Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Reims naar huis - Forum Wereldfietser

Van Reims naar huis

Na een fietsvakantie in Nederland dit voorjaar, hebben we de smaak te pakken. Waar we eerst met auto en tent wilden gaan, ontstaan er nu plannen om de trein naar Reims te nemen (daar kamperen we dan enige tijd met familie) en dan langzaam terug te fietsen.

De treinreiswinkel geeft een offerte van ruim 120 euro p.p. enkele reis (vanaf Den Bosch) en dan moeten we niet alleen vier keer overstappen, maar zijn ook een hele lange dag onderweg, pas ruim na 20.00 uur in Reims. Ik heb een nieuwe vraag uitstaan naar mogelijkheden onderweg te overnachten of een nachttrein te nemen. Heeft iemand een ander idee?

Tweede is de terugreis. Wij zijn beginners, en rijden (nog) op stadsfietsen, dus willen we de echte Ardennen mijden. Ik vond deze routeplanner, kom dan uit op eerste deel via deze route, tweede deel via deze en kan daar dan de boekjes/kaarten van bestellen, deels zelfs de gps-track. Zo te zien is dat deels langs de Maas, dat moet te doen zijn, zelfs met een stadsfiets. Iemand op- of aanmerkingen, aanvullingen?
Ik ben twee weken terug langs Reims gekomen en (m.b.v. Michelin kaarten) via Laon, met een ommetje richting Calais naar huis gefietst. Korter en toch zonder de Ardennen kan het ook via Laon en dan richting St. Quentin. Daar kan je de route naar Santiago oppikken (omgekeerd) die langs Tournai België ingaat.
Ik ben twee weken terug langs Reims gekomen en (m.b.v. Michelin kaarten) via Laon, met een ommetje richting Calais naar huis gefietst. Korter en toch zonder de Ardennen kan het ook via Laon en dan richting St. Quentin. Daar kan je de route naar Santiago oppikken (omgekeerd) die langs Tournai België ingaat.
Och, zelfs zonder boekje is het goed te doen. Het wordt wat puzzelen maar je kan de Ardennen, hoe afschrikwekkend ze in de oren van een bovenmoerdijkse plattepannenkoekrijder :P ook mogen klinken, met minimale hoogteverschillen doorkomen.

Hier alvast een stukje "Voie verte", zo-goed-als-plat tussen Charleville-Mézières en Givet : http://www.openrunner.com/index.php?id=924523
Tussen Givet en Namen kan je bijvoorbeeld de Ravel volgen, ook langs de Maas (stroomafwaarts zelfs 8) ).
Dan vanuit Namen loopt er ook een Ravel (oude spoorlijn die heel geleidelijk de Maas uitklimt) richting noorden, tot in Hoegaarden. Dat traject Namen-Hoegaarden, met hoogteprofiel, kan je distilleren uit volgende link : http://www.openrunner.com/index.php?id=575121.
Vervolgens Hoegaarden-Leuven, via Meldert-Bierbeek--Haasrode; ietwat meer geaccidenteerd, maar zeker niet onoverkomelijk.
Daarna Leuven-Mechelen langs het kanaalpad.
En dan ben je definitief terug op vlak terrein.
Dank voor de info. Deze ondermoerdijkse pannenkoekenrijder is er blij mee.

We kijken nog of het allemaal wel doorgaat, gezien de planning en de heenreis (trein) zou het goed kunnen dat we deze keer de fietsen achterop de auto laden en het met dagtochten ter plekke moeten doen. De kinderen staat daar net in de eerste week dat wij onze vakantie hebben (dat is onze laatste week) dus is een rondje fietsen en daar dan rusten geen optie (dat is onze eerste keuze)