Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duurzaamheid ketting 8-tandwiels XT-casette - Forum Wereldfietser

Duurzaamheid ketting 8-tandwiels XT-casette

Beste forumgenoten,

Ik ben laatst een half jaar wezen fietsen in Zuid-Amerika :D , en heb mijn fiets weer eens laten "nakijken". Nu is er na zo'n 4.500km fietsen reeds de ketting van vervangen :roll: . Het betreft een ketting voor een 8-tands Shimano Deore XT-casette. Er is mij verteld dat de gebruiksduur normaal zo'n 8.000-10.000km is in Zuid-Amerika 8O .
Wat zijn jullie ervaringen/is jullie kennis hiermee :?:

mvg

Robertjan

10.000 km? Natuurlijk, en varkens kunnen vliegen. Misschien als je mooi weer hebt en je om de 50 km je ketting uitkookt dat je dat haalt. Mijn ervaring is dat het na 6000 km echt wel gedaan is. Ik heb me ook wel eens druk om gemaakt om het verschil tussen Shimao-theorie en praktijk, maar het feit is dat meer kilometers per set doorgaans gepaard gaat met exorbitante prijsstijgingen.
Hmm, het is dus vrij normaal. Maar ja, het werd me niet verteld door verkooppraat van Shimano, maar uit de praktijk. Mijn fietsenmaker (bij Vittorio) vertelde me dat normaal gesproken de mensen die in Zuid-Amerika zijn wezen fietsen, de ketting na zo'n 8.000km moesten vervangen. Het betreft dus wel een 8-tandwiels, die dus duurzamer is dan een 9-tandwiels. Nog meer mensen met ervaring?

Wij hebben 7 maanden door Zuid Amerika gereden, na zo'n 9000km waren de kettingen niet versleten (maar we hadden er dan ook 2 per fiets bij ons en verwisselden ze iedere 1000km). Die zelfde kettingen nog een paar andere vakanties gebruikt, al snel bij elkaar 15000km/2=7500km. Van deze duurzaamheid gaan wij altijd uit. We gebruiken overigens 9 speed LX.

Twee kettingen is altijd een goed idee (maar het is wel weer een ketting extra in de bagage, zelf heb ik altijd enkele losse schakels bij me). Het verlengt de levensduur van de cassette aanmerkelijk. Ik denk dat een deel van de variatie wellicht ook verklaard kan worden uit de massa van de bepakking, terrein, tempo en onderhoud. Dat laatste is overigens precies waar de menig fietsenboer over begint te zeuren als je je beklaagt over de levensduur van je onderdelen, terwijl ik weinig vakantiefietsers ken die de lopende onderdelen van hun fiets niet goed schoonhouden tijdens de trip.

verrefietsers schreef:Wij hebben 7 maanden door Zuid Amerika gereden, na zo'n 9000km waren de kettingen niet versleten
Waar leidde je dat uit af? Als een ketting zover versleten is dat hij de kransjes flink begint aan te tasten gebeurt er niet direct iets vervelends, dat gebeurt een tijd later.
De kunst is om een ketting op het juiste moment te vervangen VOORdat de kransjes en voorbladen er erg van te lijden krijgen. De ketting is immers het goedkoopste onderdeel. Ik vervang gewoon elke 2000 km de ketting en neem daarvoor de goedkoopste van SRAM. Eerdere experimenten met duurdere kettingen hebben bij mij niets beters aangetoond. De derde ketting geeft dan meestal wel een tijdje probleempjes op het middelste kransje.
Leon

Ketting slijtage in Zuid-Amerika is niet hoger dan op andere plaatsen. Het is er veelal droog. Nu levert stof een minder grote slijtage slag, dan het fietsen in de regen.

Groeten,

Marco

Die met twee kettingen 27.000 km reed, waarvan de helft in Z.A.

Ik vervang gewoon elke 2000 km de ketting en neem daarvoor de goedkoopste van SRAM. Eerdere experimenten met duurdere kettingen hebben bij mij niets beters aangetoond. De derde ketting geeft dan meestal wel een tijdje probleempjes op het middelste kransje.
Ik neem aan dat die derde dan ook de laatste ketting is? Maar dat geeft 3*2000=6000 km.

watje22 schreef:
Ik vervang gewoon elke 2000 km de ketting en neem daarvoor de goedkoopste van SRAM. Eerdere experimenten met duurdere kettingen hebben bij mij niets beters aangetoond. De derde ketting geeft dan meestal wel een tijdje probleempjes op het middelste kransje.
Ik neem aan dat die derde dan ook de laatste ketting is? Maar dat geeft 3*2000=6000 km.
Ja, daar komt het ongeveer op neer. Met de laaste ketting van de drie kun je natuurlijk ook doorfietysen totdat het niet meer gaat. Maar als dan zelfs een schone ketting begint te knarsen dan verlang ik toch naar soepel rijdend nieuw spul.
Leon
Wel veel verschillende ervaringen!
Ik denk dat ik kort door de bocht kan stellen dat over het algemeen
- de mensen die regelmatig kettingen wisselen (bijv. elke 500 of 1000 of 2500km) een duurzaamheid halen van minstens 15.000km, wat dus neerkomt op zo'n 7.500km per ketting en mindere slijtage van de tandwielen. Waarbij sommigen toch nog zo'n 25.000km halen met 2 kettingen 8O .
- de mensen (zoals ik) die dus doorfietsen tot de ketting versleten is en er dan een nieuwe op leggen, ongeveer 2.000-8.000km halen met een ketting :( .

Hmm, misschien moet ik dan toch ook maar kettingen gaan wisselen. Of minder natte/ruige gebieden opzoeken om te fietsen... Dan gaan de kettingen weer wat langer mee... :wink:
mvg,

Robertjan

Eigenlijk is dus het probleem niet zoeer de kettingen, als wel de slijtage aan de tandwielen. Die zijn duurder dan de ketting, en worden door een versleten ketting opgegeten: als je je ketting niet verwisselt gaan de tandwieolen veel korter mee. Als je wacht tot het einde van de levensduur van de ketting wil een nieuwe ketting niet goed meer samenwerken met een al wat versleten cassette.
Wim

Precies. Maar met de volgende kanttekening:

1. 27000 km met twee kettingen vind ik onwaarschijnlijk veel. Mij is het nooit gelukt, maar zoals eerder geschreven: het is afhankelijk van een aantal factoren. Bovendien zegt het niet zo veel over de uiteindelijke staat van de ketting en de kransen. Ik denk dat ik zelf met een enkele ketting wel eens tegen de 8500 km heb gefietst, maar dan hangen de ringetjes van de ketting ook los om de schakelasjes, sommige waren zelfs weg. Echt fijn fiets je dan niet meer, maar toch chapeau voor het materiaal. Desalniettmin: een hoop hangt af van de definitie van versleten. Ik doe er zelf niet zo moeilijk over: ik heb geen auto, dus onderhoud aan de fiets mag wat kosten.

2. 2000 km met een ketting is absurd weinig, maar niemand schrijft dat ook: de ketting wordt vervangen voordat deketting en de kransen teveel op elkaar ingesleten zijn, want dan heeft het vervangen minder zin: de ketting slijt dan sneller 'om zich aan te passen aan de toestand van de kransen). waarschijnlijk is het zinvol om twee kettingen in wisseldienst te gebruiken. Als je om de 2000 km de ketting vervangt loopt de derde ketting een tijdlang niet echt lekker meer op de meestgebruikte kransen (ook ongeveer mijn ervaring), en dan is voor mij de tijd gekomen om actie te ondernemen.

Ik zou zeggen: alles tussen 5000 en 8000 km met een enkele ketting is 'normaal', afhankelijk van de omstandigheden. Minder dan 5000 is te weinig als je de zaak goed schoongehouden hebt, ik zou dan zelf eens met mijn fietsenmaker in discussie gaan over het hoe en waarom, hoewel dat een discussie is die je nooit echt kunt winnen, tenzij het meer is dan een ge?soleerde klacht. Bij meer dan 8000 denk ik: 'hmmm, boffen'. Meer kettingen verlengt de levensduur van de kransen, maar het is niet proportioneel met het aantal kettingen: de kransen blijven slijten, ook bij een nieuwe ketting, en wel sneller naarmate ze meer versleten zijn. En nogmaals; veel hangt af van wanneer de gebruiker een onderdeel als versleten beschouwt.

watje22 schreef:... als je de zaak goed schoongehouden hebt ...
Hoi,
Schoonhouden is irrelevant. Het gaat om smering op de plek waat de ketting slijt: binnenin. Een grote mate van prut kan zelfs als stofvanger werken. Wel loopt het dan meestal stroever. Jan Verbunt uit Velden heeft op zijn site een behoorlijk uitgebreide uitleg staan over kettingslijtage: www.supremeblack.nl. (By the way: Zijn spul dat hij via zijn site verkoopt vindt ik wat minder voor de vakantiefiets omdat je minimaal een nacht van tevoren moet smeren, maar voor de MTB werkt het gaaf, vooral in zanderige gebieden. Het is in nl.fiets behalve als SB ook bekend als merk X ...
Groetjes
Leon

Een ketting in Tibet slijt veel minder snel dan een ketting waarmee je rond het IJsselmeer fietst.

Waarom? Op grote hoogte heb je een lagere zwaartkracht, waardoor je fiets lichter is en de ketting minder zwaar op je bladen drukt :D

Wel slijten je remblokjes in Tibet sneller. En raad eens waarom?

Jaja, door de lagere luchtdruk heb je minder wrijving met de lucht en moet je meer remmen, zo iets? Werken je hersens in Tibet door de lagere zuurstofspanning ook minder goed? :-)