Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gazelle medeo frame ombouwen - Forum Wereldfietser

gazelle medeo frame ombouwen

mijn vraag is kan ik een frame van de gazelle medeo ombouwen tot vakantiefiets.
lees hier veel over de stijfheid van een frame e.d.
zie hier wel dat er veel over de perfecte fiets word gepraat maar dat laat mijn portomenee niet toe.
wie weet een goedkope oplossing voor een vakantiefiets die niet top is maar toch goed.
Uiteindelijk kan je alles ombouwen tot een vakantiefiets. Nu heb ik hier geen praktijkervaring mee dus ik blijf een beetje op de vlakte maar ik kan dit wel zeggen op grond van eerdere discussies:

- Ga goed kijken naar de bagagedragers, met name de bevestigingspunten zijn belangrijk.
- Hoe zit het met tandwielen en dergelijke? Zijn die nog in goede staat?
- Het kan zijn dat je voor lange tochten een ander stuur lekkerder kan vinden, bijvoorbeeld een rechter stuur, daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Veel hangt in elk geval af van de fiets, en ik weet niet hoe de huidige staat van de fiets is.

Paul
De Medeo is de Cycletours vakantie fiets. Wat wil je aan het frame aanpassen?
Gazelle medeo's zijn er in veel uitvoeringen geweest, dus weten we hier niet precies wat je hebt. Wat wil je er aan veranderen een waarom zou je dat willen doen? Hoe oud is hij, in welke staat verkeert de fiets? Misschien een scherpe foto van het geheel (van rechts genomen ivm onderdelen).
Ook: wát ga je er mee doen, hoeveel kg spullen wil je meenemen, wat wordt het totaalgewicht, wat is je lengte, fietservaring/kracht etc.?
Leon
ik ben 48jaar en dit jaar voor het eerst op fiets kampeer vakantie geweest in nederland en dit smaakt naar meer voor volgend jaar, dan wil ik naar scandinavie zweden, noorwegen
ik fiets niet heel veel, ben de hele week weg, maar dat is niet erg als je het niet overdrijft groeit dat tijdens de vakantie wel, dan doe ik maar een paar kilometer minder.
Hoe oud de fiets is weet ik niet maar heeft een vast zadel en vaste voorvork heeft shimano alivio foto is moeilijk nu de camera is op vakantie.
Ik wil graag een fiets die voor vakantie in europa geschikt is zonder 2000.- euro kwijt te zijn.
De fiets moet betrouwbaar zijn, Ik dacht andere wielen wegens gewicht, andere shimano groep soepeler en sterker.
Dit lijkt mij een goede oplossing als het frame maar goed genoeg is.
Maar nu weet ik niet of het frame van een mondeo geschikt is, heb ook nog een altra vision (acera) deze ziet er wat sportiever uit met oversized buizen.
grejan63 schreef:Maar nu weet ik niet of het frame van een mondeo geschikt is, heb ook nog een altra vision (acera) deze ziet er wat sportiever uit met oversized buizen.
Hoe de fiets er uit ziet is van alle criteria wel een van de MINST belangrijke!
Ook welke groep er op zit is tamelijk onbelangrijk. Op mijn fietsen zitten fietsen van diverse groepen Acera t.m. XTR, maar ook de goedkopere groepen zijn vaak heel geschikt voor een flinke reis.
Begin hier eens te lezen: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php/Fiets
Idee: kom komend weekend naar het harskampweekend: gezellig en je krijgt vast een boel antwoorden op je vragen.
Leon
Helaas is dat artikel van mij op de wiki over de eerste keer op fietsvakantie nog steeds niet bereikbaar omdat de site nog steeds niet goed werkt. Stuur me een pb met je emailadres en ik stuur je een pdf van het stuk.
Op zich kun je met een Medeo, en zeker met de oudere modellen, prima op vakantie, al eist Noorwegen wel veel van een fiets (en van de rest van de uitrusting en van jezelf). Misschien is bijvoorbeeld Frankrijk na Nederland een verstandiger volgende stap.
Maar goed, die Medeo. Ik zou er dan toch niet teveel aan verspijkeren, want dat is niet economisch. Je suggereert dat je zwaar bent. Dat suggereert weer dat een handgebouwd achterwiel van een gerenommeerde bouwer een goed plan is (ruim 100 euro). Voor de rest is het een kwestie van nieuwe kabels, nieuwe remblokjes (Koolstop Salmon, plus reserve mee). Ik ga ervan uit dat de rest van de fiets in goede staat is (dat is niet altijd zo: bij de wereldfietser trektocht in Noorwegen van vorige zomer had een kwart van de deelnemers vrij ernstige mankementen, hoewel hun fietsen zogenaamd nagekeken waren door de fietsenmaker). Nieuwe achtertandwielen kun je heel gemakkelijk zelf monteren, samen met een nieuwe ketting (kost ook samen slechts een paar tientjes). Nieuwe binnen en buiten banden kosten je 60 euro per stel.
Wordt het allemaal meer dan deze 250-275 euro, dan zou ik gaan sparen voor een betere fiets - echt goede heb je al vanaf iets boven de 1000 euro (bijv Fahrradmanufaktur T 400).
Tot slot: iedere fiets leeft langer als je er minder op laadt. Beperk je bagage tot zo'n 15 kg in alleen achtertassen en je hebt niet alleen geen voordrager nodig, maar evemin een nieuwe steviger achterdrager. En er is veel minder kans dat er andere dingen stuk gaan.
Wim
Wim schreef: Dat suggereert weer dat een handgebouwd achterwiel van een gerenommeerde bouwer een goed plan is (ruim 100 euro).
Kun je een (enkele) gerenommeerde bouwer(s) van achterwielen noemen?
Ik laat onze wielen de laatste tijd tot grote tevredenheid bouwen door Marten Gerritsen (m-gineering). Eigenlijk hebben alle maatbouwers en echt gespecialiseerde winkels wel goede wielbouwers. Ook de Santos vakantiefietswielen zijn erg goed, maar wel peperduur vergeleken met wat ik betaal.
Wim
Bedankt.
Wim schreef:Helaas is dat artikel van mij op de wiki over de eerste keer op fietsvakantie nog steeds niet bereikbaar omdat de site nog steeds niet goed werkt.
Nu wel :D
Klik hier
Dank je, Leon.
Wim
O ja, iemand vroeg nog waar die wereldfietsen in Noorwegen allemaal problemen mee hadden. Het antwoord is vooral wielen. Er waren gare naven, diverse versleten (doorgeremde) velgen, en versleten banden. En dan zijn de rapen gaar. Een naaf is dan nog wel aan te komen, maar een 28 inch touring velg niet (en helemaal niet voor 40 of 48 spaken), en echte deskundige wielbouwers liggen ook niet voor het oprapen. Ook waren bij iemand die zijn fiets tevoren helemaal had laten oplappen bij een gerenommeerde zaak de voortandwielen toch echt versleten. Remblokken voor Magura velgremmen waren evenmin te krijgen. Kortom, er was assortiment voor racefietsen en moderne atb's. Iedereen was ook veel geld kwijt. Goed preventief onderhoud had dit allemaal kunnen voorkomen, maar het teleurstellende is dat ik me meen te herinneren dat vrijwel iedereen met problemen zijn of haar fiets tevoren had laten nakijken. Blijkbaar hoort daar niet bij dat de naven open gaan, of dat gekeken wordt naar de dikte van de velgen.
In fietsersland is goed preventief periodiek onderhoud zoals bij auto's toch nog steeds ongewoon. Men fietst door totdat er iets kapot gaat, en als de fietsenmaker het al anders wil dan moppert de klant dat het te duur wordt. Helaas zijn reparaties onderweg vaak veel duurder, en erg vervelend.
Wim
Veel nieuwelingen laten zich gek maken in dit forum. Veel (nederlandse) ervaren fietsreizigers hebben een dure uitrusting. Das leuk maar het kan ook met een goedkopere uitrustting hoor. Als je daarna goed gaat verdienen en/of zeker weet dat je nog jaren gaat fietsen kan je altijd nog in beter materiaal investeren. De eerste jaren als wereldfietser hebben wij gefietst op een gazelle medeo en gazelle cayo (geloof ik). Deze fietsen voldeden prima op een paar lekke banden niets ernstigs gebeurd. We onderhielden de fietsen wel goed. Pas daarna zijn we duurdere spulen gaan kopen. En ja onze huidige fietsen fietsen lekkerder vanwege het stijve frame en grotte (26 inch) maar dat wil niet zeggen dat we tijdens de vroegere fietsvakanties minder genoten hebben.
Precies, dat was ook het punt van mijn wiki artikel: het gaat misschien best wel met de fiets die je al in de schuur hebt staan, of met een nette tweedehands fiets. Wel gelden daarbij twee randvoorwaarden. Allereerst moet de fiets netjes onderhouden zijn (zie de ervaringen in Noorwegen). In de tweede plaats moet de fiets passen bij de omstandigheden op de bestemming. Je kunt het ook te dol maken. Begin een beetje rustig.
Wim
Het is wel zo, dat als je zwaarder bent dan normaal, dat je dan beter materiaal kan kopen. Bij iemand van 60 kilo blijft alles lang heel, maar als je boven de 80 kg zit, slijt alles veel sneller en zou ik toch voor iets betere spullen gaan.

Mario
in geval van nood kun je misschien terecht bij www.biltema.no, se of dk die zitten in heel scandinavie een soort ikea voor de auto fiets boot e.d.
Wij kwamen steeds alleen maar filialen tegen van een keten van tamelijk chique sportartikelen. Een soort Bever dus, maar dan eentje die ook (dure) fietsen verkocht. Dat waren helemaal geen slechte fietsen, en ze hadden ook goede monteurs, maar het was allemaal mtb met schijfremmen of carbon etc racefietsen. Dus 26 inch noppenbanden of 28 inch banden van 23 mm, etc. De monteurs wisten niet eens dat er ook Magura velgremmen waren, laat staan dat ze de blokjes hadden.
Wim
Wim schreef:In fietsersland is goed preventief periodiek onderhoud zoals bij auto's toch nog steeds ongewoon. Men fietst door totdat er iets kapot gaat,
Dat was ook mijn instelling. En als de reparatie te duur werd, ruilde ik de fiets in en kocht een nieuwe. Zo heb ik ooit de 3e versnelling van een Sturmey Archer stuk getrapt. Vervanging was vrij duur, dus kocht ik een nieuwe fiets. Ik heb in het verleden nooit een servicebeurt laten uitvoeren, ook niet als die gratis was. Zo heb ik zonder problemen ongeveer 15 jaar gefietst op een Gazelle Orange. Af en toe een nieuwe band of een remblokje laten monteren.

Helaas zijn A merkfietsen zoals Gazelle, Batavus ongeveer verdrievoudigd in prijs, terwijl de kwaliteit er niet op vooruit is gegaan. Ik krijg de indruk dat de handgebouwde fietsen van nu, zoals MC, RIH, Koga, dezelfde kwaliteit hebben als de A merken van zo'n 15 tot 20 jaar geleden tegen een prijs die 4x zo hoog is als 15 tot 20 jaar geleden. Dan kan een servicebeurt wel uit.
Laten we niet al te optimistisch zijn over de fietsen van vroeger. Die Gazelle met terugtraprem deed het prima zonder onderhoud, maar als je nu zo'n fiets koopt heb je nog steeds weinig gedoe. Daarom heb ik er een als stadsfiets.
Als je vroeger een sportfiets met derailleurs kocht kon je je lol op, met spaken die braken, remmen die niet remden, en ga zo maar door. Alleen als je diep in de buidel tastte had je wat goeds. Eigenlijk vind ik het juist spectaculair dat je nu voor iets boven de 1000 euro een superdegelijke vakantiefiets kunt kopen zoals de Fahrradmanufaktur T400 of de Surly Long Haul Trucker.
Voor wat betreft het onderhoud zie je dat dit lijdt onder de toegenomen welvaart. De lonen zijn relatief sterk gestegen, en industrieproducten zoals onderdelen zijn veel minder in prijs gestegen. Dat maakt reparatie door de fietsenmaker al snel oneconomisch. Maar laten we blij zijn, dit is wel het gevolg van onze sterk gestegen welvaart.
Wie nu een goede fiets wil hebben doet er goed aan te letten op de toekomstige onderhoudskosten, en vooral op onderhoud dat je niet of niet makkelijk zelf kunt doen. Daarom ben ik blij met de onderhoudsvrije industrielagers in de naven van Rohloff en SON, en in kwaliteitstrapassen als van SKF, Phil of TA. Dat gaat allemaal 50-100000 km mee. Daarom voor mij ook geen buitenboordlagers, geintegreerde balhoofden etc.
Wim