Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofdsleutel of baco/steeksleutel? - Forum Wereldfietser

Balhoofdsleutel of baco/steeksleutel?

Goede morgen,

heb 't idee lichte speling op 't balhoofd van m'n fiets te hebben, 't is geen ahead constructie. Echter heb ik niet de juiste maat gereedschap in huis.
Met een schuifmaat opgemeten dat de moeren 36mm zijn.

Nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan aanschaffen; een balhoofdsleutel of een grote baco of steeksleutel?

Op zich heb ik wel de ruimte om een baco of steeksleutel te plaatsen, deze hebben als voordeel beter (bredere sleutel) grip op de moer te hebben maar als nadeel vrij zwaar en daardoor minder gevoel in 't vastdraaien.

iemand goede tips of advies?

en wat voor vet gebruiken jullie om 't balhoofdlager mee in te smeren?

alvast bedankt,

(na de fietsreparatie cursus kan 't toch zo moeilijk niet meer zijn :) )
Altijd specifieke balhoofdsleutels gebruiken, je hebt er twee nodig om een conventioneel balhoofd af te stellen.

Goed lagervet vind ik het witte zgn. 'campagnolo' vet = lithium vet.
Als je goede grip hebt maakt het natuurlijk niet uit welke sleutels je gebruikt, maar het kan ook zijn dat je over het hoofd ziet dat je niet alleen de bovenste grote moer moet aandraaien, maar die juist eerst moet losdraaien en dan een meestal erg dunne en verscholen moer moet aandraaien en die vervolgens in samenspel moet borgen met de bovenste. Deze cursus-in-één-zin is natuurlijk te kort, maar als je nu iets begint te dagen moet je maar eens op m-gineering.nl gaan zoeken naar de pagina met het uitgebreide verhaal.
Smeren (met lagervet) kun je de balhoofdlagers alleen als je de zaak flink uit elkaar hebt liggen. Van buitenaf kun jer er beter niets tussen gaan spuiten. Alles wat je er tussen krijgt is te dun. Als je fiets nooit in de regen heeft gelegen (!) of op de kop heeft gestaan en nooit onder water is geweest is het onwaarschijnlijk dat smering nodig is.
Succes,
Leon
Het is altijd beter om passende sleutels te hebben. Een balhoofdsleutel is in feite niks anders dan een steeksleutel; maar je hebt ook een 4-in-1-sleutel (2 maten per kant); die heb ik zelf en vind ik persoonlijk een miskoop. Het is voor de afstemming (komt vrij precies) namelijk fijn om voor beide ringen een aparte, passende sleutel te hebben; ik gebruik momenteel een bahco voor het fixeren en die 4-in-1 sleutel voor het aandraaien van de andere omdat ik er vrijwel zelden wat mee moet.

Een Bahco zou ik overigens ook afraden; het balhoofdstel op mijn bejaarde koga traveller is hierdoor flink mishandeld door een vorige eigenaar. Dit hoeft overigens niks te zeggen over het binnenwerk waar het uiteindelijk om gaat; maar als je het balhoofdstel niet meer open kunt maken kun je er weinig mee. En je kunt de buitenkant dusdanig beschadigen dat het gevolgen heeft voor het binnenwerk. Ik dacht mijn balhoofdstel vrij strak afgesteld te hebben en tijdens een fietstocht (met flinke belading van de fiets) ontstond er speling in het balhoofdstel.. Ik overweeg nu om het balhoofdstel te (laten) vervangen.

Het smeren van het binnenwerk wordt geadviseerd 1 keer per jaar te doen dacht ik. Als het nooit eerder gedaan is kan het best wel eens zin hebben om alles uit elkaar te halen, schoon te maken en opnieuw van dik lagervet) te voorzien. Let er wel op dat je de volgorde van al die ringen goed in de gaten houdt of maak desnoods foto's want je verliest het overzicht snel... Als er kogels je lager zitten kan het zijn dat je ze moet vervangen.

Ik gebruik kroon kogellagervet maar in feite maakt het geen bal(hoofd) uit; elk dik vet werkt prima.
Een Bahco is een prachtig stuk gereedschap waarvan je het gebruik zoveel mogelijk wilt vermijden.

Aangezien Marten vrijwel nooit linkjes naar z'n eigen site plaatst, doe ik het maar: http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

.tsooJ
Iemand nog tips voor een (draad) balhoofdstel ter vervanging op mijn koga traveller?

Ik las op m-gineering.nl dat Marten cartridge/naaldlagers voor beladen fietsen adviseert. Is een tange cartridge balhoofdstel degelijk?

Hier wat plaatjes van het wat bahco's kunnen doen:

Afbeelding

Afbeelding
Alien schreef:Een Bahco is een prachtig stuk gereedschap waarvan je het gebruik zoveel mogelijk wilt vermijden.

.tsooJ
Helemaal mee eens, maar grappig genoeg grijp ik wel naar de Bahco voor de bovenste balhoofdmoer. De 3 x zo dikke bek heeft veel minder de neiging van de aluminium moer te kantelen.
Mooier is natuurlijk een echte sleutel:
Afbeelding
Dat Tange balhoofd is onwaarschijnlijk goed voor zijn prijs (rond de 30,-), qua afwerking en kwaliteit doet deze niet onder voor veel duurdere headsets. Ik heb er bijv. een in mijn MTB zitten (Ahead uitvoering) en die draait nu al 3 winters probleemloos zijn rondjes.

Chris King is mooi en goed maar voor die prijs koop ik 6(!) Tange headsets die een levensduur hebben van (schatting) ca. 5 -7 jaar. Wie is er nu malle pietje? :wink:
m-gineering schreef:
Alien schreef:Een Bahco is een prachtig stuk gereedschap waarvan je het gebruik zoveel mogelijk wilt vermijden.

.tsooJ
Helemaal mee eens, maar grappig genoeg grijp ik wel naar de Bahco voor de bovenste balhoofdmoer. De 3 x zo dikke bek heeft veel minder de neiging van de aluminium moer te kantelen.
Mooier is natuurlijk een echte sleutel:
Afbeelding
Dank allen,
dan ga ik maar 's 2 van deze bestellen:
http://www.bike-components.de/products/ ... 43xx-.html

Die mooie van Marten heb ik niet zo snel kunnen vinden.