door
watje22 » vr 20 mei, 2005 23:01
Precies. Maar met de volgende kanttekening:
1. 27000 km met twee kettingen vind ik onwaarschijnlijk veel. Mij is het nooit gelukt, maar zoals eerder geschreven: het is afhankelijk van een aantal factoren. Bovendien zegt het niet zo veel over de uiteindelijke staat van de ketting en de kransen. Ik denk dat ik zelf met een enkele ketting wel eens tegen de 8500 km heb gefietst, maar dan hangen de ringetjes van de ketting ook los om de schakelasjes, sommige waren zelfs weg. Echt fijn fiets je dan niet meer, maar toch chapeau voor het materiaal. Desalniettmin: een hoop hangt af van de definitie van versleten. Ik doe er zelf niet zo moeilijk over: ik heb geen auto, dus onderhoud aan de fiets mag wat kosten.
2. 2000 km met een ketting is absurd weinig, maar niemand schrijft dat ook: de ketting wordt vervangen voordat deketting en de kransen teveel op elkaar ingesleten zijn, want dan heeft het vervangen minder zin: de ketting slijt dan sneller 'om zich aan te passen aan de toestand van de kransen). waarschijnlijk is het zinvol om twee kettingen in wisseldienst te gebruiken. Als je om de 2000 km de ketting vervangt loopt de derde ketting een tijdlang niet echt lekker meer op de meestgebruikte kransen (ook ongeveer mijn ervaring), en dan is voor mij de tijd gekomen om actie te ondernemen.
Ik zou zeggen: alles tussen 5000 en 8000 km met een enkele ketting is 'normaal', afhankelijk van de omstandigheden. Minder dan 5000 is te weinig als je de zaak goed schoongehouden hebt, ik zou dan zelf eens met mijn fietsenmaker in discussie gaan over het hoe en waarom, hoewel dat een discussie is die je nooit echt kunt winnen, tenzij het meer is dan een ge?soleerde klacht. Bij meer dan 8000 denk ik: 'hmmm, boffen'. Meer kettingen verlengt de levensduur van de kransen, maar het is niet proportioneel met het aantal kettingen: de kransen blijven slijten, ook bij een nieuwe ketting, en wel sneller naarmate ze meer versleten zijn. En nogmaals; veel hangt af van wanneer de gebruiker een onderdeel als versleten beschouwt.