Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weser Radweg - Forum Wereldfietser

Weser Radweg

Beste Lezers,

Na in 2009 van Xanten naar Treuchtlingen te zijn gefietst ben ik nu van plan via Bad Oeyenhausen naar Kassel te fietsen en dan via de fulda verder naar het zuiden te zakken.

Iemand ervaring met het deel vanaf Oldenzaal naar Bad Oeyenhausen via Osnabrück. Is hier een fietsroute?

En hoe is de Weser Radweg van Bad Oeyenhausen naar het zuiden?

Alvast Bedankt en groeten Hans!
Dit voorjaar dit stukje Weser gereden vanaf Rintelen, iets verderop. Het is heel relaxt fietsen, ik zo de tijd nemen voor wat uitstapjes door de heuvels. In Hameln is het goed eten bij het Boheemse restaurant vlak voor de stuw/vistrap aan de drukke weg langs het water, terras aan de achterkant aan het water.

De marathon is al geweest in Kassel dus je zult nu er makkelijker doorheen fietsen :)

Ik ben verder gegaan richting Edersee en zo weer westwaarts was een mooi stukje terug naar huis.

Heenweg langs de Lippe was beetje eentonig maar Lippstadt en Paderborn hebben een leuk centrum.
Roald, het is alweer een hele tijd geleden, maar Duitsland is bezaaid met fietsroutes. Misschien is het handiger als je via Gronau gaat, hier kun je de R5 oppakken en volgen tot in Osnabrück. De Duitse fietsroutes vond ik altijd uitblinken in het uitzoeken van rustige wegen met soms een stukje onverhard, over het algemeen over goede wegen al overdrijven ze het zoeken naar rustige wegen ook wel eens.
Of ze nog uitgebracht worden weet ik niet (denk het wel) maar probber of je de ADFC-Radtourenkarte te pakken kan krijgen (en dan een recente versie) schaal is 1:150.000 en de routes zijn er op ingetekend inclusief praktische informatie. Toen ik ze kocht waren ze 12.80 DM en dat was in 1999 voor het laatst.
Pman schreef:Roald, het is alweer een hele tijd geleden, maar Duitsland is bezaaid met fietsroutes. Misschien is het handiger als je via Gronau gaat, hier kun je de R5 oppakken en volgen tot in Osnabrück. De Duitse fietsroutes vond ik altijd uitblinken in het uitzoeken van rustige wegen met soms een stukje onverhard, over het algemeen over goede wegen al overdrijven ze het zoeken naar rustige wegen ook wel eens.
Of ze nog uitgebracht worden weet ik niet (denk het wel) maar probber of je de ADFC-Radtourenkarte te pakken kan krijgen (en dan een recente versie) schaal is 1:150.000 en de routes zijn er op ingetekend inclusief praktische informatie. Toen ik ze kocht waren ze 12.80 DM en dat was in 1999 voor het laatst.
Tja smaken verschillen maar ik vind de kaarten van adfc maar niets. Afgelopen zaterdag in Munster een kaart van publicwerk.de willen kopen schaal 1:75000 en mooi geplastificeerd. Was helaas net weg, dus toen een kaart van adfc gekocht. Door de aanleg van een snelweg waren er nogal wat wijzigingen waarop ik de kaart vaak gebruikte. Hij ligt dus nu met scheuren op de vouwlijnen en verfromfraaid onder in de kast. De kaarten van publicwerk.de (geplastificeerde) zijn bij mij net als nieuw.
In 1999 had je nog geen kaarten van plastic, fijn om te horen dat ze er ook zijn want die dingen zijn echt ideaal. De schaal is wel iets te fijn als je op doorreis bent, dan heb je een behoorlijke stapel nodig want in 1:75.000 fiets je in 1 dag van de kaart af. Regelmatig nieuwe kaarten kopen is iets waar je helaas niet aan ontkomt, er is ook ergens een gebied waar dagmijnbouw wordt gepleegd waardoor wegen en hele dorpen een jaar later gewoon niet meer bestaan, en dan is het fijn dat je kaart up to date is.
Voor mensen die langs de grens wonen en eens een keer Duitsland in willen fietsen is zo'n kaart natuurlijk ideaal. heb je misschien een ISBN nummer want ik kan zo snel even niets van publicwerk.de vinden.
Pman schreef:In 1999 had je nog geen kaarten van plastic, fijn om te horen dat ze er ook zijn want die dingen zijn echt ideaal. De schaal is wel iets te fijn als je op doorreis bent, dan heb je een behoorlijke stapel nodig want in 1:75.000 fiets je in 1 dag van de kaart af. Regelmatig nieuwe kaarten kopen is iets waar je helaas niet aan ontkomt, er is ook ergens een gebied waar dagmijnbouw wordt gepleegd waardoor wegen en hele dorpen een jaar later gewoon niet meer bestaan, en dan is het fijn dat je kaart up to date is.
Voor mensen die langs de grens wonen en eens een keer Duitsland in willen fietsen is zo'n kaart natuurlijk ideaal. heb je misschien een ISBN nummer want ik kan zo snel even niets van publicwerk.de vinden.
Dat kan dus kloppen :) het moet zijn www.publicpress.de
Pman schreef:In 1999 had je nog geen kaarten van plastic, fijn om te horen dat ze er ook zijn want die dingen zijn echt ideaal. De schaal is wel iets te fijn als je op doorreis bent, dan heb je een behoorlijke stapel nodig want in 1:75.000 fiets je in 1 dag van de kaart af. Regelmatig nieuwe kaarten kopen is iets waar je helaas niet aan ontkomt, er is ook ergens een gebied waar dagmijnbouw wordt gepleegd waardoor wegen en hele dorpen een jaar later gewoon niet meer bestaan, en dan is het fijn dat je kaart up to date is.
Voor mensen die langs de grens wonen en eens een keer Duitsland in willen fietsen is zo'n kaart natuurlijk ideaal. heb je misschien een ISBN nummer want ik kan zo snel even niets van publicwerk.de vinden.
Nu ken ik de fietswegen in de regio Emsland(Haren- Meppen- Lingen- Papenburg) goed omdat ik er regelmatig fiets, maar een rit van Leer naar Greetsiel (aan de Waddenzee) viel me zwaar tegen vanwege de onverharde stukken, plaatwegen, drukke bundesstrassen en zelfs hield het vrijliggende fietspad zomaar op en belandde ik in een bietenveld.
Wat moet ik me bij deze fietskaarten voorstellen, zijn de rustige verharde wegen en fietspaden goed aangegeven? Staan ook vrijliggende fietspaden, langs de rivieren en riviertjes er goed op?
Overigens wil ik graag kwijt dat ik de informatie erg goed vind in dit draadje.
DriesBa schreef:. Wat moet ik me bij deze fietskaarten voorstellen, zijn de rustige verharde wegen en fietspad goed aangegeven? Staan ook vrijliggende fietspaden, langs de rivieren en riviertjes er goed op?
Overigens wil graag kwijt dat ik de informatie erg goed vind in dit draadje.
Ik waardeer deze kaarten omdat ze de bestaande fietsroutes duidelijk weergeven. Ik heb net een stukje welnessroute, Ems aue en de Teutosenner route gefietst. Ook een stukje van de weserradweg.

Gecombineerd met het feit dat ze van plastic zijn en oersterk ben ik er erg blij mee. De informatie die er opstaat heb ik genoeg aan. Maar ieder heeft naturrlijk zo zijn eigen voorkeuren wat kaartmateriaal betreft
Dries, het is al een tijdje geleden dat ik echt in Duitsland gefietst heb. Zelf heb ik nooit spijt gehad van mijn aankopen. De kaarten halen de fietsroutes naar voren en ik moet nu een bril opzetten om de snelwegen te kunnen onderscheiden want die zijn grijs. De routes die er op ingetekend zijn laten zien waar het rustig of wat drukker is en ook de staat van het wegdek wordt goed weergegeven net als op welk stuk je een helling kan verwachten en daarbij hoe steil deze ongeveer is. Ze zijn dubbelzijdig bedrukt, en dat is ook wel nodig anders heb je helemaal een stapel nodig als je het land doorkruist. Dat is denk ook een beetje het nadeel de schaal is met 1:150.000 misschien iets te fijn. Ander nadeel is inderdaad dat je toch wel een beetje voorzichtig moet zijn met vouwen want het is lijkt wel op gewoon printerpapier gedrukt dus niet echt bestand tegen regelmatig vouwen.

Bedankt voor het compliment, ook dat mag wel eens gezegd worden.