Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen: fietsen (via mountainbike-trails) in nat. parken? - Forum Wereldfietser

Noorwegen: fietsen (via mountainbike-trails) in nat. parken?

Dag allemaal,

Wij vroegen ons af of het mogelijk is om in de national parks te fietsen. Dit zullen dan ongetwijfeld via mountainbikeweggetjes moeten gaan, maar dat trekt ons juist erg aan!

We zouden het zelf erg leuk vinden om ipv 'om' het jotunheimpark te fietsen v.a. de Jotunheimvegen bij Bygdin en Bygdisheim verder te fietsen langs het meer Bygdin naar Eidsbugarden Fondsbu. Hier staat een stippellijn op de kaart (Capellen) wat zoveel betekent als 'gemarkeerd' voetpad. Het lijkt mij dat hierover ook gefietst kan worden (tenzij steile klimmetjes).
Heeft iemand hier ervaring mee? Mag het ook, of ist verboden?
Daarnaast zijn er zeker ook wel 'echte mountianbikeroutes' en dat zou natuurlijk vast een betere optie zijn...

Alvast bedankt!
Janneke,

Ik denk dat het mag aangezien in Noorwegen het allemansrecht geldt (zie http://www.noordeuropareizen.nl/allemansrecht.htm) wat er in het kort op neer komt dat je overal mag lopen, fietsen, kamperen etc als je alles maar achterlaat zoals je het aantrof. Dat allemansrecht is de basis van het recreëren in Noorwegen.
Wij zijn toevallig net terug van een tocht met veel onverharde paden en hebben gezien dat fietsen en fietsroutes enorm in opkomst is in Noorwegen. En fietsen in Noorwegen is hoofdzakelijk MTB(-achtig)/onverhard.
De fietsroutes zijn meestal betrekkelijk eenvoudig (niet techisch) en ook met bepakking te doen. Wandelroutes mogen ook wel gefietst worden maar zijn vaak erg stenig en met bepakking niet erg fietsbaar, ook kun je nog veel sneeuw treffen.
Je kunt op gps track sites (o.a. routeyou, gpsies) zoeken op mtb routes zodat je iig weet dat er ooit is gefietst.
Speciale fietsroutes zijn bv. Rallarvegen (Hardangervidda), Krossobanen (Hardangervidda), Breheimen (Jotunheimen).
Hoe de Rallarvegen er uitzag een paar weken geleden kun je zien op: http://rallarvegen2011.blogspot.com/201 ... rslag.html

Anna en Frans
Janneke schreef:We zouden het zelf erg leuk vinden om ipv 'om' het jotunheimpark te fietsen v.a. de Jotunheimvegen bij Bygdin en Bygdisheim verder te fietsen langs het meer Bygdin naar Eidsbugarden Fondsbu. Hier staat een stippellijn op de kaart (Capellen) wat zoveel betekent als 'gemarkeerd' voetpad. Het lijkt mij dat hierover ook gefietst kan worden (tenzij steile klimmetjes).
Het specifieke pad wat je hier noemt ken ik niet, maar ik heb wel veel gewandeld in de Noorse bergen en ik denk dat het wel eens tegen zou kunnen vallen. Deze paden zijn met een rugzak niet altijd gemakkelijk. De klimmen kunnen ook te voet vrij zwaar zijn. Bovendien loop je vaak over moeras en moet je beken of een morene uit de ijstijd oversteken.

Ik zou het alleen doen als het een bekende mountainbikeroute is. En zelfs dan ben je er niet zeker van dat het ook echt te fietsen is met bagage. Noren hebben een iets ander idee over wat een begaanbaar pad is dan Nederlanders.

Grtjs, Walter
Dag Anna en Frans,

Dank je wel voor de info! De rallarvegen hebben we natuurlijk al opgenomen in onze route, maar zal zeker kijken naar die twee andere routes die je noemt. Ook het Hardangervidda plateau wilden we heel erg graag op/over/in maar op de kaart was er geen route te vinden. Ik zal ze even goed opzoeken op internet en kijken of het allemaal haalbaar is.
En met de info van Walter erbij denk ik dat we de wandelpaden maar even laten voor wat ze zijn ;-)

Bedankt!

ps. Anna en Frans hebben jullie toevallig een routebeschrijving van de gefietste route? misschien kunnen wij dan nog meer leuke ideeen opdoen. Tnx!
Janneke schreef: ps. Anna en Frans hebben jullie toevallig een routebeschrijving van de gefietste route? misschien kunnen wij dan nog meer leuke ideeen opdoen. Tnx!
Dag Janneke,

Ja, zeker, zie: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1172621
Je kunt hier voor (Google Maps) "Kaart" kiezen en inzoomen om de route precies te bekijken.

Groet, Anna en Frans
We hadden onze zinnen gezet op het oversteken van het Hardangervidda plateau. Vanaf Geilo richting Rjukan. Dit mag volgens de touristoffice van Rjukan echter niet, die van Geilo zegt dat de wandelroutes op het plateau hier niet voor geschikt zijn (terwijl ik heb gelezen en gehoord dat het oosten van het plateau nu juist erg vlak is... :-( )
We wachten het dus even af en kijken na het fietsen van de Rallarvegen of we nog tijd hebben om iets (wellicht illegaals?) te ondernemen ;-) We nemen voor de zekerheid ook maar onze rugtassen mee om te gaan hiken.

Gr!
Ps. Anna en Frans: bedankt voor jullie route. We hebben uit onze route nog wat asfaltwegen ingeruild voor onverhard :-)