Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bestemming eerste fietsvakantie - Forum Wereldfietser

bestemming eerste fietsvakantie

Hallo wereldfietsers,
Ik zou graag in het najaar (september of zo) een eerste echte fietsvakantie doen samen met mijn vriend. Maar naar waar...? Op 't eerste zicht spreken scandinavie, engeland, schotland me wel aan... Ik ben er nog nooit geweest maar het is misschien te pittig? Maar andere dingen kunnen ook.
We hebben maximum 2 weken de tijd en ik wil graag heuvelachtig gebied (niet vlak maar ook niet te zwaar voor een eerste fietsreis), hele mooie landschappen, rustige wegen... En nog een vereiste: het mag niet te moeilijk te organiseren zijn... (en we moeten van omgeving Antwerpen komen)
Iemand een idee? :?:

Hoi Floere,

Onze eerste fietsreis was in het binnenland van Spanje, in de provincies Burgos en Riocha. Zeer mooie streek, heuvelachtig, maar ook niet overdreven, rustige wegen, niet te duur, tapasbarretjes en zeer lekkere Riocha wijn, ...
Het is er wel iets te warm in juli of augustus, maar september lijkt me wel ok.
Zeer mooi vond ik de Sierra de la Demanda. Als je je route een beetje slim kiest, kan je die doorkruisen zonder al te veel te moeten klimmen.

We zijn er maar een week geweest, maar we gaan alleszinds nog terug, waarschijnlijk doen we er dan een stuk Soria bij.
Als je meer erover wil weten, dan kan ik je onze route van destijds wel doorsturen.

Groeten,

Koen

Eenvoudig te organiseren:
Ardennen? Stijl maar afwisselend.
Er naar toe via de Kempen om conditie op te doen.
Daarna door noord Frankrijk richting Calais.
Noord Frankrijk is mooi als je er door fietst.
Kust volgen terug naar huis.

de gebieden die je noemt zijn inderdaad erg mooi, maar houd er wel rekening mee dat het er ook vaak erg nat is. dat kan nogal wat extra 'spanning' opleveren als je voor het eerst gaat fietsen; zeker wanneer je nog niet vaak op de fiets op vakantie bent geweest is de lol er na een paar dagen regen namelijk meestal wel af.

staat niet in de weg dat zuid zweden en denemarken erg makkelijk (licht glooeind) te fietsen zijn; in noorwegen vind je wat meer uitdaging kwa heuvels, en zou je zelfs misschien wel adviseren om helemaal naar noord scandinavie te gaan. het weer is daar (in tegenstelling tot wat je zou verwachten) vaak redelijk warm en stabiel. nadelen daarvan zijn alleen wel dat de afstanden vrij groot zijn, en het dus wat lastig kan zijn als je bv pech met de fiets krijgt, of een winkel voor wat te snoepen, of een overnachtingsplaats zoekt.

schotland is ook erg mooi, maar behoorlijk nat. in principe is het mogelijk om daar iedere nacht in een jeugdherberg te overnachten, maar dat kan wel behoorlijk in de kosten gaan lopen (vaak meer dan 10 pond per persoon per nacht). voordeel is natuurlijk wel dat je er lekker makkelijk kunt komen (boot van zeebrugge naar rosyth)

waarom ga je niet lekker makkelijk naar frankrijk ofzo? daar is het meestal wel lekker weer, fijn eten, redelijk goedkoop, waarschijnlijk spreek je de taal (tenminste, alle vlamingen spreken goed frans toch? ;)), er zijn veel dorpjes met fietsenmakers en camping municipal te vinden, en kwa landschap en moeilijkheid kan je bijna alles inplannen (van bijna plat tot hoge passen in de alpen)

als je geen zin hebt om zelf te plannen kan je trouwens ook een van de vele fietsroutes naar het zuiden volgen en zodra je twee weken voorbij zijn terug komen met de trein oid. voorbeelden zijn de sint jacobs route ri compostella, de route naar de middellandse zee en de welbekende rome route.

veel plezier alvast!

eelco

Zoals Nikopaul en Eelco al zeggen, UK is wat nat en koud in september.
Er staan heel wat fietsroutes vanuit Nederland (en ook rondjes) op de site www.fietskaartinformatiestichting.nl onder Fietsweb.

Bv naar Boulogne-sur-Mer via de LF1, de groene valleien route naar Luxemburg en dan of met de trein terug, of doorfietsen naar Maastricht.
Je kunt ook met de trein goed naar Boulogne-sur-Mer en dan vanaf Luxemburg de Moezel tot Koblens volgen.
Veel succes, Wouter Bazen

eelco schreef:
zeker wanneer je nog niet vaak op de fiets op vakantie bent geweest is de lol er na een paar dagen regen namelijk meestal wel af.
Dat geldt wat mij betreft ook als je een ervaren vakantiefietser bent! Zeker als het regent en fris is heb ik niet een paar dagen nodig om te balen als een stier!
Is de Groene Valleien fietsroute niet te pittig voor een beginner?

Zie reactie van Paul Zandveld op

http://www.fietskaartinformatiestichtin ... sroute.pdf

Zelf had ik wel zin om, ook als beginnend fietsvakantiefietser, deze route te fietsen maar ben van gedachten veranderd door de reactie van Paul...
Wil nu de Limesroute gaan proberen......

De groene valleien route is niet vlak, zoals de naam al aangeeft. Hij loopt niet langs een rivier maar kruist wat dalen in Noord Frankrijk.
Hij is gefietst door twee beginners (onafhankelijk) met geen klimervaring. Beiden hadden geen moeite met de route.
De klimmetjes zijn aangekondigd qua lengte en steilte en nooit erg lang. De route is van west naar oost iets minder zwaar maar natuurlijk uiteindelijk hebben beiden richtingen evenveel klimmmeters.
Zijn er vragen, aarzel niet deze te stellen!
Met vr. groeten, Wouter Bazen

Tja. Beginnner, gevorderde: whats in the name.

Staar jezelf niet te blind op je fietservaring (of het gebrek daaraan), maar bepaal hoe jouw algemene conditie is. Sport je vijf keer per week, of vind je jezelf al reuze sportief als je bij V&D een keer de trap neemt? NIet alle ervaren fietsers horen bij de eerste groep, en niet alle beginnende fietsers bij de laatste.

Sandra

Allemaal alvast bedankt voor de vele reacties!!! :D
Frankrijk stond niet direct op mijn lijstje omdat ik daar al tamelijk veel geweest ben, liever eens wou gaan waar ik het nog niet ken en ook omdat ik niet goed tegen de warmte kan...
Maar met al die tips ben ik nu weer aan het twijfelen. Ik dacht in september te gaan om de drukte wat te mijden en omdat we begin augustus naar een trouwfeest in Nice moeten waar we ook een vakantietje aan wilden koppelen. Nu ben ik aan 't denken om via de groene weg misschien naar Nice te fietsen. Alleen hitte en drukte zie ik niet goed zitten... Maar misschien hebben we van dat eerste dit jaar geen last als het weer zo voort blijft doen?
Allez, ik ga nog een beetje verder twijfelen... Allemaal bedankt en ik laat wel weten wat het uiteindelijk zal worden!
By the way, mijn conditie is wel goed, ga geregeld lopen, ben gewend trektochten te voet te doen enzo, maar ik heb alleen geen fietservaring (buiten wat dagtochten).

Groene route is goed te doen.
Wennen aan elke dag in het zadel is een groter probleem dan jouw conditie.
Tot aan Crest in de Provence is de groene route rustig.
Toen ik hem een keer reed in september was ie uitgestorven.
Zelfs in de Provence.
Had toen wel een hittegolfje.
Schriftelijke fietservaring doe je op met:
'De Renner' van Tim Krabbe, de boeken van Frank van Rijn en 'De Grote Bocht' van Peter Delpeut.
groet, niko

De Groene Route was mijn eerste grote fietstocht en inderdaad goed te doen. Zelfs in het hoogseizoen vond ik het niet overdreven druk.

Schotland vond ik erg pittig. Heel veel steile korte klimmen, een beetje zoals de Ardennen. Het is er prachtig, maar slecht weer maakt het zeker voor kampeerders wel minder aangenaam. Maar je kan ook geluk hebben en goed weer treffen.

Conditie zal voor jou zeker geen probleem zijn, maar misschien lang in het zadel zitten wel. Probeer vooraf of je een goede zithouding kan vinden en of je zadel geschikt is. Bij mij (destijds nul conditie) was het ook wennen voor de stofwisseling om de hele dag een behoorlijke inspanning te verrichten. Wanneer te eten en hoeveel was echt even zoeken.

Veel plezier,
Lisette
Arghhhh, nou ga ik weer twijfelen :?
Toch maar weer het boekje "Groene Valleien fietsroute" uit de bibliotheek halen en de Limesroute weer terug brengen :D.