Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsbanden met ouderdoms(?) scheurtjes - Forum Wereldfietser

Fietsbanden met ouderdoms(?) scheurtjes

Hallo,

Vandaag de fietsen klaargemaakt voor een toch door Noorwegen deze zomer. Oude Schwalbes eraf gehaald (waren best wel afgereden). Op zolder vond ik nog 4 nooit gebruikte Marathon XR's (vouw) bouwjaar 2001. Enthousiast omdat deze vondst ons toch al snel 4x een euro op 40 scheelt de bandjes vervangen. na het oppompen vielen me kleine scheurtjes op (anders dan een foto misschien doet vermoeden is de lengte hoogstens 5cm). Zit op alle banden, gaat alleen om de buitenste laag van de band (dus absoluut nog niet compleet door) maar toch....
Nu twijfel ik: of 4 nieuwe Marathon supremes bestellen inclusief financiele kater, of het erop wagen (maar zit totaal niet te wachten op klapbanden of zoektochten in Noorwegen naar 2 paar goeie reisbanden).
Wat denken jullie experts: kan dit kwaad??
Afbeelding
Afbeelding
Die zou ik maar snel in de kliko gooien. 6 jaar is wel de max om te bewaren.

Financiele kater is het natuurlijk niet, want je wist geeneens meer dat je ze had :wink:
verrefietsers schreef:Hallo,

Vandaag de fietsen klaargemaakt voor een toch door Noorwegen deze zomer. Oude Schwalbes eraf gehaald (waren best wel afgereden). Op zolder vond ik nog 4 nooit gebruikte Marathon XR's (vouw) bouwjaar 2001. Enthousiast omdat deze vondst ons toch al snel 4x een euro op 40 scheelt de bandjes vervangen. na het oppompen vielen me kleine scheurtjes op (anders dan een foto misschien doet vermoeden is de lengte hoogstens 5cm). Zit op alle banden, gaat alleen om de buitenste laag van de band (dus absoluut nog niet compleet door) maar toch....
Nu twijfel ik: of 4 nieuwe Marathon supremes bestellen inclusief financiele kater, of het erop wagen (maar zit totaal niet te wachten op klapbanden of zoektochten in Noorwegen naar 2 paar goeie reisbanden).
Wat denken jullie experts: kan dit kwaad??
Zou me verbazen als je er noorwegen niet mee rond komt, maar het is wel een uitgelezen excuus om die tuimslangen te vervangen door iets plezierigers ;)
Zolang er geen uitstulpingen ontstaan zit je vrij safe. De scheuren die je ziet zitten in de buitenste laag rubber. Het is echter het karkas en de rubber die er vlakbij zit die zorgen dat je binnenband op zijn plaats blijft zitten. Zolang die onbeschadigd zijn, zou ik me niet al teveel zorgen maken.
Ik zou het er niet op wagen. Banden krijgen het tijdens een fietsvakantie met zware bepakking vaak behoorlijk voor hun kiezen. Fiets je ook nog eens off road, neem dan het zekere voor het onzekere en koop een paar nieuwe (goede) banden. Hierop bezuinigen zou ik niet adviseren.
Welke maat banden het zijn, meld je overigens niet.
Heb je 28 inch (622) wielen en heb je nog een paar stadfietsen staan, gebruik de banden daar dan voor.
Weggooien zou ik nog niet doen.
Groet Frits
Bedankt jongens... Heb zojuist 4 nieuwe banden besteld, wil idd het risico niet lopen. Heb nu wel het idee dat ze bruikbaar moeten zijn voor woon-werk verkeer, gaan we dat maar proberen :idea:
Dat wordt goede training.
Wim