Beste wereldfietsers,
Helaas moet ik mededelen dat ik mijn Schwalbe Marathonbanden 622-42 na 6700 km, nog maar half versleten, van mijn fiets heb gehaald. Reden: ze rollen te zwaar
Het ging zo: ik heb een complete vakantiefiets en een kale hybride. Geometrie en verzet van deze fietsen zijn identiek.
Tot voor 2 jaar gebruikte ik op beide fietsen Schwalbe Marathon 622-37 met HS-270-profiel. Toen heeft Schwalbe deze banden vervangen door meerdere typen Marathonbanden.
Toen beide fietsen aan nieuwe banden toe waren heb ik op de kale hybride de standaard marathonbanden (622-37) gezet en op de vakantiefiets de XR-versies (622-42, effectief 3 mm breder), die bijna 2x zo duur zijn. (toen f67,- per band).
Ik heb overigens de gewoonte om banden altijd tot de max op te pompen, gemeten met het manometerje van Schwalbe zelf.
In de loop der tijd merkte ik echter dat ik steeds minder zin had op de vakantiefiets te fietsen, het fietsen vlotte niet zo. Ik weet dat het voor een deel moet liggen aan de verlichting, de spatborden, de 2 extra bidonhouders en de dragers, maar het viel me in het begin al een beetje op.
Een paar weken geleden heb ik echter een test gedaan en de 4 banden van fiets verwisseld, een straf uur werk.
Een aantal fietstochten met de nieuwe combinaties gemaakt merk ik dat ook mijn kale hybride met de wind in de rug een niet-vooruit-te-branden gevoel geeft. De vakantiefiets blijkt duidelijk soepeler te rollen.
Nu is de maat vol: ze zijn er af.
Dus gratis af te halen: 2 banden XR 622-42, nog goed voor 6000 km. Beresterk, kunnen bijkans niet lek, mogen tot 6 bar volgepompt worden en rijden super door de scherpste bochten.
Helaas helaas, want de standaard marathonbanden rijden helemaal niet super in bochten en de slicks zullen als het modderig is wel sneller wegglijden.
Groetjes,
Leon
Helaas moet ik mededelen dat ik mijn Schwalbe Marathonbanden 622-42 na 6700 km, nog maar half versleten, van mijn fiets heb gehaald. Reden: ze rollen te zwaar
Het ging zo: ik heb een complete vakantiefiets en een kale hybride. Geometrie en verzet van deze fietsen zijn identiek.
Tot voor 2 jaar gebruikte ik op beide fietsen Schwalbe Marathon 622-37 met HS-270-profiel. Toen heeft Schwalbe deze banden vervangen door meerdere typen Marathonbanden.
Toen beide fietsen aan nieuwe banden toe waren heb ik op de kale hybride de standaard marathonbanden (622-37) gezet en op de vakantiefiets de XR-versies (622-42, effectief 3 mm breder), die bijna 2x zo duur zijn. (toen f67,- per band).
Ik heb overigens de gewoonte om banden altijd tot de max op te pompen, gemeten met het manometerje van Schwalbe zelf.
In de loop der tijd merkte ik echter dat ik steeds minder zin had op de vakantiefiets te fietsen, het fietsen vlotte niet zo. Ik weet dat het voor een deel moet liggen aan de verlichting, de spatborden, de 2 extra bidonhouders en de dragers, maar het viel me in het begin al een beetje op.
Een paar weken geleden heb ik echter een test gedaan en de 4 banden van fiets verwisseld, een straf uur werk.
Een aantal fietstochten met de nieuwe combinaties gemaakt merk ik dat ook mijn kale hybride met de wind in de rug een niet-vooruit-te-branden gevoel geeft. De vakantiefiets blijkt duidelijk soepeler te rollen.
Nu is de maat vol: ze zijn er af.
Dus gratis af te halen: 2 banden XR 622-42, nog goed voor 6000 km. Beresterk, kunnen bijkans niet lek, mogen tot 6 bar volgepompt worden en rijden super door de scherpste bochten.
Helaas helaas, want de standaard marathonbanden rijden helemaal niet super in bochten en de slicks zullen als het modderig is wel sneller wegglijden.
Groetjes,
Leon