Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zichzelf losdraaiende bouten - Forum Wereldfietser

zichzelf losdraaiende bouten

Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd op 2 fietsen al last gehad van bouten die langzaam loskomen. Bij de ene fiets is het de trapper die los komt (oude vouwfiets) bij de andere gaat de bout om me stuur-hoek te verstellen steeds los. (iedere 100km ofzo)
Bijna alles dat ik vastdraai blijft gewoon prima zitten, maar er zijn gewoon een paar bouten die steeds loskomen, terwijl ik die dingen ondertussen toch een stuk beter vastdraai dan de andere bouten.

Nou draai ik die dingen echt zo vast als dat maar enigszins mogelijk is zonder dat ze doldraaien, maar toch komen ze steeds weer los. Wat kun je hiertegen doen? Doe ik iets fout?
Ik ben het nu toch een beetje zat om regelmatig met 1 trapper naar huis te moeten fietsen :P
Afbeelding

Locktite op het schroefdraad aanbrengen en vastdraaien. Scheelt veel ergenis van boutjes en moertjes die lostrillen en je vervolgens kwijt bent....

Alhoewel ik bij die trapper vrees dat het schroefdraad ook wel eens naar zijn grootje kan zijn.

Voor nood kun je ook secondenlijm of nagellak gebruiken....

Groet
Eric
Dat met 1 trapper naar huis moeten fietsen heb ik ook een tijd gehad. Het probleem bij een trapas zit niet bij de boutverbinding maar bij het pas zittende vierkantje. Als de trapper niet klem blijft zitten op de as houdt het boutje het op den duur ook niet meer tegen.

Ik heb het bij de trapas als volgt opgelost:
1: Je geeft met een hamer een flinke jens op de crank
2: Je draait de bout een paar graden verder aan
3: Ga terug naar stap 1.

Daar ga je net zo lang mee door tot je zelfs met deze methode de bout niet verder kan aandraaien. Je moet er wel voor zorgen dat je de andere kant van de trapas op iets hards hebt liggen, zoals een stapel stenen, anders raak je de klap van de hamer kwijt aan trillingen in het frame zonder dat je trapper verder op de as schuift, of je trapas komt er aan de andere kant uit.
(geen onzin, eerst deed ik het zonder die stapel stenen maar dan duurt het alleen langer voordat het weer los gaat, met stapel stenen is mijn probleem nu definitief (langer dan een jaar intensief gebruik zonder gedoe) opgelost).

Voordelen: Ik heb sindsdien geen problemen meer gehad.
Nadelen: De crank raakt een beetje gebutst.

Ik ben benieuwd of de echte experts nog betere oplossingen hebben, maar ik dacht iets is beter dan niets :)

Merlijn.
:lol: Jij hebt het volgens mij over de cranck (is daar ook een nederlands woord voor, traparm oid). Die kun je ook gewoon vast lassen.....
zweetvoetje schreef:Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd op 2 fietsen al last gehad van bouten die langzaam loskomen. Bij de ene fiets is het de trapper die los komt

Als je die nickname verdient hebt......................................

:shock:
eric190173 schreef:[...] cranck (is daar ook een nederlands woord voor, traparm oid)
Kruk(arm).

.tsooJ
offtopic: Crank staat gewoon in de woordenlijst der Nederlandse taal: http://woordenlijst.org/zoek/?q=crank&w=w

ontopic: een crank die al een aantal keer is losgekomen is soms al dermate beschadigd dat je ze nooit meer goed vast kan zetten.
Okee, dan aan de TS: de trapper of de cranck, dat is de vraag...........
De krukarm komt los. De trapper blijft prima zitten.

@merlijn: De trapas vertoont geen speling als ik hem vastdraai. (al kan ik dat natuurlijk niet echt goed testen, want als je er met je gewicht op staat komt ie misschien alsnog wel een beetje los) Ik zal het in ieder geval ook eens op die manier doen als ie volgende keer weer los is.

@eric: Krijg je het dan nog goed los gedraaid? Ik geloof dat dat spul (het is toch acrylcyanaat/secondelijm?) met warmte heel slap wordt, maar je hebt dan wel een hoop zooi in je schroefdraad zitten. Ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd om dat ertussen te laten lopen.

@m-gineering: Tja, dat krijg je, als je meestal op blote voeten loopt. :|