Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga adventure geschikt voor fietsreis? - Forum Wereldfietser

Koga adventure geschikt voor fietsreis?

Hallo allen,

heb vorig jaar de Koga Adventure van mijn vader geërfd. Is deze fiets volgens jullie geschikt -stevig genoeg- om vooraan en achteraan zakken te monteren en gepakt en gezakt op reis te vertrekken? Bedoeling is binnen Europa te blijven. Alvast bedankt voor de input.

mvg,
Mark
Met restricties op de maat, de slijtagetoestand van de fiets en jouw gewicht + bagagegewicht + lompheid van je spierkracht is het een prima begin.
De maat is het belangrijkste.
Als je afmetingen en bovengenoemde gewichten van fiets en jou hier plaatst, plus een foto van de fiets komt er vast nog gerichten commentaar.
Leon
Kijk eens goed naar de wielmaat; vlgs mij waren deze fietsen voorzien van 650B (584) wielen/banden - moeilijk verkrijgbaar, weinig keuze in bandenprofielen. Marten verkoopt ze nog wel!

650B=584mm
700C(28")=622mm
26"(mtb) =559mm

Maten in mm zijn resp. de velgmaten.
Maat van de fiets is 63. Ikzelf meet 1m89 met een binnenbeenlengte van 94 cm. Lange benen dus in verhouding tot mijn totale lengte.

Grootte van het kader is denk ik wel ongeveer ok zo op het gevoel af. Heb er ondertussen een 1500-tal km met gefietst en dat voelt niet slecht. Ik vroeg me vooral af of deze fiets voldoende sterk is qua velgen en bagagedrager om op reis te vertrekken.
Droog aan de haak ben ik 70 kg. Gewicht bagage heb ik geen idee van aangezien ik nog geen fietsvakantie achter de rug heb. Bedoeling is een 2- à 3-tal weken weg te zijn.
Bagage dragers voor aan de voorvork moet ik nog zorgen (tubus denk ik) en ik zou ook een ander stuur willen laten monteren. Staat nu een gewoon "stadsfiets" stuur op zoals standaard op deze fiets voorzien was. Hele fiets is trouwens standaard op het zadel na dat ik door een Brooks vervangen heb aangezien het originele gebroken was. Ik zou een rechter stuur willen met barends om meer van positie te kunnen wisselen en at sportievere houding te kunnen aannemen.

Fiets is in goede staat. Enige bemerking hieromtrent is dat het schakelen van de voorste bladen soms hapert. Schakelhendeltje schiet door en ik duw dan in het ijle met de duim. Plots lukt het dan weer wel. Op versnellingen staat nexave. Ken ik niet. Te vergelijken met een deore van nu?
mark40 schreef:. Schakelhendeltje schiet door en ik duw dan in het ijle met de duim. Plots lukt het dan weer wel. Op versnellingen staat nexave. Ken ik niet. Te vergelijken met een deore van nu?
nexave is nog steeds nexave, en is een goedkope stadsfietsgroep. Probeer het vet/vuil in de shifter op te lossen met een flinke stoot teflonspray oid
ok thanks voor het advies Marten. Ga de schakelaar eens te lijf met mijn bus wd40 :D
Hoi Mark,
Ik zou het niet verstandig vinden om met deze fiets een fietsvakantie door Europa te maken.
Overigens wijzigt Koga vaak van benaming (Excellence, Alliance, Prominence, Distance, Balance, Advance etc.). Ik denk dat de Adventure onder de Advance geschaard kan worden.
Velgen zouden dan Koga KM 19 622-19 36 gaats moeten zijn.
De wielen zijn m.i. machinaal gespaakt (zou een aantal reserve spaken meenemen als je op fietsvakantie gaat) en het schakelmechanisme is Shimano Nexave RD-T300, zoals Marten al schreef, een goedkope stadsfietsgroep.

Ik denk niet dat er een Tubus Lowrider op de voorvork te plaatsen is. Achter zou het eventueel wel moeten passen.
Is maat 63 niet te groot voor jou lengte? Ik zelf ben ook 1.89m, mijn binnen- beenlengte is iets korter (89 cm), maar heb wel framemaat 60.

Ik zou je willen adviseren om de Adventure als gewone(stads) fiets te gebruiken (het kost je tenslotte niets, want je hebt hem van je vader gekregen) en te kijken naar een goede 2ehands vakantiefiets.
Het geld wat je moet neertellen om de Adventure vakantieproof te maken, kun je beter hier bijleggen.
Laat je ook eens opmeten!!

Ben benieuwd hoe de mening van andere forumleden is.

Succes met je beslissing.

Groet,
Frits
Frits schreef:Ik zou het niet verstandig vinden om met deze fiets een fietsvakantie door Europa te maken.
Dat lijkt me toch voorbarig.
Ik ben intussen benieuwd wat voor versie Adventure het is. Hoeveel versnellingen en welke verzetten? Welke remmen? En in welke staat verkeert het?
Leon
Is dit 'em?

Afbeelding

Als ik het goed zie kun je hier wel een lowrider op monteren. Gebruik van voortassen kan handig zijn als je twijfelt over de degelijkheid van het achterwiel. Of echt weinig meenemen. Het scheelt dat je zelf licht bent. Er zitten V-brakes op, dus dat is geen probleem (blokjes checken en afstellen). Gewoon proberen zou ik zeggen. Als het niet blijkt te werken koop je een extra boek en een treinkaartje.
Thanks voor de input aan allen.

Yep dat is em.

Alleen heb ik een groene uitvoering. Best wel mooie kleur hoor :lol:

Inderdaad nokjes zijn vooraan voorzien om lowrider te monteren. Hoop alleen dat de velgen hier stevig genoeg voor zijn en dat het kader stijf genoeg is (geen zwabber toestanden) om met bagage te rijden. Zitten Mavic wielen onder.

Standaard achterrek is wel maar een alu versie geloof ik. Naar wat ik hier op het forum al heb kunnen lezen is dat wel niet ideaal naar stevigheid toe.
Zitten V-brakes op. Alles in goede staat op -zoals ik al zei- een af en toe haperende shifter voorste blad na.

Vooraan 42-32-22 en achteraan 11-34 wat me toelaat om echt wel klein te trappen naar mijn gevoel. Hopelijk denk ik daar in een bergop met bagage nog zo over :roll:
Schakelen gaat wel redelijk ruw (overgangen van ene kroon naar andere) vind ik maar dat ligt misschien aan het feit dat het "maar" een stadsfietsgroep is.

Die van dat extra boek en treinkaartje vind ik wel een goeie :lol: :lol:
Misschien kun je het schakelen verbeteren door de derailleur op nieuw af te stellen. Zie hier.
mark40 schreef:Schakelen gaat wel redelijk ruw (overgangen van ene kroon naar andere) vind ik maar dat ligt misschien aan het feit dat het "maar" een stadsfietsgroep is.
Dat laatste is zelden zo. Als het afstellen geen remedie is, kan het ook zijn dat de binnenkabel stroef in de buitenkabel loopt door oxidatie van de binnenkabel en/of slijtage van de binnenkant van het achterste stuk buitenkabel. De derailleurwieltjes kunnen practisch pas versleten zijn als pa en meer dan 10.000 km mee gefietst heeft en dan zijn ze voor een luttel bedrag in elke fietsenwinkel te koop en kun je er weer zo'n 15000 km tegenaan.
Die drager zou ik best voor een eerste reis willen gebruiken, er van uitgaande dat hij tot nog toe nooit serieus belast is. Je hebt wel een betere pomp nodig want met zo'n klein ding moet je maar eens proberen 5,5 bar in een band te krijgen.
Wat voor elke, ook een nieuwe fiets, belangrijk is, is dat de spaakspanning op het achterwiel goed is, daar kun je een goede (zeldzaam) fietsenmaker naar laten kijken. 95% kans dat de spanning te laag is voor jouw doel.
Laat je verder niks wijsmaken: dit is een fraaie no-nonsense-fiets voor een reis door europa. Als je gewicht wilt sparen haal je dat loodzware slot eraf.
Veel plezier ermee!
Leon
Hoi Mark,
Moet mijn mening bijstellen n.a.v. de foto van de fiets. Gelukkig geen rollerbrakes. Frame is prima. Daarnaast kan je inderdaad een lowrider plaatsen. Stuur en zadel eventueel vervangen. Kijk de banden en velglint goed na. Met 21; 24 of 27 versnellingen en V-brakes kan je Europa wel "doorcruisen".

Laat wel goed de spaken nakijken en de spanning meten, ervaring heeft mij geleerd dat bij machinaal gespaakte wielen de spaken zowel bij de as als bij de spaaknippel af en toe kunnen breken. Zeker als je gaat fietsen met bepakking.
Mavic velgen zijn over het algemeen wel goed, maar kijk wel bij de spaaknippel of de velgen geen haarscheurtjes vertonen. Mavic velgen (ook Rigida velgen) zijn hier soms wel eens gevoelig voor (mindere aluminiumlegering).
Ik weet niet hoeveel kilo je weegt en hoeveel kg bagage je denkt mee te nemen, maar hoe hoger het totaal gewicht hoe lager de spaakspanning (heb ik geleerd van Ernie Frieke Bikeboosting).
Succes.

Leon, ben het vaak met je eens, maar om Idworx, een lekkende remleiding en niet werkende schakelbox zo neer te zetten, vind ik niet terecht.
Dit verdient het merk en de onderdelen ook niet.
Heb jij informatie dat hier problemen mee zijn?
Bij conventioneel schakelen kan (met nadruk op kan) er ook van alles kapot gaan. Zal in praktijk niet veel voorkomen.
Vervanging kabel is inderdaad makkelijker dan een Magura remleiding vervangen, maar hoe vaak komt dit voor?

Groet,
Frits
Rij al 12 jaar op een adventure, heb wel andere (sterkere) wielen ,ander stuur en combi pedalen op gezet.
Hij heeft meer dan 40,000 km op de teller staan en tientallen vliegreizen gemaakt.
Behalve veel in europa ook vele malen in Azie .
Moet eigelijk wel wat nieuwers maar kan er geen afstand van doen .
Kortom met wat aanpasingen is hij prima bruikbaar, Veel succes
Dirk
{kan weg}
Leon schreef:
Frits schreef:Leon, ben het vaak met je eens, maar om Idworx, een lekkende remleiding en niet werkende schakelbox zo neer te zetten, vind ik niet terecht.
Dit verdient het merk en de onderdelen ook niet.
Heb jij informatie dat hier problemen mee zijn?
Ik bedoel niet meer dan dat er staat.
Leon
en ik dacht maar dat je een m-gineering met lekkende remleiding en niet werkende schakelbox bedoelde :P :D
AB schreef:
Leon schreef:
Frits schreef:Leon, ben het vaak met je eens, maar om Idworx, een lekkende remleiding en niet werkende schakelbox zo neer te zetten, vind ik niet terecht.
Dit verdient het merk en de onderdelen ook niet.
Heb jij informatie dat hier problemen mee zijn?
Ik bedoel niet meer dan dat er staat.
Leon
en ik dacht maar dat je een m-gineering met lekkende remleiding en niet werkende schakelbox bedoelde :P :D
Bij maatwerk zijn alle klantenwensen mogelijk :D :roll:
Leon,
Hier moet ik toch nog even op reageren.

Jij schrijft, "ik bedoel niet meer dan er staat".
Maar begrijp ik goed dat wat er staat, je niet bedoelt óf wat je bedoelt er niet hoort te staan?

Als je schrijft over Idworx, lekkende remleiding en niet werkende schakelbox, dan moet c.q. behoor je m.i. aan te geven hoe je tot een dergelijke oordeel/ conclusie komt en waar je dit op baseert.
Mij is alleen bekend, dat in de wintermaanden de externe schakelbox van de Rohloffnaaf wat stroever kan schakelen a.g.v. vocht. Dit is eenvoudig te verhelpen door wat onderhoud te plegen.
Verder zijn schakelproblemen mij niet bekend.

Groet,
Frits
m-gineering schreef: Bij maatwerk zijn alle klantenwensen mogelijk :D :roll:
Dan toch wel met korting hoop ik? Of moet je dan 3 bestellen?
Frits schreef:Leon,
Hier moet ik toch nog even op reageren.

Jij schrijft, "ik bedoel niet meer dan er staat".
Maar begrijp ik goed dat wat er staat, je niet bedoelt óf wat je bedoelt er niet hoort te staan?

Als je schrijft over Idworx, lekkende remleiding en niet werkende schakelbox, dan moet c.q. behoor je m.i. aan te geven hoe je tot een dergelijke oordeel/ conclusie komt en waar je dit op baseert.
Mij is alleen bekend, dat in de wintermaanden de externe schakelbox van de Rohloffnaaf wat stroever kan schakelen a.g.v. vocht. Dit is eenvoudig te verhelpen door wat onderhoud te plegen.
Verder zijn schakelproblemen mij niet bekend.

Groet,
Frits
Leon wil alleen maar wat olie op het vuur gooien :), niet al te serieus nemen. Wat ie bedoelt is dat low-tech vaak wat langer meegaat dan high-tech, ook al is dat maar een aanname.