Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarheen? - Forum Wereldfietser

Waarheen?

Hallo,

Deze zomer beschik ik over een goeie 14 dagen vakantie.
Deze begint op 14 Augustus en eindigt op Zondag 28 Augustus.

Nou ben ik totaal niet bekend met een fietsvakantie en dit zal dan ook mijn eerste fietsvakantie worden, wel heb ik al veel gelezen over fietsvakanties, en ook een en ander gehoord in de fietsenwinkel waar ik werkzaam ben.

Ik ben woonachtig in Middelburg (Zeeland) en zit dus vlakbij de Belgische grens en eventueel Engeland. Nu is mijn vraag...
- Wat is een mooi gebied of plek voor een eerste fietsvakantie.

Ik zat zelf te denken aan ongeveer 50/70km per dag. en 4 dagen daarvan rust te houden. Dus 10 dagen fietsen zit dan rond de de 500/700 km voor die vakantie.

Wat geld betreft niet met het vliegtuig aangezien dit flink in de kosten gaat zitten.
Eveneens de internationale trein niet.

Mijn eerste idee was van Middelburg naar Calais, om daar de boot te pakken naar Dover, van daaruit richting Brighton langs de kust en dan weer via het binnenland terug naar Dover -> calais -> Middelburg (650KM)

Graag hoor ik jullie ervaringen, meningen of suggesties.

Met vriendelijke groet,

Richard
Klinkt als een prima plan. Gewoon doen. Je komt er zelf achter wat je belangrijk vindt aan fietsen. Wees voornamelijk flexibel. Als je meer wil fietsen maak je in Engeland gewoon een grotere ronde. Als je het korter wil dan pak je ergens een trein of snij je een stuk af.
Fietsen is deels vrijheid, geniet ervan!
Zuid Engeland is mooi, maar van die Belgische kust word ik niet heel vrolijk. Denk eraan dat de heuvels in Engeland steil kunnen zijn. Weinig bagage en een licht verzet (type mtb) helpen veel. Zie ook hier: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Orelinde schreef:Hallo,

Deze zomer beschik ik over een goeie 14 dagen vakantie.
Deze begint op 14 Augustus en eindigt op Zondag 28 Augustus.

Nou ben ik totaal niet bekend met een fietsvakantie en dit zal dan ook mijn eerste fietsvakantie worden, wel heb ik al veel gelezen over fietsvakanties, en ook een en ander gehoord in de fietsenwinkel waar ik werkzaam ben.

Ik ben woonachtig in Middelburg (Zeeland) en zit dus vlakbij de Belgische grens en eventueel Engeland. Nu is mijn vraag...
- Wat is een mooi gebied of plek voor een eerste fietsvakantie.
Waarom je de eerste keer klem zetten met een lastige bootverbinding tussen vakantie en thuis? En zoals Wim zegt de belgische kust is niks, en zuid engeland duur en druk.

Ik zou koers zetten richting Wallonie, Luxemburg , noord oost frankrijk met ev nog een lusje Duitsland. Veel mensen vinden het bier daar ook beter ;)
Onze allereerste fietsvakantie is net achter de rug, en wij zijn in Nederland gebleven. Zie http://www.pm3.nl/foto/fietsen2011
Marten, we zijn het vaak eens, maar het Engelse bier is wat mij betreft toch veruit superieur aan die Duitse prik, en de Fransen kunnen nog minder van. Je moet in Engeland gewoon echt bier kopen (real ale) en niet dat fabrieksbier, en al helemaal niet de Lager, oftewel slappe imitatie pils.
Wim
Wim schreef:Marten, we zijn het vaak eens, maar het Engelse bier is wat mij betreft toch veruit superieur aan die Duitse prik, en de Fransen kunnen nog minder van. Je moet in Engeland gewoon echt bier kopen (real ale) en niet dat fabrieksbier, en al helemaal niet de Lager, oftewel slappe imitatie pils.
Wim

Veel mensen Wim, niet alle!. Ik hap met veel genoegen in een Camra approved pint of bitter van een kleine brouwerij (maar meestal zijn de pubs dicht als ik dorst heb) , maar ik vrees dat ik statistisch gelijk heb ;) Engels Lager is idd een joke
Beste Richard,

Ook ik ben woonachtig in Middelburg. Voor je in Calais of Duinkerke bent kan je vanuit Zeebrugge over naar Hull. Van daaruit is een prachtige fiesttocht te doen naar Harwich. Terug vanuit Harwich naar Hoek van Holland.
Je kan ook via Duinkerke naar Dover. Van daar via de NSCR/NCR1 naar Harwich en dan weer naar Hoek van Holland. Foto's e.d. op
http://www.heijn.myz.info
En het Engelse bier is zalig na een dag gefietst te hebben....Een B&B boven een pub is moordend :wink: :wink: :wink:
mvrgr
Erik
Engeland! Net ruim een maand geleden heb ik daar gefietst, gewoon prachtig en vriendelijke mensen. Heerlijk links fietsen. Ik heb H.v.Holland-Harwich gevaren, kosten 43 euro per persoon plus 5 euro voor de fiets enkele reis. De overtocht duurt 6½ uur. Voor retour betaal je het dubbele. En dan komen de administratiekosten en annuleringsverzekering nog bij. Vergeet de maaltijden in het boordrestaurant ook niet. Van Engeland heb ik nooit genoeg.

Hier een fotoverslag. De bijbehorende verklarende teksten staan aan de linkerkant. Klik op het zwarte pijltje rechtsonder voor de volgende foto. http://www.mijnalbum.nl/Album=RODN6O3D
Verenigd Koninkrijk.... Mixed feelings..
Met het risico alle Anglofielen over me heen te krijgen..... Ik werd gek van die domme heggen in Zuid-Engeland.... Kamperen is ook lastiger (veel pretpark-campings) en je hebt een boot nodig...

Maar het landschap is mooi en als je zegt dat je uit NL komt is de bevolking ook heel toegankelijk en het land heeft een echt eigen sfeer. (Hebben ze het idee dat je uit Duitsland komt is het een ander verhaal)

Als je toch het kanaal over wilt, richting de Thames Valley is mooi, goed te fietsen en lieflijker dan Devon en Cornwall (heggen en héle steile hellingen). Ik heb met veel plezier in Reading gewoond maar zou voor vakantie eerder het advies van Marten ter harte nemen en zuid-oostwaarts trekken (maar dat is echt een kwestie van smaak en daarom kun je er lang over twisten ;) )

Veel plezier!
Eric
Wow, wat een berichten allemaal, dat had ik totaal niet verwacht.
Ook super om te lezen dat er nog meer mensen in Middelburg wonen, wat is de wereld weer klein?!

Vandaag op mijn werk heb ik er allemaal nog eens over na kunnen denken, en elke keer op mijn telefoon jullie berichten gelezen.

Ik denk inderdaad zoals Marten zegt, toch richting Luxemburg te gaan, Mocht het niet bevallen, of tegenvallen, dan ben je zo weer op Nederlandse bodem. Ook is Luxemburg prachtig alsook de Ardennen en de delen van Duitsland. Een mogelijkheid zou zijn, met de trein richting Maastricht en van daaruit naar beneden te fietsen, dat scheelt mij toch weer 400km in fiets/km en kan ik verder komen en meer kunnen zien, en genieten! die twee weken vliegen volgens mij zo voorbij?

Eerst maar is kijken of dit bevalt aangezien het mijn eerste vakantie per fiets zal worden. Nou ben ik wel bekend met veel kilometers vreten, zowel in de auto als op de fiets maar toch!

Mocht deze vakantie bevallen dan zou ik denk ik plannen gaan maken voor een vakantie naar Engeland, maar het dan te combineren met Ierland, en een weekje langer doen! haha

Allemaal vriendelijk dank voor jullie reacties, hier heb ik in mijn overweging zeker wat aan gehad!

En ewel, zo een Juupje :lol: op Belgische grond is dan toch ook wel niet verkeerd!

Wat ik gelezen heb en bevestig kreeg is dat Engeland duur is.... ook de overtocht gaat weer wat geld in zitten, en ja ik ben nog maar 21, niet zo super veel geld dus... Eerst eens kijken hoe het allemaal bevalt en dan lekker sparen voor een volgende reis :) waarin dan meer mogelijk is haha!

De Belgische kust, is inderdaad niet echt denderend, en zeker in die periode mega druk! Ik had een vriendin wonen daar, waar ik elke zondag naartoe fietste.

Ik zou mijn reis willen maken op mijn 28" Cross-hybride. het is niet luxe, maar wel een begin :)

@Martin, wat grappig jouw link hier te zien, het waren die foto's die mij lieten denken aan een reis naar Engeland te ondernemen!
Treinen naar Maastricht vind ik een heel goed idee, dat is al meerdere malen ook mijn vertrepunt geweest. Rond de Ardennen, Luxemburg en de Eifel kan je je prima vermaken. Als je echt de smaak te pakken krijgt kan je door naar de Vogezen. En dan vanuit Strasbourg of Mulhouse terugtreinen. Ik zeg maar wat, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Zoek gewoon een paar plaatsen uit die je graag wil zien en kijk eens rond op het web naar fietsroutes in die omgeving. Ik ben fan van dat gebied, gezellige mensen, veel cultuur en historie, fysiek uitdagend, Bourgondische mentaliteit, alles prima.
Ik heb zelf een routeboekje (van Bert Sitters, die hier ook post) "Fietsen bij de Zuiderburen" -- hartstikke leuk om mee te beginnen. PM me maar voor meer informatie.

Hou er wel rekening mee dat de Ardennen en de Eifel nogal pittig zijn, dat is echt niet te onderschatten. Heuvel op, heuvel af, en het houdt maar niet op... Ik vond de grote Alpencols die ik gedaan heb (oa Galibier) mentaal en fysiek gemakkelijker. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent ;).

Alvast heel veel plezier gewenst! Een fietsvakantie is het mooiste cadeau aan jezelf wat je je maar kunt geven.

Groeten,

Maarten
Orelinde schreef:Wow, wat een berichten allemaal, dat had ik totaal niet verwacht.
Ook super om te lezen dat er nog meer mensen in Middelburg wonen, wat is de wereld weer klein?!
Zeg Middelburg is dan wel klein maar ook weer niet zo kelin.........voor een dorp :lol: :lol:
Mocht je info over Engeland willen PB mij ook maar.

Mvrgr Erik
Wat is er mis met gewoon in Nederland blijven. Nederland is echt een schitterend fietsland en het is heel gemakkelijk om met behulp van de LF routes een leuk rondje uit te stippelen.