwegen van vorige zomer had een kwart van de deelnemers vrij ernstige mankementen, hoewel hun fietsen zogenaamd nagekeken waren door de fietsenmaker). Nieuwe achtertandwielen kun je heel gemakkelijk zelf monteren, samen met een nieuwe ketting (kost ook samen slechts een paar tientjes). Nieuwe binnen en buiten banden kosten je 60 euro per stel.
Wordt het allemaal meer dan deze 250-275 euro, dan zou ik gaan sparen voor een betere fiets - echt goede heb je al vanaf iets boven de 1000 euro (bijv Fahrradmanufaktur T 400).
Tot slot: iedere fiets leeft langer als je er minder op laadt. Beperk je bagage tot zo'n 15 kg in alleen achtertassen en je hebt niet alleen geen voordrager nodig, maar evemin een nieuwe steviger achterdrager. En er is veel minder kans dat er andere dingen stuk gaan.
Wim