Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draaischakelaars/derailleurverstellers? - Forum Wereldfietser

Draaischakelaars/derailleurverstellers?

Hoi,

In 1995 heb ik een Koga Terraliner gekocht met Gripshift derailleurverstellers.
Twee jaar geleden heb ik deze vervangen door Revoshifters van Shimano, maar de rechter heb ook alweer moeten vervangen. Zijn er nu nog kwalitatieve draaischakelaars te koop of kan ik beter uitkijken naar gewone schakelaars?

Bedankt voor jullie reacties.

www.overons.tk
Hi,

momenteel zijn er van Sram de attack shifters voor 1:2 derailleurs (shimano bv.) en de 1:1 verstellers uit de x5, x7 in de betaalbare klasse en de X9 en XO in de dure mtb klasse.

Dus het hangt af van wat voor derailleurs je hebt. Als ik he zo lees denk ik dat je 7 kransjes achter hebt met een shimano derailleur, dan zou je dus best naar een Sram attack 8 vits kunnen kijken, deze zijn goed werkend te krijgen met een 7 vits cassette en zijn van een redelijke kwaliteit (beter dan shimano revoshift).

Je zou er ook voor kunnen kiezen om over te stappen op een nieuw schakel systeem. Als je derailleurs van 1995 zijn zullen deze wel redelijk af zijn, en heb je gelijk de vrijheid om iets bij elkaar te zoeken in de huidige materialen, maak je het jezelf wat makkelijker met het vinden van vervangende componenten.

Een Sram gripshift rechts attack zit zo rond de 20 euro.

Succes.

Bas
Bedankt voor je reactie; ik heb een kransje van 8 maar het wiel is nog maar twee jaar oud en is ook geschikt voor een 9 versnellingen. ik zit dus te twijfelen tussen een Scram 8 of een nieuwe 9 derailleur met nieuwe bijbehorende shifters.
Shifter is voldoende, als je derailleur nog goed is. Die zal het ook op 9v doen.

.tsooJ
Dus een XT derailleur uit 1995 kun je ook voor 9 versnellingen gebruiken?
Yep, shimano derailleurs bewegen steeds 1.7 mm opzij voor 1 mm kabel. Ik gebruik (na advies via dit forum ;-) ) een 105 achterderailleur van '91 om een 9-speed te schakelen: dat gaat even vlot als met een nieuwe derailleur.

Hier vindt je een mooi overzicht van wat er allemaal kan (en niet kan):
http://www.ctc.org.uk/desktopdefault.aspx?tabid=3946

Persoonlijk vind ik de sram 1:1 spullen wel erg goed schakelen, maar sommige andere mensen vinden het dan weer erg stroef en zwaar. Als je overweegt te switchen is een proefritje aan te raden. (tip: veel decathlonfietsen hebben sram en daar kan je in de winkel makkelijk even op rijden)