Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ögretmenevi | Overnachten in Turkije - Forum Wereldfietser

Ögretmenevi | Overnachten in Turkije

Enkele weken geleden werden we gewezen op het bestaan van de Ögretmenevi in Turkije. Letterlijk vertaald is een Ögretmenevi een Lerarenhuis. Deze gebouwen zijn bedoeld om leraren te huisvesten die tijdelijk in de stad actief zijn maar ook niet-docenten mogen er gebruik van maken. Deze gebouwen staan door heel Turkije. Je vindt ze in plaatsen die ca. 10.000 of meer inwoners tellen. Feitelijk functioneren de Ögretmenevi dus als een soort hotels.

Wij hebben er een paar keer gebruik van gemaakt. De ene keer hadden we een kamer zoals je die in een eenvoudig hotel kan verwachten maar we hebben ook complete appartementen tot onze beschikking gehad. De prijzen zijn laag. We betaalden tussen de dertig en vijftig TL ( turkse lira) voor twee personen.

Wat verder is er vaak een wasmachine aanwezig waar je gebruik van mag maken. Fietsen binnen stallen is vaak geen enkel probleem. Vaak is in de Ögretmenevi of een restaurantje aanwezig of een keuken waar je gebruik van kan maken.
Yep die tip hadden jullie van ons.
Jullie schrijven dat ook niet docenten er mogen overnachten maar dat is niet helemaal waar. Het zal een enkele keer mogen (afhankelijk van het huis) maar in veel gevallen moet je echt docent zijn hoor. En aangezien ze veel met je willen kletsen als je daar bent, dus ook over je werk .... Moet je ofwel goed kunnen (of willen) liegen ofwel echt docent zijn :wink: Wij werden in ieder geval vaak uitgenodigd op kantoor van de 'baas' om daar o.a. te praten over het 'lerarenschap'. Maar goed dat was geen probleem want Douwe weet wel wat het 'lerarenschap' inhoudt zo onderhand :wink:
inderdaad een keertje geslapen. Iemand verwees ons daar naar toe omdat er geen andere plek was. _Zou t niet bewust opzoeken want t s niet voor toeristen bedoeld, geloof ik.
Wij hebben er nu een paar keer gebruik van gemaakt en eigenlijk alleen maar, veelal Turkse touristen, getroffen. Het is nu zomervakantie in Turkije en die duurt 10 weken. Weinig te doen voor docenten dus..
We hebben overigens van meerdere mensen, waaronder een directeur van een Ögretmenevi, gehoord dat het gebouw open staat voor iedereen.
Een andere variant die we gehoord hebben is dat iedereen er gebruik van mag maken maar dat docenten minder betalen.
Dat Line leerkracht is en dat ik een docentopleiding heb gedaan doet dus niet zoveel ter zake. Al hebben we er wel regelmatig over zitten kletsen. (met handen en voeten.)
ok :D clear

En verder harstikke jaloers dat jullie nu fietsen in Turkije, Cappadocia. Wat hebben we daar genoten! Kon ik maar weer in Cappadocia fietsen, al was het maar een uurtje, de luchten, rotsen, geuren, inspanning, kamperen, samenzijn...Geniet elke minuut daar! mmm beetje gevalletje van reiswee.

Zo! En nu ga ik weer van het nu genieten:)
Ik heb vroeger weleens surfles gegeven, telt dat ook? ;)