Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapprobleem met matje. - Forum Wereldfietser

Slaapprobleem met matje.

Hoi,

Ik heb een aantal keer geslapen op een oprolbaar matje (dit) en ik kan echt moeilijk slapen. Ondanks dat ik vele km's fiets, lig ik nog een uur of langer wakker en als ik in slaap val, is het meestal maar voor een paar uur omdat ik wakker word van de pijn in de schouder en dijbeen waarop ik slaap.

Ik heb ergens anders gelezen dat je als je last hebt van die problemen, je best met een kussen tussen de knieën slaapt (of onder je onderbenen als je op de rug ligt), maar werkt dat ook echt? Of is zo'n matje gewoonweg te dun om comfortabel op te slapen?

Paar weken terug zag ik een Thermarest-matje in een kampeerwinkel maar dat kostte tegen de 100€, zijn er goedkopere alternatieven die een groter slaapcomfort bieden dan dat oprolbare matje?
Er zijn ook wel goedkopere slaapmatten die (self-)inflatable zijn; maar die zijn vaak erg lomp/zwaar; maar wel stukken comfortabeler dan zo'n schuimmat; vooral in zijligging (slaap je toevallig in zijligging?)
Matthie9000 schreef:Er zijn ook wel goedkopere slaapmatten die (self-)inflatable zijn; maar die zijn vaak erg lomp/zwaar; maar wel stukken comfortabeler dan zo'n schuimmat; vooral in zijligging (slaap je toevallig in zijligging?)
Ik slaap in zijligging ja.

Misschien toch maar even overwegen om een kwaliteit SI-matje te kopen. Het gaat tenslotte over mijn nachtrust.
Ja op zo'n matje zou ik ook echt niet kunnen slapen. Dat was leuk toen ik 25 jaar jonger en 20 kilo lichter was.

Nu hebben wij toch wel gekozen voor de iets duurdere, iets dikkere maar vele malen comfortabeler Thermarest Basecamp. Tja het is iets zwaarder maar dat heb ik wel over voor een goede nachtrust.
Een goed alternatief voor de dure Thermarests zijn de matjes van Alpkit. Ik heb de Reg en Wee airic (ondertussen verouderde modellen) en ben er tevreden van. Tegenwoordig neem ik steeds de Wee mee, dat is de versie van 120cm lang, en slaap zonder problemen.
Zijn alleen online te koop, maar het Brits bedrijfje heeft in mijn ervaring een goede klantenservice. Toen er eens een probleem was met een bestelling, werd ik direct opgebeld.
Ik zou het geld voor een Thermarest niet willen uitgeven.
Lasse schreef:Een goed alternatief voor de dure Thermarests zijn de matjes van Alpkit. Ik heb de Reg en Wee airic (ondertussen verouderde modellen) en ben er tevreden van. Tegenwoordig neem ik steeds de Wee mee, dat is de versie van 120cm lang, en slaap zonder problemen.
Zijn alleen online te koop, maar het Brits bedrijfje heeft in mijn ervaring een goede klantenservice. Toen er eens een probleem was met een bestelling, werd ik direct opgebeld.
Ik zou het geld voor een Thermarest niet willen uitgeven.
Het is mij ook opgevallen dat je helemaal niet de volle lengte nodig hebt van een slaapmat; zolang je knieën en schouders maar ondersteund worden. Maar wel jammer dat het matje zo smal is; had liever wat breedte teruggekregen :P
"Ja op zo'n matje zou ik ook echt niet kunnen slapen. Dat was leuk toen ik 25 jaar jonger en 20 kilo lichter was."

Herkenbaar! Een goede nachtrust is echt wel een SI-mat waard. Waarbij de dikte belangrijker is dan de afmeting. Ik slaap al jaren op korte matjes (140 cm of zo) maar wel minimaal 3 cm dik. Van boven de schouder tot voorbij de heup is idd voldoende. Als je ze ook nog in de lengte kunt dubbelvouwen en dan rollen (geen al te dikke mat dus), hou je een mooi klein pakketje over. Heb zelf nu een Thermarest ultralight (wafelpatroon) en die bevalt goed.
Overigens is een comfortabel hoofdkussen ook niet onaangenaam, zeker als je op je zij slaapt. Een superlicht goedkoop opblaasdingetje doet vaak wonderen.
mattijsw schreef:Overigens is een comfortabel hoofdkussen ook niet onaangenaam, zeker als je op je zij slaapt. Een superlicht goedkoop opblaasdingetje doet vaak wonderen.
Of je steekt gewoon wat kleren in het zakje van je slaapzak en legt dat onder je hoofd, werkt goed in mijn ervaring.
Het is een SI-matje van Gelert geworden. 183 * 50 * 4 cm, oprolbaar in een klein zakje (26*19 cm). Weegt met zijn 950g wel een stukje meer als het matje maar is gemakkelijker op te bergen op de fiets.
Kostte 45€.