Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Simpele Eenpansgerechtjes - Forum Wereldfietser

Simpele Eenpansgerechtjes

Hoi,

Ik vertrek over een paar dagen en ga zelf mijn eten klaarmaken m.b.v. een gasbrandertje en een pan. Nu ben ik allesbehalve een culinair licht en heb dus geen flauw idee wat ik zoal kan klaarmaken met een pannetje.

Kunnen jullie mij aan enkele eenpansgerechten helpen?

Vereistes:

- goedkoop (5-10 € max)
- snel klaar (max 20-25 minuten)
- niet teveel extraatjes alla basilicum, tijm, snuifje dit, snuifje dat (de enige hulpmiddelen die ik gebruik tijdens het koken zijn olijfolie, peper en zout)
- niet teveel ingrediënten die ik moet snijden etc. Dus geen 10-verschillende groentenschotel

Met eenpansgerecht bedoel ik een gerecht dat in 1 pan klaargemaakt wordt en waarvan ik geen gedeelte in de slaapzak moet warm houden terwijl ik een ander deel klaarmaak.

Simpele maaltijden gelijk pasta met wat tomatensaus genieten de voorkeur.
- pasta koken en afgieten
- blik groenten erdoor
- blik tonijn erdoor
- optioneel wat peper en tijm
- geheel nog wat doorverwarmen en eten maar
Basistruc: de volgorde van rijst, linzen of aardappalen is eerst de rijst, linzen of aardappalen koken, die in de slaapzak zetten en dan de de groenten maken. De volgorde bij pasta en couscous is om eerst de saus te maken, die weg te zetten en dan de pasta of couscous. Op die manier kun je alles maken wat je thuis met 2 pannen zou kunnen, dus je hoeft je zeker niet te beperken tot éénpansgerechten.
Het gemiddelde recept gaat zo: snipper het uitje en bak het al wat aan in de olie; doe er dan vlees (stukjes verse braadworst kan ook) of harde worst of nootjes bij en bak; doe er dan een teen knoflook in stukjes bij en dan de rest van de groenten (tomaat, paprika, courgette, aubergine, champignons, prei, etc. etc. maar liefst niet meer dan 2 soorten want dan smaakt het naar vanalles maar niet lekker); deksel erop en ca. 10 minuten pruttelen. In de laatste paar minuten nog wat peper, zout, kerrie en of andere kruiden toevoegen.
De variatie zit vaak net zo zeer in het weglaten van sommige ingediënten dan in het toevoegen van andere.
Pakjes vind ik weggegooid geld want die maken ze van dat uitje, knoflook, zout en een heel klein beetje gedroogde groenten en kruiden plus wat spul waarmee ze de smaak volledig verpesten - excusez. Dan liever het idee van Pedalero hierboven.
Vers vlees kun je uiteraard alleen gebruiken als je het net daarvoor in de winkel gekocht hebt.
Wat droge kruiden zijn toch wel lekker, maar koop geen kruidenmixen of combipotjes wat die vallen niet alleen mij vaak erg tegen maar ook veel anderen.
Goedkoop gaat zo altijd lukken, het duurt wel iets langer dan 25 minuten, maar niet veel.

Kijk ook eens op de website van Dagelijkse Kost. Jeroen maakt zelfs moeilijke dingen heel gemakkelijk: http://www.een.be/programmas/dagelijkse ... en/lasagne
Kijk eerst het filmpje, da's veel gemakkelijker dan de lange tekst. Die saus is uiteraard ook heerlijk in alle andere pasta.

Smakelijk!
Leon
IbanMayo schreef:Ik vertrek over een paar dagen en ga zelf mijn eten klaarmaken m.b.v. een gasbrandertje en een pan.
Ik heb nog nooit gekookt als ik in m'n eentje fiets; wat een ellende en dan moet je nog afwassen ook. Voor die paar weken kan je ook lekkere dingen kopen in de supermarkt en af en toe een imbiss induiken, ben je zeker niet duurder uit, maar kost je wel veel minder tijd. Ik zou dat pannetje alleen gebruiken om koffie te maken :wink:
Wat mij betreft is het onderstaande recept het ideale compromis, want eigenlijk heb ik een enorme hekel aan koken op de camping, maar uit eten is nu eenmaal niet altijd een handige optie en niet warm eten 's avonds is ook maar zo zo als je de hele dag gefietst hebt. Vandaar dit gerecht:
In de supermarkt koop je verse pasta, wat ontbijtspek of gehakt, potje Italiaanse pastasaus van Bertolli of andere sauskunstenaars en een zak gewassen en verpakte sla. En ook nog een zakje echte gerapste parmesan (of grana padano bij een iets lager budget).
Water met zout aan de kook brengen, verse pasta erin, wegzetten als het weer kookt. Dit geheel is in enkele minuten gaar. Ondertussen bak je in tweede pannetje (jawel, een tweede pannetje dat in het eerste past, veel gemak en weinig gewicht extra) in wat olijfolie spek of gehakt en als je gek wilt doen ook nog wat knoflook en een Spaanse peper. Saus uit potje erbij, even opwarmen en klaar.
De sla maak je aan met wat meegenomen dressing (olijfolie, azijn, mosterd) of je koopt in diezelfde supermarkt van daarnet een klein bakje verse slasaus (overal in Italië en Frankrijk).
Als wij niet uit eten gaan, eten wij eigenlijk elke avond dit gerecht in een tiental varianten (tonijn is inderdaad ook een prima optie). Voedzaam, lekker, snel klaar (binnen een kwartier), goedkoop, overal verkrijgbaar, simpel (op het afgieten van de pasta na!).

Eet smakelijk. En vergeet het toetje niet als beloning.
Ga niet naar gooi- en smijttenten als Aldi, Lidl, Pennymarkt of Colruyt, want die hebben vaak alleen maar grotere verpakkingen.
Betere supermarkten zoals Tesco, Coles, Billa, Delhaize, Kaufmarkt, Carrefour, Leclerc, SuperU, Champion enz. hebben in de regel wel verpakkingen op maat en verder kun je veel ook in kleine hoeveelheden zelf afwegen.
Handig is dat deze supermarkten vaak ook allerlei verse kant en klare gerechten hebben die je op jouw maat kunt laten afwegen. Je wokt het even een paar minuten in een pannetje en klaar is Kees.
Verpakte magnetron-maaltijd kun je eveneens uitstekend wokken. Even een paar duppels olijfolie in de pan. Gas hoog en met een houten spatel flink roeren. Kost ook nog eens weinig gas. Eet smakelijk!

Nadeel is wel dat de grote supermarkten de kleine middenstand hebben leeggezogen en je onderweg steeds meer dorpen tegenkomt zonder winkels.

Handig zijn de campings in de Scandinavische landen en in Australie en Nieuw-Zeeland. Deze hebben een camping-keuken, waar kooktoestellen, pannen, snijwerk en ander gereedschap gereed staan. Altijd een ontmoetingsplaats voor ongemotoriseerde kampeerders. Ik heb een keer in de campingkeuken iets moois zien ontstaan. Vanaf dat moment kookten ze samen.
zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar uit eten omdat dit het gemakkelijkste is en voor 10euro heb je op vele plaatsen al een mooie dagschotel gegeten. Heb zelfs al campings tegengekomen waar je voor 5 euro (of zelfs minder) een dagschotel krijgt; verwacht dan geen culinaire hoogstandjes of een ober die alles mooi opdient maar een fietser is meestal niet op zoek daarnaar toe.

Zelf iets lekkers maken zonder grote kookkunsten kan ook een belegd broodje zijn, koop een stokbrood, wat groentjes, wat vlees of vis, en je hebt een lekkere gevarieerde maaltijd.
Op veel campings in Duitsland, Italië en ook Spanje kun je inderdaad heel behoorlijk en ook nog eens goedkoop eten. Ik heb daarmee eigenlijk alleen slechte ervaringen op de door Duitsers en Nederlanders bezette feestcampings langs de Tyrrheense en Adriatische kust in Italië, waar je als fietser noodgedwongen nog wel eens verzeild kunt raken.
IbanMayo schreef: Kunnen jullie mij aan enkele eenpansgerechten helpen?
Ik neem aan dat je eenpansgerechten wilt maken omdat je maar 1 pan hebt. Vergeet dan niet dat je ook bv. in je ene pan rijst of zelfs aardappels (worden soms los verkocht, dan kun je drie aardappels kopen, of neem een zakje schijfjes uit het koelvak) kunt maken, en dan een zakje voorgesneden sla erbij. Ik neem altijd wat zakjes voor dressing mee (bv http://se-img1.ciao.com/ise/images/prod ... 051838.jpg) waar je alleen water en olie bij hoeft te doen. Zak sla voorzichtig aan bovenkant openmaken; evt. pijnboompitten, klein blikje olijven, handje cherrytomaatjes, blikje tonijn of zakje geraspte kaas enzovoorts bij sla doen; dressing klaarmaken in een nu leeg blikje; dressing bij sla gieten; zakje dichthouden en even schudden, klaar!

Overigens viel het me dit voorjaar in Frankrijk en Spanje op hoe veel ingeblikte groenten dan wel vis in saus ik kon kopen. Pasta koken en afgieten, blik erwtjes en blik makreelfilet in mosterdsaus erbij, even doorwarmen, opeten. Pastasaus kun je trouwens ook maken van zakjes eenkopssoep met wat minder water. Misschien niets voor fijnproevers, maar ik doe het er prima op.

Eet smakelijk,

Carl
Kant en klaar te koop in de supermarkt is cassoulet, niet echt culinair, maar wel makkelijk en voedzaam.

Een chili con carne is een uitstekend 1-pans gerecht.

Ui fruiten, gehakt erbij rullen, een blik tomatensaus en een blik bonen erdoor roeren, eventueel nog wat verse groenten erdoor en klaar.

Verder zijn de blikken kant en klaar voer van Struik ook redelijk eetbaar.

Maar dat zou ik niet weken achter elkaar doen, gewoon afwisselend, keertje uit eten en een keertje koken dan is het prima vol te houden.

Wat ook makkelijk is, tussen de middag warm lunchen en dan 's avonds alleen een kopje soep met brood, of worstjes ofzo.
Brrr... jullie doen voorkomen of het avondeten een sluitpost is.

Helemaal fout natuurlijk, eten en kokkerellen met lokale producten is een groot deel van de vakantiepret. Wij nemen dan ook met plezier een uitgebreide keukenuitrusting mee.

Maar als je dan toch perse eenpansgerechten wil maken, die overigens prima kunnen zijn :wink: , zorg er dan voor dat het product met de langste garingstijd het eerst in de pan gaat en eindig met het ingrediënt met nul garingstijd(bv kruiden).

Vaak kopen wij langs de kant van de weg onze spulletjes, je komt heel vaak kraampjes tegen als je erop let!

En probeer alle spullen die je in je tassen hebt uit in een gerecht. Scheutje wijn of een lepel jam kan soms wonderen verrichten in een gerecht.

Neem ook vooral bouillonblokjes mee naast de peper en zout. Die geven vaak ook net dat extra duwtje aan je gerecht.
Vragensteller noemt zichzelf 'allesbehalve een culinair licht' en derhalve worden er eenvoudige antwoorden gegeven. Uitgebreid koken is voor mij zelf ook geen vakantiepret, maar noodzaak, net zoiets als 's ochtends het afbreken van de tent. 's Avonds na het fietsen moet er voer in en daarbij gaat kwantiteit boven kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat ik niet van lekker eten houd, maar daar let ik dan wel wat meer op als ik uit eten ga.

Overigens wil ik nog wel eens frivool doen door salami of kip te bakken in een klein braadpannetje en dat met pesto toe te voegen aan pasta en een blik groenten, i.p.v. pasta, blik groenten en tonijn allemaal in een pan te knikkeren.

Bouillonblokjes zijn inderdaad ook handig: dit jaar heb ik ze voor het eerst meegenomen. Van het water dat ik afgoot van de pasta maakte ik dan een kop drinkbouillon. Uitstekend om vooral op warme dagen de reserves aan te vullen.
Zelf hou ik wel van koken, maar meer nog van goed eten.
Op je hurken, met een brandertje voor je en roeren in een lichtgewicht pannetje lukt het wel, maar het blijft prutsen.

Recepten hoeven niet moeilijk te zijn.
Pasta of rijst met (tomaten)prut is inderdaad de basis voor een avondeten op de camping. Eerst de pasta/rijst, dan in een ander pan groenten en vlees voor de saus.
De variatie zit in de saus. Vlees, blikjes vis en groenten moeten voor de afwisseling zorgen. Met kruiden en andere sterke smaken (gerookt, gedroogd, zoet, zout, zuur) kun je je gaan uitleven.
Probeer gewoon wat uit.

Om het eenzijdige dieet nog een beetje spannend te houden, heb ik in mijn bagage altijd bij me:
- bouillonblokjes, in verschillende soorten (gebruik ik meestal in plaats van zout)
- kleine lichtgewicht koekenpan (voor een paar tientjes bij buitensportzaken), voor af en toe een lappie vlees of vis, omelet, spiegelei bij het ontbijt, of het begin van een risotto.
- twee pannen en twee plastic borden (zelfs als ik alleen fiets).

Het gaat dan ook niet zozeer over recepten, maar meer over slim winkelen:

Wees voorzichtig met spullen uit het koelvak en mijdt het vriesvak. Géén boter, melk of andere zuivel meenemen. Da's allemaal bederfelijke waar. Gebruik liever olie. Komkommers, verse tomaat, en dergelijke groenten bestaan vooral uit water, die zijn te zwaar en te kwetsbaar om in je bagage mee te nemen. Dus koop ze niet, of pas aan het eind van de dag.
Dat laatste geldt eigenlijk voor alles wat in de winkel in het koelvak ligt. Sommige (smeer)kazen en vleeswaren kun je wel een paar dagen goed houden. Dat geldt dan vooral voor wat hardere, droge, rijpere kazen, ham en worstsoorten. Of gerookte vleeswaren of vis.
Als je boodschappen gaat doen, dan zou je op zoek moeten naar energierijke, kleine en redelijk houdbare dingen als pesto (kleine potjes, die op zich al genoeg zijn om een pastaschotel lekker te maken), noten, gedroogde vruchten, tonijn/sardientjes/makreel/zalm in blik.
Met ui en knoflook krijg je alles lekker.
Paprika's en courgettes zijn handig omdat ze niet gekoeld bewaard hoeven te worden en omdat ze meestal per stuk verkrijgbaar zijn.
Couscous is een goede vervanger van pasta en rijst, omdat het in slechts enkele minuten al gaar is.
Voor saladedressing geldt: 1 deel olie, 2 delen zuur. Die olie en het zuur kan je ook halen uit de vloeistoffen waarin groenten of vis zijn ingemaakt. Bijvoorbeeld de olie uit het blikje tonijn, of het zuur van de kappertjes of augurken.
Verder zijn gedroogde paddestoelen (alleen als je tijd hebt om ze te weken), pepers of tomaten vaak een ontzettend goede oppepper van de standaard pasta met prut.
Andere sterke ingredienten die een gerecht in één klap veel lekkerder kunnen maken: Ansjovisfilets (zout), kappertjes of citroen (zuur), een scheut wijn of bier.

Paar vuistregels:
- zoete smaken (zoals gedroogd fruit, noten, rode wijn) of aardse smaken zoals paddestoelen doen het beter bij varkensvlees of rundvlees.
- zure en zoute smaken (ansjovis, citroen, kappertjes, witte wijn, bier) combineren beter met vis.
- met kip kan je alle kanten op.

En verder ben ik het ook met Michael W eens: bedenk ook of je echt zelf wilt koken ...
In sommige landen is uit eten zo goed en goedkoop dat je het gedoe met pannetjes en brandertjes en kleinverpakkingen gedroogd voer maar beter kunt laten.
Zelf koken doe ik eigenlijk alleen nog maar in dure landen, of in de culinaire woestenijen aan de overkant van de Noordzee.

Naar Spanje of Kroatië zou ik bijvoorbeeld niet meer een volledige kookuitrusting meenemen. Mijn ervaring is dat de brander ongebruikt in de tas blijft omdat er in elk dorp wel een terras is waar je voor een paar euro de lekkerste streekgerechten kunt eten. Daar kan ik zelf gewoon niet tegenop koken.

Ik zie in een ander topic dat de route vooral door Duitsland en de midden-Europese landen gaat. Daar kun je over het algemeen ook goed eten voor een tientje.
Simpel en lekker koken valt of staat met de kwaliteit van de ingrediënten. Dus koop de groenten die er het lekkerst uitzien. Kleine versies van tomaat, courgette, aubergine etc. zijn vaak lekkerder dan grote. Gedroogde tomaten en gedroogde paddestoelen zijn inderdaad lichtgewicht en heel smaakvol. Lekkere lokale kaasjes erdoor. Wat noten. Couscous, pasta of rijst erbij en smullen maar. Met één pan (waarom niet twee?) zou ik vaak voor brood erbij kiezen.
Elstar schreef:Zelf hou ik wel van koken, maar ook van goed eten. Op je hurken, met een brandertje voor je en roeren in een lichtgewicht pannetje lukt het wel, maar het blijft prutsen.
Dan ben ik toch blij met mijn stoeltje! Met een kussentje onder mijn achterste zit ik op de grond met een prima rugleuning in mijn rug. Flesje wijn erbij en alle kookspullen in een straal van armlengte om mij heen kan ik gerust een ruim uur bezig zijn met koken, heerlijk ontspannen na een lange dag drukmakerij.
Leon
Ik heb een stoeltje. Zo een waar ik mijn thermarest-mat in kan vouwen en dan heerlijk achteroverleunen. Helaas paste bij mijn laatste vakantie de nieuwe mat niet in de stoel.

Maar het blijft gepruts, hoe goed de stoel ook is.
Elstar schreef:Maar het blijft gepruts, hoe goed de stoel ook is.
Zie, mensen verschillen. Gelukkig!
Leon
Gelukkig is bij ons het eten geen sluitpost, maar het koken is dat wel. :lol:
Op onze fietsvakanties koken wij zelden, gaan liever gewoon lekker uit eten. Maar je hebt soms van die dagen dat het allemaal even anders loopt en dan is het wel gemakkelijk om iets in elkaar te kunnen flansen.

Ik ben zelf ook niet zo van dat gepruts, maar mijn man vind het nog wel geinig om zo met zijn brandertje te klooien. 8)
Elstar schreef: Maar het blijft gepruts.
Prutsen kan ook leuk zijn, vooral als je kampeert op een prachtig plekje. Een leuk moment aan het einde van je fietsdag. In de vrije natuur op je snijplankje en in je pannetje rommelen. Lekker snijbiertje er naast en bij het eten een wijntje. Na het eten even wegdromen, terwijl de zwaluwen overgieren en de wegzakkende zon ieder grassprietje acccentueert. Dat is toch veel meer het beleven van het gevoel van vrijheid dan in zo'n donkere comedor waar je pas om 21 uur 's avonds terecht kunt, een met bonte kleedjes en overjarige dames in te krappe Dirndl uitgedoste bayerische Speisezimmer mit bürgerliche Küche (Sauerkraut mit Eisbein, oder Leberknödl mit Beeten: bah :evil: :evil: !), een stampvolle en snikhete pizzeria met jankende kinderen, een campingkantine tussen het geluid van speelautomaten oeverloos wachten op je maaltijd en uiteindelijk blijkt dat de vakantiekrachten een fout hebben gemaakt of een beter restaurant waar je voordurend twijfelt of je wel voldoet aan de dresscode.

Voor mensen die niet goed geinformeerd zijn over het stoeltje van Leon: kom naar het kampeerweekend op de Harskamperdennen op 19 augustus om kennis te maken met het stoeltje van Leon.
bert sitters schreef:Voor mensen die niet goed geinformeerd zijn over het stoeltje van Leon: kom naar het kampeerweekend op de Harskamperdennen op 19 augustus om kennis te maken met het stoeltje van Leon.
Nou moet ik wel komen... :roll: :wink:
Je kunt in de Harskamp ook uitstekend chinezen... :lol:
Leon