Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De kilo's van Benjaminse - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De kilo's van Benjaminse

HansvanderVeeke schreef:Ik zie het niet als óf-óf.

Daarnaast vind ik de achtergrond informatie in het boekje juist een pluspunt. Dus de campings, de bijzondere plaatsen etc. In de reisgids van Reitsma naar Rome was die uitstekend. In 'de groene ronde van Ierland' van Benjaminse vind ik die minder goed. Hier vindt Paul Benjaminse dat Ierland eigenlijk niet geschikt is om te kamperen en geeft daarover ook weinig informatie. Terwijl er best wel campings zijn.
In deze kan ik helemaal meegaan met de mening van Hans. De gebruikers van alleen maar GPS die vinden dat de reisgidsjes hun langste tijd hebben gehad gaan helemaal voorbij aan het feit dat er in die gidsjes allerlei achtergrond informatie staat over het landschap en de geschiedenis van de streek waar je doorheen komt. Leuke informatie die het reizen extra aantrekkelijk maakt. Verder hebben de schrijvers van de gidsjes vaak veel moeite gestopt in het vinden van leuke autoluwe wegen.

Als je er alleen maar van houdt om kilometers en hoogtemeters te maken koop dan vooral geen gidsje dat leidt alleen maar af.
Persoonlijk vind ik dat als je bv een route van Benjaminse gaat fietsen dan je puur uit respect het boekje ook bij hem koopt (juist zoals je bij een toertocht ook uit eerlijkheid de inschrijvingsprijs betaald ongeacht of je van bevoorradingen gebruik maakt).

Zelf doe ik het altijd zo:
- de avond voordien lees ik het boekje met de achtergrondinformatie over de route die ik daags nadien ga fietsen (meestal lees ik het voor de vakantie ook al eens maar zo de avond voordien zit het nog vers in het geheugen)
- onderweg op de fiets gebruik ik enkel de gps, zijnde een track met redelijk wat waypoints (waar veerbootje, waar col, waar camping, waar grote stad, waar eet/drinkmogelijkheid, waar shortcutmogelijkheden, waar varianten/extra lussen, ...); ikzelf gebruik altijd schaal 120m en ben dat na jaren nu al zo gewoon dat je dan perfect kunt inschatten wanneer de afslag komt
Kopieer het boekje dubbelzijdig. De blz's die je al gezien/gefietst/gelezen hebt, gooi je weg.
hallo,

over het boekje van Benjaminse naar Barcelona enkele opmerkingen:
*de te volgen route is quasi perfect beschreven, we zijn niet één keer fout gefietst (op het traject dat we door omstandigheden maar konden doen)
*campings waren goed aangeduid,
*de zwaarte van de trajecten kan duidelijker aangeduid worden, want een helling op fietsen met een lege racefiets of een bepakte vakantiefiets is toch een groot verschil :evil:
de bikeline gidsjes geven de zwaarte aan door middel van zwarte pijltjes, dun voor makkelijk, drie dikke betekend heel zwaar, zo heb je toch een idee 8)

in zijn gidsje schrijft Benjaminse op een bepaald moment dat je in Frankrijk inkopen moet doen, want dat er de volgende 50 km amper voorzieningen zijn,
dat is een handige tip, maar blijkbaar lopen overal de dorpjes leeg, want ook in de Ardennen kom je bijna nergens nog winkeltjes tegen, enkel in de grotere steden,

we zijn over het algemeen zeer tevreden over het boekje en zullen er nog gebruik van maken,

Frank en Diane