Leuk topic als je er pas hebt gefietst
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
De Rallarvegen fietste ik op 4 juli (van Myrdal naar Finse); ik schat dat ik door een stuk of 30 sneeuwvelden ben geploeterd tussen Hallingskeid en Finse... Hoogtepunt van de vakantie, letterlijk en figuurlijk, het was die dag echt schitterend weer en het landschap was adembenemend mooi.
Overnachting en boodschappen bij de Rallervegen: Haugestol is een station en een hotel/restaurant/fietsverhuur met minimaal (echt minimaal, twee korte planken) winkeltje, geen brood. Finse heeft een hut (en een station), ik geloof niet dat er een winkel is; Myrdal idem. In Flam heeft de camping een jeugdherberg en er is ook een kleine supermarkt (en vier enorme souvenirwinkels); achteraf gezien vind ik Flam niet de moeite van een bezoek waard. Op 60.60503N 7.45280E (4km NW van Finse) is een mooi plekje om een tentje op te zetten.
Met een BOB-trailer moet je je in Noorwegen wel kunnen redden; het merendeel fiets je denk ik toch over asfalt. Rallervegen heeft wat stukken die slecht begaanbaar zijn qua dikke stenen en gruis (slippende wielen) en de eerste 150 hoogtemeters afdalen van Myrdal naar Flam vond ik een ramp wat dat aangaat; ik heb de Flamsebanen (trein) terug omhoog genomen
Ik heb een 50mm Big Apple op m'n voorwiel en een Marathon Supreme achter, geen problemen of lekke banden gehad.
Fiets in de trein is op zich geen probleem; (een dag) vooraf reserveren is op zich handig omdat je dan ook een lager tarief krijgt. Voor Kristiansand - Egersund heb ik gereserveerd, voor Mjølfjell - Myrdal niet (in Mjølfjell moest ik op het peron gaan staan en zwaaien naar de machinist dat ik mee wilde, de trein stopt daar alleen op bestelling
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
)
Qua temperatuur vond ik het verrassend warm, ik heb het in Schotland wel kouder gehad in eind juni. Laagste temperatuur overdag was denk ik 13 graden, maar meestal rond de 17. Als je de hele dag in de regen fietst ben je nat, ook al heb je een jas en broek van Goretex of Event; je zweet gewoon teveel door het klimmen.
Dit was mijn eerste keer fietsen in Noorwegen, en ondanks de vele regen die ik er heb meegemaakt sta ik alweer te popelen om weer te gaan fietsen (rondje Bergen - Trondheim - Bergen?)