Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Freiburg (Basel) naar Provence via Jura - steil? tips? - Forum Wereldfietser

Van Freiburg (Basel) naar Provence via Jura - steil? tips?

Ik heb info ingewonnen over treinreizen in de richting van Zuidwest Frankrijk en ontdekte dat dat wat lang duurt en duur is, maar dat een nachttrein naar Freiburg (waar ik graag een keer wil rondkijken) bijna 100 euro goedkoper is en veel comfortabeler.
Vanuit Freiburg (50 km boven Basel) wil ik dan richting Provence en Languedoc. Dan ga je via de Jura. Uit dit forum maak ik op dat dat behoorlijk steil is. Zal vrijwel ongetraind aan de vakantie beginnen.

Wie kan iets zeggen over de routes? Heeft tips?

Ik wil van midden september 3 weken onderweg zijn. Ik vermoed dat het weer dan langzamerhand achteruit gaat, maar dat ik in een gunstige richting fiets - voor evt. regen en kou uit.

Voor de terugweg neem ik dan waarschijnlijk wel zo'n duurdere, omslachtigere trein. Misschien vanuit Perpignan of Toulouse.
Janneke, heb je zelf al een route in gedachten? Ik niet, en Frankrijk trekt me eerlijk gezegd ook niet zo, maar dat is niet van belang. Als je een route hebt uitgezet (bijvoorbeeld met Google maps kun je die bij http://www.gpsvisualizer.com/ om laten zetten in een hoogteprofiel, je hebt dus niet specifiek een GPS nodig om hier gebruik van te maken. Omhoog en omlaag zal het altijd gaan, het licht aan de route die je neemt hoe erg of minder erg. Het in de benen hebben van vlakke kilometers helpt overigens ook je met minder moeite de bergen over te komen, dat noemen ze ook wel conditie.
Door Zwitserland lopen overigens heel wat fietsroutes die over rustige wegen en soms met niet al te veel stijging je toch naar de andere kant van alweer een berg brengen. De trein naar Freiburg gaat trouwens ook naar Basel en zal voor dat kleine stukje niet extra veel duurder zijn plus dat je niet al heel erg vroeg op de fiets zit.
Als je google-maps gebruikt om een route te zoeken, dan zul je merken dat de kortste routes van zuidwest-duitsland naar de provence allemaal door zwitserland lopen.

Ik heb net even in google maps (loop)routes ingevoerd van freiburg en basel naar nice en marseille. Bij alle vier de pogingen wordt je door zwitserland gestuurd en loopt de route langs plaatsen als Solothurn, Lac de Neuchatel, Lausanne. Deze route komt overeen met de bewegwijzerde Mittellandroute (profiel is daar als pdf te downloaden.
Ik ken dat gebied vrij goed. Daar valt het klimwerk erg mee en het is best mooi, met zowel de Jura als de Alpen als achtergrond.

Een andere Velolandtocht is de Jura-route. Die gaat in de lengte over de Jura, en volgt daarbij vooral de dalen.
Als je op de opencyclemap kijkt http://www.openstreetmap.org/?lat=47.32 ... 9&layers=C zie je een bewegwijzerde Eurovelo EV6 fietsroute lopen van Mulhouse ri Besancon. Deze loopt ten noorden van de Jura dus om de bergen heen naar het Saône/Rhonedal. Lijkt me de minst zware route.
Leuker lijkt me de route door Zwitserland, ik heb die in omgekeerde richting gevolgd ongeveer zoals Elstar beschijft, van het meer van Geneve tot voorbij Freiburg. De route is heuvelachtig met af en toe wat steile korte klimmetjes, maar zeker niet bergachtig. Vanaf Geneve kan je via de Chartreuse en de bijzonder fraaie Vercors richting Provence fietsen.
Zie het verslag op mijn website
Je kunt natuurlijk (om de jura te vermijden) grofweg van Freiburg, Mulhouse, Besancon, Lyon, Rhonevallei, Valence, Orange, Avignon, Nimes, Montpellier, kuststrook richting Perpignan..... ook prachtig gebied, veel cultuur, vast wel een mooie fietsroute over stille D-weggetjes te vinden. Persoonlijk vind ik de bergen uiteraard mooier, uitdagender, spannender, etc en op cultureel gebied natuurlijk niet minder interessant.

Toch denk ik dat je zowieso hier en daar flink in de beugels moet om die heuvels te overwinnen..... En als je een heuvel kunt overwinnen, moet dat ook lukken met een berg. Vooral na zo'n 11 dagen, wanneer de echte fietsvorm begint te komen, dan merk je dat je die klimmetjes en afstanden beter weet te verteren. Bovendien kan een heuvelachtig terrein wel eens zwaarder aanvoelen dan een bergachtig terrein, want je gaat in zo'n gebied vaak vaker omhoog en naar beneden dan je zou verwachten. Per saldo zul je dan echt wel je hoogtemeters maken.

Dus als je ongetraind bent, maar wel de fysieke mogelijkheid hebt (dus als je niet te dik bent en van nature beetje vermogen in de benen hebt) om redelijk snel in vorm te raken, dan zou ik het niet nalaten om gebieden in je route op te nemen die fysiek wat zwaarder zijn, maar wel veel moois te bieden hebben. Bovendien heb je nog even de tijd (augustus) om in conditie te geraken.... even een dagje naar Sauerland, Limburg, Ardennen, of het Teutenburgerwald..... (of desnoods naar de Posbank op de Veluwe) en dan heb je zo een idee hoe je klimspieren er voor staan.
Dank allemaal! Goed om te weten dat ik wat plattere routes kan kiezen. En ik kan vooraf niet veel fietsen, maar krijg door jullie info het idee dat die heuvels en bergen daar vast niet zwaarder zijn dan de bergen van 2000-2500m die ik in Marokko heb overgestoken. Daar had ik ook niet voor getraind.

Ik denk dat ik de nachttrein naar Basel boek, wat even duur is als naar Freiburg. Waarschijnlijk stap ik net zo goed al in Freiburg uit, om daar bekenden te bezoeken en omdat ik die stad al lang op een verlanglijst heb staan.
Wie weet komt er een stuk Zwitserland bij mijn reis. Ook stoer en leuk, 3 landen in korte tijd. En Zwitserland ken ik maper, dan krijg ik meteen een indruk van dat land.

Dank dus voor jullie antwoorden!