Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een zeer hollandse vraag! - Forum Wereldfietser

Een zeer hollandse vraag!

Hallo,
Mijn vriendin en ik zijn van plan om binnen nu en 10 jaar een aantal fietstochten te gaan ondernemen, eerst wat kleinere van een aantal weken door europa, maar het doel is toch wel om steeds verder en langer weg te blijven. En dan Continenten als Africa, Oceanie, en Amerika (van Canada tot zuid amerika aan te doen). De spirit is er wel alleen moet deze droom nog gefinancierd kunnen worden. Nu heb ik zelf bijna een HBO electrotechniek opleiding afgerond en kan ik gaan werken en sparen, maar dan zit je ook gelijk weer aan dingen vast. Darom een aantal vragen.
- Hoe doen jullie dat?
- Aan welke kosten moet ik denken als we een jaar door africa willen fietsen?
- en hoe zit dat voor australie en america?
- Hoe ga je aan de slag met het bepalen van de route?

En als laatste maar toch zeer belangrijk:
- Hoe regelen jullie je slaap plaatsen? (natuurlijk nemen we ook een tent mee) maar hoe vind je dan goede en veilige staaplaatsen?

Alvast bijvoorbaat vriendelijk bedankt voor de informatie.

p.s. We hebben sinds kort ook een site: http://blokjeom.nl waarop de huidige planning en vooruitgang te zien is.
Hoi Bas,
Wat plannen jullie lang vooruit zeg!
Misschien een leuk idee voor een poll: Hoe lang van tevoren plannen jullie een reis? Ik: liefst minder dan één maand van tevoren. (voor een reis van 3 weken dan)
Overigens heb je nog ruim de tijd om de vele verhalen op dit forum te lezen, daar staan heel veel antwoorden op jullie vragen. Gebruik de zoekoptie.
Veel fietsplezier samen :D
Leon

Hoi Bas,

hieronder in het vet enige antwoorden.


Hoe doen jullie dat? Eerst sparen, misschien wat lenen bij ouders en dan gewoon doen
- Aan welke kosten moet ik denken als we een jaar door africa willen fietsen? )excl. tickets: 5000 eur p.p.
- en hoe zit dat voor australie en america? Daar heb ik nooit gefietst. Dat komt wel als ik gepensioneerd ben en beter op mijn gezondheid moet letten :D
- Hoe ga je aan de slag met het bepalen van de route? Kijk naar weergesteldheid en de seizoenen. Daarna naar de politieke onrust

En als laatste maar toch zeer belangrijk:
- Hoe regelen jullie je slaap plaatsen? (natuurlijk nemen we ook een tent mee) maar hoe vind je dan goede en veilige staaplaatsen? Neem een Lonely Planet mee, en/of vraag een slaapplaats bij de dorpsoudste (in Afrika). Meestal zul je overnachten in goedkope guesthouses, kamperen doe je in rustige gebieden of in noodgevallen (in Afrika en Azie)

Voor het tijdschrift De Wereldfietser zijn we overigens bezig met een artikel: hoe bepaal je/plan je een fietroute. Maar dat kan nog wel een half jaar duren


Groet,

Eric Schuijt (tevens redacteur De Wereldfietser)


[/b]

Sorrie maar ik ben nieuw in de terminologie :-) wat is een lonely planet? of wordt hier gewoon de letterlijke variant mee bedoeld?

Heel bekend boek. Of eigenlijk heel veel boeken. Elk land/werelddeel wordt er wel in besproken.

En overigens heb je ook Rough Guides of Footprint guides. Dit zijn reisgidsen waarin staat in welke stad je kunt overnachten (in verschillende prijsklassen), waar een McDonalds is, hoe je visa kunt regelen, de wetenswaardigheden over bezienswaardigheden, de do's en de dont's enzovoort.

Hoi Bas,

De Wereldfietser organiseert enkele keren per jaar een workshop "Voorbereiden van een Wereldfietsreis".
In de workshop komen alle door jou genoemde punten aan de orde. Daarnaast krijg je na afloop van de workshop een boekwerkje mee waar alle punten nog eens worden uitgelegd.
Een heel belangrijk punt tijdens de workshop is het bepalen van een route. De juiste route bepaald voor een groot gedeelte het succes van je reis.


Ik ben bezig de komende workshops voor te bereiden. Zodra ik daarmee klaar ben zie je in de kalender op deze website ?n in het tijdschrift De Wereldfietser de data terug.

Mocht je vragen hebben die echt niet kunnen wachten dan kan je me altijd bellen. Kijk op mijn website voor mijn adresgegevens.

Veel succes,
Marco Meijerink

Kijk dat is nu eens leuke informatie.. (overigens heb ik gelijk de proef editie van de Wereldfietser aan gevraagd).
Als ik op de dag van de workshop ook maar enigzins kan dan zal ik zeker zorgen dat ik of we aanwezig zijn!!
basgoossen schreef: - Hoe doen jullie dat?
- Aan welke kosten moet ik denken als we een jaar door africa willen fietsen?
- en hoe zit dat voor australie en america?
- Hoe ga je aan de slag met het bepalen van de route?

En als laatste maar toch zeer belangrijk:
- Hoe regelen jullie je slaap plaatsen? (natuurlijk nemen we ook een tent mee) maar hoe vind je dan goede en veilige staaplaatsen?
Hoe doen wij dat? Voor het jaar dat ik weg geweest ben heb ik hard gewerkt lang gespaard. Daarnaast heb ik onderweg (Australie) een aantal maanden gewerkt.

De kosten die kun je zo hoog en laag maken als je wilt. Als wild kampeert kost dat niets en in Africa en Azie heb je voor ca 1 euro veelal al een simpele maaltijd als je op straat eet. Wil je meer luxe, in echte restaurantjes eten etc betaal je uiteraard meer. De prijs van het vliegticket en visa kosten zijn sterk afhankelijk van de bestemming. Als je naar www.lonelyplanet.com gaat en daar worldguide kiest kun je per land prijsindicaties vinden.

De route bepalen is een kunst op zich. Je kunt imho het beste een zeer kort lijstje van eisen maken. Met eisen bedoel ik zaken die je perse wilt zien, data waarop je perse op bepaalde plaatsen wilt zijn (bv ivm klimaat) etc. Met dat beperkte lijstje is het relatief gemakkelijk een route te maken die daaraan voldoet. (hoe meer eisen hoe lastiger het is). Als je die globale route hebt kun je de andere zaken (onderweg) inplannen. Er zijn mensen die voor vertrek een dagplanning maken, maar voor mij werkt dat niet.

De slaapplaats is sterk afhankelijk van de plaats en omstandigheden. Een goede reisgids geeft een algemene aanwijzingen specifiek voor een bepaald land of regio en geeft specifieke tips voor de meer touristische plaatsen. In dunner bevolkte gebieden is meestal wel een wildkampeerstek te vinden. In plaatsjes kun je rondvragen naar accomodatie, soms wordt je dan uitgenodigd of is er anderszins wel iets te regelen. Veiligheid zal altijd tot op zekere hoogte een gok blijven, garanties bestaan niet. Accomodatie die in reisgidsen is opgenomen is normaalgesproken veilig. Bij mensen thuis slapen en wild kamperen zijn een groter risico, maar met een beetje gezond verstand kun je vaak wel redelijk een inschatting maken of het verantwoord is.

mvg
Wilco

Hoi Bas,

Ook voor mij is de Lonely Planet mijn ?Bijbel? onderweg. Korte routes, tot 1 maand, plan ik niet meer.
Koop een ticket, een Lonely Planet, een kaart en snuffel een paar weken van te voren op het Internet naar andere fietsverhalen over het land waar ik heen wil.
De route is zit grofweg in mijn hoofd, met de natte vinger bepaal ik het aantal fietsdagen, een paar rustdagen erbij, en begin en eind datum staan vast. Lukt het niet, dan kun je altijd nog met bus of trein je eindbestemming bereiken.

Kijk eens op http://www.wimleeuw.nl, hier heb ik laatste reizen vastgelegd.

Vriendelijke groet en alvast veel fietsplezier,
Wim Leeuw

Er is overigens ook een goed boekje (in het Duits) dat gaat over het maken van lange fietstochten. Er staat zeer veel informatie in het dateert uit 2004 en heet (uit mijn hoofd) Weltfahradfuhrer.

Fahrrad Weltf?hrer uit 2002.

Zie ook de recensie op amazon.de.

Aanrader!

isbn van de Fahrrad Welfuhrer is 3-89662-304-4. De auteur is Helmut Hermann. De Nederlandse prijs is 24,95 (voor bijna 750 bladzijden) En ik heb mij vergist :roll: , hij stamt uit 2002. :D

Hoi Bas,

Ik zal kort en bondig antwoorden.
1. Ik heb eerst flink gewerkt en gespaard.

2. De kosten verschillen per persoon en continent. Waarschijnlijk ergens tussen de 500 en 1000 euro per maand. Dat is all-inclusief, dus ook eventuele vliegreizen en/of ander vervoer, plus visums.

3. Voor de route kijken de meeste mensen naar de seizoenen per land.

4. Slaapplaatsen vindt je onderweg. Voelt het goed, dan is het slapen geblazen. Voelt het niet goed, dan wordt het door fietsen en een beter plekje vinden. Hetzij kamperen of een hostel.

Tips:
1. Bekijk het landenbestand op deze website.

2. Kom een keer naar een weekend van de Wereldfietser. Daar tref je mensen die hun reizen aan het voorbereiden zijn en/of al op reis zijn geweest. Zij kunnen je hun persoonlijke ervaringen vertellen. Het najaarsweekend (zie activiteiten) is daar bij uitstek een goed weekend voor.

3. De cursus waar Marco het over heeft is zeer de moeite waard!!!!

Groet,
Rena :wink: