Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de zilverroute in september - Forum Wereldfietser

de zilverroute in september

Ik ben van plan een deel van de zilver route te fietsen in wat aangepaste vorm. Ik begin in Leon en onder Leon pik ik de zilversroute op als beschreven door Bert Siters, zij het in tegensgestelde richting, dus naar het zuiden, naar Sevilla. Ik begin op 1 september en wil rond 14 september in Sevilla zijn. Mag je verwachten dat de temperaturen in september ""dragelijk"" zijn: beneden de 32 graden?. Is er een overheersende windriching?

klaasprins
Hoi Klaas,

ik heb vorig jaar met een vriend de zilverroute van Sevilla naar Zamorra gefietst (en ben daarna afgebogen naar Bilbao).
Wij zijn op 5 september gestart en de eerste paar dagen waren erg heet (35 á 40 C). Er was nauwelijks wind. Volgens de berichten op internet is de windrichting voornamelijk noordelijk.
Tot aan Salamanca hadden wij uitstekend fietsweer, maar er moest wel veel gedronken worden. Naarmate Bilbao naderde werd het weer steeds koeler. We zijn uiteindelijk in de regen geëindigd.
Veel fietsplezier op de prachtige Ruta de Plata!
dank.
Het ""probleem"" lijkt te zijn dat als je laat in sept vertrekt het noordelijk deel vaak slecht weer oplevert en als je vroeg in sept vetrekt het zuideljk deel erg warm is. Misschien zijn er meer mensen met septemberervaring op deze route (waar ik overigns steeds meer zin in krijg:-).
groet
klaasprins
Bij weerdirect kun je onder "terugblik" voor Sevilla en vele andere plaatsen in Spanje en elders het weer (temperatuur, neerslag etc.) in september van de afgelopen jaren bekijken. Dan heb je een idee wat je mag verwachten.
Weer mag je niet verwachten, dat krijg je. Het weer in Spanje is vaak standvastiger dan dat bij ons. Dat kan ook een nadeel zijn.
Maar je plan is goed, in het noorden is het begin september niet zo gauw 35 graden. In het zuiden eind september ook niet.
Leon
Half september kan het in het in de lage delen van Extremadura en in het dal van Sevilla (Sevilla ligt op zeeniveau) nog wel boven de 30 graden worden, maar dat zijn wel maximumtemperaturen die vaak diep in de middag bereikt worden. De dagen zijn in september al weer een stuk korter en in de ochtenduren valt het in de braadpannen doorgaans nog wel mee. In hoger gelegen delen is het gewoon koeler. Nadeel is dat in september de meeste zwembaden op de campings al gesloten zijn. Ook de openbare zwembaden zijn dan al dicht. Het landschap is na de lange, hete zomer en dor en droog. Door het ook nog afbranden krijg je het effect van verschroeide aarde. Helaas zijn in september de ooievaars al vertrokken uit Extremadura.
Oeps.... ik heb de pest aan zwemmen (.... this niet anders. Soms maakt een nadeel niet uit :-)

Wat de verschroeide aarde betreft: Lijkt me boeiend. Maar misschien oordeel ik naderhand anders. Wel heel erg jammer dat de ooievaars weg zijn. Dat had ikme nog niet gerealiseerd.

groet
klaasprins
klaasprins schreef: Ik begin in Leon en onder Leon pik ik de zilversroute op
Bedoel je León in Spanje of Leon in Maastricht? :lol: :lol: :lol:
Een hiaat in kijn kennis. Ik wist niet dat er in of bij Maastricht een Leon was.

groet
klaasprins