Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
EasyRohler schreef: Hierop gebaseerd heb ik twee fietsen op het oog, een Koga Signature (aluminium World Traveller opbouw, 28-inch) en een Santos Travelmaster 2.8 aluminium.
Wat? met zo'n naam in dit forum en je rijdt geen idworx??
Lijkt mij wel OK zo'n nickname te hebben ook als je die fiets niet hebt. Hij had ook geen Phaeton W12 omdat z'n garage te klein was, maar vond dat wel een leuke auto meen ik verstaan te hebben. ;) Waarom niet als nick nemen dan, zolang hij in het echte leven wel de fiets neemt die beter bij zijn gebruik past, is er geen probleem lijkt mij...
Lasse schreef:Lijkt mij wel OK zo'n nickname te hebben ook als je die fiets niet hebt. Hij had ook geen Phaeton W12 omdat z'n garage te klein was, maar vond dat wel een leuke auto meen ik verstaan te hebben. ;) Waarom niet als nick nemen dan, zolang hij in het echte leven wel de fiets neemt die beter bij zijn gebruik past, is er geen probleem lijkt mij...
dus het is zijn droomfiets? :D
Alles is al gezegd. Stel de juiste vragen en geef zelf antwoord. Verder is er op de markt wat je zoekt. Een mooi voorbeeld van wat je zou willen, maar ook de aanpassingen kunnen gemaakt worden, vind je op http://www.patria.net

En heb je geld over dan kan http://www.gebla.de ook een fiets op maat maken. Vanaf 4000 euro, dat wel.
Patria Dublin schreef: En heb je geld over dan kan http://www.gebla.de ook een fiets op maat maken. Vanaf 4000 euro, dat wel.
Ehmmm, gewoon nederlands:http://www.m-gineering.nl Ook volledig op maat te maken. Deze meneer heeft ook redelijk wat ervaring met vakantiefietsers.... :roll: En zo zijn er waarschijnlijk meer.
idje schreef:
Lasse schreef:Lijkt mij wel OK zo'n nickname te hebben ook als je die fiets niet hebt. Waarom niet als nick nemen dan, zolang hij in het echte leven wel de fiets neemt die beter bij zijn gebruik past, is er geen probleem lijkt mij...
dus het is zijn droomfiets? :D
Hi Idje, het is inderdaad mijn droomfiets, en ik heb 'm dus ook gekocht! Ik had eerst Koga en Santos op het oog, maar ben me toen ook in Idworx gaan verdiepen. Uiteindelijk sprak de EasyRohler me nog het meest aan, dus die heb ik toen direct gekocht. Mooie fiets en rijdt heerlijk! 8)
Ik ben mij aan het oriënteren op een racefiets voor op vakantie.

Eisen: degelijke aluminium frame (mag gerust een kilootje meer wegen), uiteraard race-banden en onderdelen, mogelijkheid om een bagagedrager te monteren + 10-15 KG bagage. Weeg zelf 67 kilo en lengte 176 cm.
budget: 1500 euro

Suggesties? :P
Alstublieft.

Dealers vindt je hier. (Werkt ook voor Nederland.)
tornado schreef:Ik ben mij aan het oriënteren op een racefiets voor op vakantie.

Eisen: degelijke aluminium frame (mag gerust een kilootje meer wegen), uiteraard race-banden en onderdelen, mogelijkheid om een bagagedrager te monteren + 10-15 KG bagage. Weeg zelf 67 kilo en lengte 176 cm.
budget: 1500 euro

Suggesties? :P
Niet doen?

Misschien hebben we een taalprobleem maar ik lees hier een onzalige specificatie.

degelijke aluminium frame (mag gerust een kilootje meer wegen Ik lees hier een lomp geval dat alle plezier in het fietsen wegzuigt.

uiteraard race-banden die zijn 23mm breed, 250 gram, je houdt kennelijk van bandenplakken

race-onderdelen en je houdt van wandelen met je 15 kg bagage

Ik zou het in een audax achtige fiets zoeken, met 30-35mm banden, een passende geometrie en een aangepast verzet. En niet moeilijk doen als het frame van staal blijkt
Dan was mijn interpretatie (door te snel lezen :oops:) zo slecht nog niet... :lol:
Mijn racefiets is een canyon, een alu-frame met oversized buizen... afgemonteerd met 23mm bandjes GP4000s, Campagnolo Chorus-groep en supersterke Campagnolo Eurus wielen met alu-spaken in g3 patroon. Ik weeg 90kg, dat is 23kg meer dan de persoon hier in kwestie, en ik heb nog nooit materiaalproblemen gehad, geen lekke band, laat staan dat ik naast mijn fietsje heb moeten lopen om ergens te komen. Met deze fiets ook wel een fietsvakantie gedaan, schat zo'n 20kg bagage in een extrawheel. Ook toen geen problemen gekend. Het geeft een ander stuurgedrag, maar je went er snel aan. Je hersenpan moet even resetten.

Toch geloof ik wel in dood gewicht (bagage) en levend gewicht (de renner in kwestie). Levend gewicht kan anticiperen op gaten in de weg, spoorwegovergangen en overstekende beesten en bejaarden, door je lichaamszwaartepunt te verplaatsen. Je bagage kan dat niet, dus dat geeft een momentum aan je wielen en je frame. Vandaar altijd het advies voor een paar stevige wielen, liefst handgespaakt door een goede wielbouwer (bikexperto bijvoorbeeld). Mocht er toch een spaak springen dan is dat beter te fixen dan een wiel met een specifiek spaakpatroon en spaakontwerp. Probeer daarnaast de breedst mogelijke banden te monteren. Bij een standaardracefiets houdt dat vaak op bij 25mm.... Ik geloof dat Marten nog een bredere maat weet (weet zo 123 niet het merk, 28mm granbois?). Bredere banden geven zowieso meer grip en comfort, altijd aan te raden (afdaling in de regen?)

Staal vs Alu..... oversized alu is wat stijver, staal schijnt iets meer te dempen... Beide materialen zijn natuurlijk prima voor een racefiets. Persoonlijk vind ik staal een erg mooi materiaal, vooral als er nog wat chroom op de vorken zit :). Een moderne stalen racer zoals de Duell Passoni is net zo stijf als oversized alu, maar oudere stalen frames zijn over het algemeen slapper, niet mijn voorkeur. Hoe het met de stijfheid van de veelgeprezen surly lht zit weet ik niet.

Als je een echt snelle fietsvakantie wilt dan zou ik gaan voor 10kg bagage en een racefiets (oversized alu is dan prima, vooral met jouw gewicht). Zorg dan dat je bagage zo dicht mogelijk rond je lichaamszwaartepunt bevindt (combi van stuurtas, rugzak, zadeltas en/of frametas)..... Ga je voor meer comfort in een iets lager tempo met meer bagage en terasjes, wellicht is dan een zware stalen fiets een duurzamere keus. Maar ik heb zelf nog nooit problemen gehad met mijn hightech alu fietsje, ondanks mijn overgewicht.

Desalnietemin, wil je meer zekerheid, gewoon een ruimere veiligheidsfactor inbouwen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet met een standaard racefiets uit de voeten kunt, vooral niet als daar een paar kwaliteitswielen onder zitten.

En hier nog wat inspiratie....
die vsf rando, lijkt mij wel een mooie fiets. Wel jammer dat er 35 mm banden opzitten en shimano acera remmen.

Ik vind een stalen frame ook geen probleem. Ik heb net een vsf t400 nexus en de frame bevalt me prima.

Zijn er geen andere fietsen die net als de vsf rando kant en klaar zijn gemonteerd met bagagedrager enz., maar toch iets sportiever?
Kijk ook eens om je heen voor cyclecrossfietsen. Die hebben een iets kortere bovenbuis en v-brakes, zodat je er mooie brede banden op kunt zetten. Tubus Fly of Old Man Mountain Sherpa erop met achterop een stel kleinere voortassen (en eventueel simpele mudguards en wat led-verlichting) en vliegen maar.

Misschien is er ook nog wel ergens een Stevens Randonneur te verkrijgen, zie ze helaas niet meer in de 2011-reeks van Stevens. Ik heb van Cannondale ook wel mooie randonneurs gezien.
Robertjan schreef:Alstublieft.

Dealers vindt je hier. (Werkt ook voor Nederland.)
Een Sram compact groep lijkt me niks. Daar maak je nooit een triple van en een 34 binnenblad is fors. Het voordeel, het spul gaat niet zo lang mee dus je kunt snel updaten ;)

Op basis van een Thorn club tour moet je ook wel iets binnen het budget kunnen samenstellen

Ik ben met van alles op vakantie geweest van 23mm vouwbandjes, geplakte tuben tot en met 30-35mm breed, en dat smalle spul is in mijn ervaring niks sneller, je moet de hele tijd vreselijk uitkijken waar je fietst, of de weg wel verhard blijft en of er niet een leuk wildrooster ligt. Na een paar dagen merk je ook dat je zelf door minder trillingen een stuk frisser blijft
AB schreef:Kijk ook eens om je heen voor cyclecrossfietsen. Die hebben een iets kortere bovenbuis en v-brakes, zodat je er mooie brede banden op kunt zetten. Tubus Fly of Old Man Mountain Sherpa erop met achterop een stel kleinere voortassen (en eventueel simpele mudguards en wat led-verlichting) en vliegen maar.

Misschien is er ook nog wel ergens een Stevens Randonneur te verkrijgen, zie ze helaas niet meer in de 2011-reeks van Stevens. Ik heb van Cannondale ook wel mooie randonneurs gezien.
Inderdaad!
http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... ent#inhalt

Prachtige fiets, waarom wordt ie niet meer verkocht? :(

Zijn de cyclo cross fietsen steviger dan de normale racefietsen? Het spreekt me wel aan dat je ermee door onverhard terrein kunt.
m-gineering schreef:Een Sram compact groep lijkt me niks. Daar maak je nooit een triple van en een 34 binnenblad is fors. Het voordeel, het spul gaat niet zo lang mee dus je kunt snel updaten ;)
Heb je nog ideeën/tips welke groep je wél op een snelle race/toerfiets moet zetten? Begrijp ik het goed dat een triple-groep (net als met een "gewone" vakantiefiets) de voorkeur heeft? Ik heb namelijk nog een klik voor foto!! - oude stalen/verchroomd racefiets (Atala) met colombus (?) frame liggen; wat mij betreft een project-kandidaat om mijn fietssleutelervaring te upgraden :D.

Het is een gaaf en mooi (vind ik dan) frame, maar op deze fiets zit momenteel een shimano biopace (2 voorbladen, 7 achterkranzen) "groep" (overigens met weinig slijtage; maar ik vind het niks..) met buiscommandeurs (prehistorisch en irritant). Ik heb daarom overwogen om er een andere groep op te zetten (geïntegreerde remmen/shifters; andere achter/voorbladen; andere derailleurs) en er een "snelle" vakantiefiets van te maken. Ik kwam die SRAM (Apex) compact toen ook tegen; maar ik begrijp goed dat het geen verstandige keuze is? Heb je (prijsbewuste :P) alternatieven?
m-gineering schreef:Ik ben met van alles op vakantie geweest van 23mm vouwbandjes, geplakte tuben tot en met 30-35mm breed, en dat smalle spul is in mijn ervaring niks sneller, je moet de hele tijd vreselijk uitkijken waar je fietst, of de weg wel verhard blijft en of er niet een leuk wildrooster ligt. Na een paar dagen merk je ook dat je zelf door minder trillingen een stuk frisser blijft
Passen 30-35mm banden altijd op racefiets wielen? (bijvoorbeeld op bovestaande fiets).
Matthie9000 schreef:
Passen 30-35mm banden altijd op racefiets wielen? (bijvoorbeeld op bovestaande fiets).
Op je wielen wel. Tussen je frame of remmen niet. :wink:
28 mm gaat (bij mijn racefiets) net.
gios schreef:
Matthie9000 schreef:
Passen 30-35mm banden altijd op racefiets wielen? (bijvoorbeeld op bovestaande fiets).
Op je wielen wel. Tussen je frame of remmen niet. :wink:
28 mm gaat (bij mijn racefiets) net.
Zal zo eens kijken naar het frame; ik denk dat het qua remmen niet zo'n probleem is (en das ook niet het meest dure om te vervangen). Ik hoop er een beetje op dat mijn oude frame wat meer compatibel is met bredere bandmaten... wat is een veilige marge/manier om te kijken welke bandbreedte erin past? of is het inschatten/trial & error?
Matthie9000 schreef:
Zal zo eens kijken naar het frame; ik denk dat het qua remmen niet zo'n probleem is (en das ook niet het meest dure om te vervangen).
je maakt een gedachtenfout

bredere banden zijn ook hoger. Als ze klem lopen tegen de rem helpt het vervangen van alleen de rem niet, het bevestigingspunt van de rem moet dan ook mee omhoog.

Dat betekent of een nieuw frame, of flink framebouwen, of wielen met een kleinere diameter monteren icm langere remhoeven(de 650B route)

de huidige raceremmen hebben een inbouwhoogte van 39-47mm (staat vaak achter in de remhoef gestanst), dan ben je met een echte 25mm band al vaak uitgepraat Oude racefietsen van 30+ jaar terug hebben ev nog remmmen met 57mm remhoeven, daar passen 35mm banden in. Racefietsen met middenoptrekremmen zijn vaak nog ruimer
Wauw, na wat surfen kwam ik op deze fiets:

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/ro ... ng/520/520

Precies wat ik zoek, maar helaas alleen verkrijgbaar in de VS. :(