Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil gelugd frame versus gelast frame - Forum Wereldfietser

Verschil gelugd frame versus gelast frame

Dag allemaal,

Een technisch vraagje: kan het kloppen dat een stalen frame dat gelugd is soepeler aanvoelt/rijdt dan een gelast stalen frame?
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte staal-legering, maar ik meen ooit eens gelezen te hebben dat, vanwege de constructie-methode, lugs een bepaalde soepelheid geven wat een gelast frame moet ontberen. Zou zoiets voelbaar zijn in het gebruik van de fiets?
Als voorbeeld: Snel schijnt (?) nog steeds gelugde frames te maken, en rijdt, in mijn ervaring, heel 'soepel'; VSF schijnt frames te lassen, en rijdt van de weeromstuit wat 'strakker'. Iemand kennis/ervaring?

Hartelijk dank!
Lenny2 schreef:Dag allemaal,

Een technisch vraagje: kan het kloppen dat een stalen frame dat gelugd is soepeler aanvoelt/rijdt dan een gelast stalen frame?
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte staal-legering, maar ik meen ooit eens gelezen te hebben dat, vanwege de constructie-methode, lugs een bepaalde soepelheid geven wat een gelast frame moet ontberen. Zou zoiets voelbaar zijn in het gebruik van de fiets?
Als voorbeeld: Snel schijnt (?) nog steeds gelugde frames te maken, en rijdt, in mijn ervaring, heel 'soepel'; VSF schijnt frames te lassen, en rijdt van de weeromstuit wat 'strakker'. Iemand kennis/ervaring?

Hartelijk dank!
Lugs is een traditionele bouwmethode, en veel lugs zijn dus bedoeld voor kleinere diameters buis. Met lassen en lugloos solderen kun je eenvoudiger grotere diameter en stijvere buizen verwerken. Dus de superstijve fietsen zullen meestal niet gelugd zijn

Maar als je alles het zelfde zou houden zal een gelugd frame stijvere knoooppunten hebben en dus juist stijver zijn. Maar in de praktijk telt vooral wat de framebouwer er van gemaakt heeft, en kun je aan de verbindingsmethode niet direct verdere eigenschappen hangen