Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor regio's in zuidelijke helft Frankrijk? - Forum Wereldfietser

Advies voor regio's in zuidelijke helft Frankrijk?

Hallo allemaal,

ik wil vanaf middens eptember 3 weken ergens in Frankrijk gaan fietsen. Ben in dat land niet bekend en heb tot nu als enige idee een stuk Eurovelo6 te doen, vanaf de westkust. Maar nu ontdek ik helaas dat dat een vlakke route is.

Wie heeft er suggesties voor routes door zuidelijke delen van Frankrijk die in elk geval *deels* met heuvels/ bergen zijn?

Wat extra info:
Ik vind afwijken van officiele routes eigenlijk het leukst, maar maak er wel dankbaar gebruik van wanneer het veel zoeken bespaart.
Ben van plan grotendeels te kamperen (campings + wild) en heb op dit moment het idee dat ik ter plekke wel bekijk vanuit welke plaats ik een trein terug naar NL pak. Ik fietste in Noord-Duitsland (glooiend) zo'n 70-100 km per dag. en dat beviel goed. Tussendoor ergens kunnen zwemmen vind ik ook leuk. Af en toe een stad ook.
Eind september zou ik het toch echt zuidelijk zoeken. Je kunt ook een combinatie maken met Spanje.
Als je het liefst afwijkt van officiele routes, koop dan een paar departementale Michelinkaarten van de Auvergne, de Drome, de Languedoc en de Provence. Je vindt daar overal wel heuvels en bergen. Wat zoek je: 400 mtr. , 1000 mtr., 1500 mtr., de Mont Ventoux met 1900 mtr., of nog hoger? Je kunt daarna even uitblazen in een Gorge, of op een kalksteenplateau. Zoek witte weggetjes op die kaart en ga op pad. De leukste routes zijn die routes die je zelf ontdekt!
bert sitters schreef:Als je het liefst afwijkt van officiele routes, koop dan een paar departementale Michelinkaarten van de Auvergne, de Drome, de Languedoc en de Provence.
De Auvergne (ik ben net terug) lijkt me voor half september al potentieel aardig fris. Het ligt bovendien westelijk van veel toppen en dus niet in de regenarme zone. Je kunt natuurlijk geluk hebben en een prachtige tijd met lege campings. De rest is natuurlijk allemaal leuk, al zijn de rhonedelta en de kust mij veel te volgebouwd. Als je niet in heel dichtbevolkte gebieden fietst is een route niet nodig, mits je alle drukke wegen vermijdt door 2 dagen vooruit te kijken zodat je weet dat je verder kunt zonder ergens een lang stuk over een drukke weg te moeten.
Veel plezier!
Leon
Neem even een kijkje op http://cyclinglanguedoc.com
Aantal routes per moeilijkheidsgraad, afstand of regio. En info over accommodatie, transport, fietsenwinkels etc.

Veel plezier :D
Ali
Ha Bert en Ali,

dank jullie wel voor de tips. In elk geval heb ik nu een idee van regio's. De Auvergne wordt het dan amar niet, om het weer en omdat ik merk dat ik de zee graag wil zien, nu ik op de kaart heb gezien waar de Auvergne ligt.

Heb in een boekhandel vandaag even een reisgids van de Languedoc bekeken. De foto's van het landscahp spraken me aan, dus dat is een echte kandidaat.

Vandaag kreeg ik toevallig ook ongevraagd tips van een Frans lid van Warmshowers.org. Ze raadde me de Atlantische kust aan. Van La Rochelle naar beneden (met de wind mee), maar met "uitstulpingen" naar de (schier?)eilanden daar. Langs de kust kun je daar volgens haar goed wildkamperen. Eerst maar een uitzoeken hoe het weer daar is in die tijd van het jaar.

Kortom, ik ben er nog niet uit:)

Verdere tips blijven welkom!
Nadeel voor jou is dat het zuidelijk deel van de Atlantische kust (feitelijk de Golf van Biskaje) vrij vlak is. Er loopt wel een fietspad over een voormalige spoorbaan van noord naar zuid die de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben aan gelegd. Een voie verte. Zie: http://www.voiesvertes.com/ en klik op een route voor meer details. Er zijn mensen die Les Landes onder Bordeaux saai vinden. Kijk ook eens naar de Provence.
Als je echt van bergen en een facinerend landschap houdt, steek dan ook even de Pyreneeen over naar Spanje!
Ha, Bert, die Pyreneen en Spanje heb ik ook gedachten, maar voor een andere keer. Ik wil deze keer niet vliegen. Met een trein terug en dat lijkt me makkelijker vanuit Frankrijk. Bovendien ben ik nogal ongetraind momenteel :) De regen houd me van het fietsen af - maar de achterstallige klusjes in huis schieten lekker op.
Dus af en toe een hele flinke klim is prima, maar een hele vakantie lang...

Vooralsnog is mijn beeld dat ik naar de Languedoc ga en daar in noordelijke richting eindig bij een groot station. Ik kijk ook of er genoeg tijd is om ook een stuk westelijker nog rond te fietsen. Kwestie van afstanden uitzoeken. En vast een keer een trein nemen over een langere afstand om van het ene deel vh land naar het andere te gaan.
Dag Janneke,

het is heerlijk fietsen in de Languedoc, zeker vanaf half september t/m half oktober. Het is dan niet te warm en meestal niet te fris en je kunt door afwisselende landschappen fietsen. Van de vlakke Camargue tot flink klimmen naar het plateau van de Larzac en de Haute Languedoc, door gorges en over verlaten wegen. Rustig fietsend door de vele wijnvelden over de vele rustige wegen, leuke stadjes bezoeken zoals Sommieres, Uzes, Pezenas, Lodeve, Roquebrun en vele andere. Je kunt elke dag beslissen welke richting je op gaat en daarnaast zijn de treinverbindingen goed naar Nimes, Montpellier, Beziers en Perpignan.

Zelf woon ik bij Montpellier en ik fiets hier vaak in de regio, ik vind het een geweldige streek om te fietsen, het hele jaar door. Het wordt meestal niet te koud en een lange periode slecht weer komt zelden voor. Normaal is het tot half/eind oktober heel goed weer met temperaturen tussen de 20 en 25 graden. Wanneer je pech hebt kan het natuurlijk voorkomen dat je enkele dagen regen hebt en lagere temperaturen.

De westkust is in die periode wat minder stabiel qua weer en de temperaturen zijn doorgaans wat lager. Daarnaast is de westkust grotendeels vlak, maar ook mooi om te fietsen. Vooral de omgeving La Rochelle, Ile de Re (vermijd juli en augustus), Ile d'Aix, Ile d'Oleran zijn fijn om te fietsen.

Veel fietsplezier
Languedoc biedt inderdaad een mooie afwisseling van licht klimwerk tot vlakke stukken en Perpignan heeft grote treinverbindingen. Eventueel ook een stukje Ardeche erbij nemen om wat zwaarder klimwerk te hebben als je dat zoekt.

Als ik mij niet vergis ben ik daar wel veel bordjes tegengekomen die wildkamperen per gemeente verbieden. Best even checken op voorhand als je wilt wildkamperen.

PS: heerlijke wijnen in de Languedoc, dus zeker niet vergeten te proeven ;-)
In 2001 hebben wij een tour de France gedaan. De auto in Tours geparkeerd en langs de Loire tot Nevers. Vandaar naar beneden naar Brive la Gaillarde ( maar dat stuk hebben wij met de trein gedaan )

Vanaf Brive langs de Vezere en de Dordogne tot aan St.Emillion en toen weer naar boven via Angoulème en Poitiers naar Tours, we volgden de route "langs oude wegen" maar dan van zuid naar Noord.

Vooral het stuk van Brive naar St.Emillion en verder tot aan de Atlantische kust is prachtig voor de klimmetjes.
Cuisiner, Gunter, Deerline,

ik been heel blij met jullei aanvullingen en zal de plaatsnamen googelen om een beeld te krijgen van waar die liggen. Dank jullie wel allemaal! Ik kom zo denk ik wel tot een plan.

Janneke