Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke band? - Forum Wereldfietser

Welke band?

De keuze is reuze maar ik kan ze onmogelijk allemaal gaan testen.
Wat is nou de beste band voor een 26" fiets die inclusief bagage en bestuurder zo'n 125 weegt?
25% wordt er over onverhard gefietst.

Lekvrij en fijn door de bochten bergafwaarts worden gewaardeerd.
Voordat de Schwalbelobby :wink: van start gaat maak ik van de mogelijkheid gebruik te melden dat mijn Conti Travelcontacts al 14.500 km (1.000 km onverhard?) lekvrij zijn, prettig rollen en comfortabel door de bocht gaan. Overigens kom ik uit op 105-110 kg incl 26 inch fiets en bagage.
Ik heb ook Coti Travel Contact, 42mm, 26" Inmiddels 8000 km mee gefietst waarvan naar schatting 15% op onverhard wegdek en geen enkele lekke band. Ik zal met fiets en bagage zo'n 110 kg wegen (voor wat het waard is)
Voor volgend jaar wil ik nieuwe banden omdat ik dan 6 weken ga fietsen. Waarschijnlijk worden het weer Conti's maar misschien dat er betere alternatieven naar voren komen.
windinderugfietser schreef:De keuze is reuze maar ik kan ze onmogelijk allemaal gaan testen.
Wat is nou de beste band voor een 26" fiets die inclusief bagage en bestuurder zo'n 125 weegt?
25% wordt er over onverhard gefietst.

Lekvrij en fijn door de bochten bergafwaarts worden gewaardeerd.
De beste band bestaat niet. Banden hebben zoveel kenmerken (prijs, gewicht, duurzaamheid, lekbestendigheid, rolweerstand, comfort, ...) het er steeds van af hangt waar je veel belang aan hecht en waar minder. Een goedkope, lichtgewicht, zeer lekbestendige, zeer duurzame band met een lage rolweerstand en die geschikt ik voor allerhande verharde en onverharde terreinen moet nog uitgevonden worden.

De kenners op dit forum zullen wel kunnen aangeven welke banden een behoorlijk goed evenwicht weten te vinden tussen al deze eisen, maar je zal zeker niet één band voorgesteld krijgen.

Renaat
windinderugfietser schreef: 25% wordt er over onverhard gefietst.
wat noem je onverhard: een schelpepaadje van staatsbosbeheer of een steil geitepad met stenen en modder?
Ik hoor niet bij de 'Schwalbe lobby' maar mijn ervaring met de Marathon XR en de Extreme is bijzonder goed. Ik fiets nogal veel op gravelweggetjes, zandpaden maar ook wel een redelijk deel asfalt natuurlijk. De banden geven mij veel vertrouwen en dat is voor mij persoonlijk belangrijker dan rolweerstand.

Bob
Ik heb op Continental Travelcontacts en Schwalbe Marathon Cross, Supreme en Silento gefietst. Supreme bolt het besy, Cross was al lek na 5km, hard stuk plastic en kon ik weggooien, de andere heb ik nog enkele duizenden kilometers gebruikt, maar kan ik niet echt iets van zeggen. De Silentos waren mijn eerste banden en prijs/kwaliteit zijn die uitstekend! Ik heb er onverhard de pyrenëën mee doorkruist. Travelcontacts zijn oerdegelijk, maar op een nat wegdek minder betrouwbaar, de enige banden waar ik me niet vol naar beneden laat vallen als het wat nat is geweest. Ik heb mijn supremes sinds 2 jaar en die hebben nu iets vaneen 6000km of meer gedaan en nog geen problemen, denk dat ik 2 lekke banden had, de reden weet ik niet meer. Ze zijn wel duur!
Het mooie van een 26 inch vakantiefiets is dat de keus enorm breed is, van heel snel tot heel stevig voor woeste tochten. Wel zou ik vrijwel steeds gaan voor brede exemplaren, dus met spatbord is dat dan 50 mm (nominaal). Veel van wat ik hier ga noemen heb ik zelf geprobeerd, maar niet alles.
Aan de snelle kant springen er twee banden uit: De Panaracer Pasela TG 26x1.75 (42 echte mm) en de Schwalbe Kojak 50 mm (niet zelf geprobeerd). De Pasela is heel licht en soepel, dus snel, comfortabel, maar ook wat kwetsbaar. Ik heb er met succes met flink wat bagage een tocht door de Ardennen mee gemaakt, ook mild off road. Door de lichte constructie is de levensduur enigszins beperkt. Anders dan de Pasela die wel een licht profiel heeft is de Kojak helemaal glad.
Aan de kant van het offroad rijden heb ik een stel Marathon Extremes (47 mm in werkelijkheid). Dat zijn banden met een flink profiel, toch relatief licht (600 gram), en ik vond ze in Noorwgen veel grip geven. Voor een dergelijke band valt de rolweerstand nog mee, maar op asfalt waren ze merkbaar langzamer dan andere banden. Ik had ze gekozen om het beste te hebben in de zwaarste stukken (licht om te klimmen en grip op gravelwegen), en heb de hogere rolweerstand op asfalt op de koop toe genomen. Het zijn dure hitech banden met een dun en soepel karkas, waardoor ze ook nog best comfortabel zijn. De levensduur is echter minder dan van andere expeditiebanden. Mooi voor Noorwegen, maar niet voor een lange tour in de derde wereld etc. Voor dat laatste was er altijd de Marathon XR, maar die is niet meer. Schwalbe suggereert nu de Marathon Plus Tour, maar dat is wel een heel zware en lompe band. Zelf denk ik dat de nieuwe gewone Marthon ook geschikt zal zijn voor dit doel: degelijk, met een tamelijk grof profiel (off road merkbaar minder goed dan de Extreme, maar slechts in de modder zal het niet genoeg zijn).
Dat brengt me dan bij het middensegment. Aan de snelle kant hiervan is er mijn favourite touringband, de Schwalbe Big Apple (de 50 mm is in werkelijkheid 45 mm). Deze is breed en soepel, dus snel en comfortabel. Hij heeft nauwelijks profiel, maar door het brede rubber heb je mooi grip op zanderige paden en gravel. Pas als het modderig wordt moet je op je tellen gaan passen. De Big Apple is behoorlijk lekvrij (nog niets gehad), en degelijk. Het 2011 model heeft lichtere wangen, en zal dus weer wat sneller en comfortabeler zijn. Er is ook een 60 mm brede Big Apple, maar die vind ik zelf niet fijn. Hij voelt zompig aan, past niet altijd, en lijkt me alleen goed voor off road werk in droge omstandigheden (de 55 mm die vaak ook nog net past heb ik nooit geprobeerd). Als het dan toch wat ruiger werd was er altijd de gewone Marathon, het werkpaard van zoveel tourfietsers. Het nieuwe model van 2011 (45 mm breed, maar wel relatief hoog) is echter verzwaard en veel stugger dan het vorige model (allebei uit eigen ervaring). De 2011 Marathon is een soort Marathon Plus Light, met ook veel rubber, maar niet zoveel. De band is sneller dan de Extreme, maar op asfalt flink langzamer dan de Big Apple. Met weinig bagage voelt de band erg stug en oncomfortabel. Met meer bagage verdwijnt dat gevoel wel. Kortom, naar mijn gevoel is er een gat gevallen tussen de Big Apple en echte profielbanden als de Extreme. De Marathon Dureme zou dat gat moeten vullen, maar ik heb teveel mensen gehoord die hem vervelend onrustig vinden sturen. Die heb ik dus niet geprobeerd. Naar ik begrijp geeft Conti sinds kort een nieuwe heel snelle band met wat profiel, maar uit de Conti website kan ik niet wijs worden om welke band het zou moeten gaan.
Dit brengt me dan op een Conti band waar ik wel zeer goede eigen ervaring mee heb: de helaas peperdure Topcontact Winter II, model 2010 en later. Dit is een winterband zoals je ze ook hebt voor de auto, zonder spikes, maar met een ander rubbermengsel en een winterprofiel. Dit is de ideale band voor iemand die een tocht bij lagere temperaturen gaat maken maar geen spijkerband wil. De band is prima inzetbaar vanaf in Nederland oktober tot april. De rolweerstand is gemiddeld, en de grip op koude natte wegen is fenomenaal, inclusief dunne lagen sneeuw en zelfs een beetje ijzel. Met 740 gram is het gewicht heel mooi voor zo'n band.
Kortom, de ideale band bestaat niet, maar de verkeerd gekozen band wel.
Wim