Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De juiste fiets? - Forum Wereldfietser

De juiste fiets?

Hallo,

Misschien plaats ik mijn vraag in het verkeerde topic, indien dat het geval is mijn excuus.
Ik wil gaan beginnen met fietsvakanties en daarvoor heb je spullen nodig. Allereerst uiteraard een goede fiets. Omdat ik nog niet goed weet wat ik precies wil zou ik willen beginnen met een tweedehandsfiets, dit is kostentechnisch een kleine investering en als ik zeker weet dat ik er verder mee wil kan ik altijd nog een betere kopen.

Ik heb een interessante Koga gezien die naar mijn idee een mooie starters fiets is. Ik maak me alleen zorgen om de framemaat.
Als ik mijn binnenbeen lengte *0,66 (zoals in een ander topic staat) doe dan zou ik uitkomen op een framemaat van 62 (ik ben 186cm lang).

De fiets die ik gezien heb heeft alleen framemaat 57. De verkoper geeft aan dat, en ik quote "doordat hij een geveerde zadelpen heeft moet je het frame eigenlijk 3-4 cm kleiner hebben, heb ik van de kenners begrepen. dit omdat die pen altijd langer is."

Kan een kenner dit bevestigen of ontkrachten? Een tweedehands fiets is erg leuk maar het moet uiteraard wel passen. Het is een stukje rijden voor mij dus even langsgaan bij de verkoper zit er niet in.

Ik hoop dat jullie mij hierin advies kunnen geven.

Bij voorbaat dank.
Als je de binnenbeenlengte gebruikt om het juiste frame te kiezen, let er dan wel op dat veel frames een hellende bovenbuis hebben (niet horizontaal). Dat kan voor sterk verschillende framematen zorgen op papier, voor fietsen die allemaal voor de zelfde maat mens geschikt zijn. De horizontale lengte van zadel naar stuur is overigens minstens even belangrijk als de zitbuislengte.

Heb je al een fiets? Dan is het misschien helemaal niet nodig direct een nieuwe fiets te kopen, zoals je zelf zegt is het goed eerst te ontdekken wat je belangrijk vind voordat je grote investeringen doet. Zelf heb ik mijn (te kleine) mountainbike eerst omgebouwd met een rekje, andere banden en spatborden en daar dan een jaar mee rondgereden voordat ik besliste welke nieuwe fiets ik wou. Ik heb dan uiteindelijk gewoon zelf een fiets in elkaar gestoken.

In de Wiki staat hier ook een goeie tekst over: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf

Wat die zadelpenvering betreft: hangt volledig af van hoe sterk de horizontale buis helt en dus hoe ver de zadelpen uit het frame uitsteekt. Klopt dus wel dat je meer ruimte nodig hebt als je zadelpen een ingebouwde vering heeft, maar of het effectief een kleiner frame moet zijn hangt van het specifieke geval af. (Lijkt mij een slecht idee om hiervoor een te klein frame te kopen!)
Hoi Lasse,

Bedankt voor je advies. Ik heb een aantal fietsen maar deze zijn geen van allen geschikt voor het doel.
Ik heb nu namelijk een stadsfiets, dit is een werkpaard aangezien ik mijn auto heb weggedaan. Ik heb een prachtige pinarello race en nog een pekel racefiets voor in de winter.

Geen van deze kan ik echt ombouwen zodat ze geschikt worden voor vakantiefietsen.

Je hebt me in ieder geval voor nu even overtuigt dat ik misschien mijn zichtveld moet verbreden en dat er andere mogelijkheden zijn die misschien (op dit moment) beter zijn.
Geld kan je immers maar een keer uitgeven.

Ik zal de PDF bekijken en de site en het forum goed in de gaten houden.
Meet eens de afstand zadel - stuur van je racers en neem dat als referentie voor de uit te zoeken fiets.

Ook een aanhanger achter je pekelracer overwogen?

Succes
Eric
Hoi Eric

Bedankt voor je reactie.
De pinarello heeft een framemaat van 57, maar ik neem aan dat de afstand van zitbuis naar stuur (de bovenbuis) niet representatief is voor een toerfiets?
Ik neem aan dat deze een andere geometrie hebben? Op een toerfiets zit ik namelijk liever iets rechterop.
Op de racers heb ik namelijk standaard een zogenaamde "eddy fit"
http://www.competitivecyclist.com/html/ ... iding.html

Voor eendagsafstanden prima maar voor meer dagen achter elkaar oncomfortabel.

Een aanhanger zou inderdaad nog kunnen maar heeft niet mijn voorkeur.

Ik kan wel even de link naar marktplaats erbij zetten. Misschien dat jullie al gelijk zeggen dat ik het niet moet doen:

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... -2007.html
Ziet er niet op voorhand verkeerd uit, maar is ook niet goedkoop (een nieuwe Surly Long Haul Trucker kost nauwelijks meer). Deze Koga heeft wel een schuine bovenbuis, waarmee alle regels over zitbuislengte irrelevant worden. He enige wat er dan toe doet is de lengte, horizontaal gemeten.
Wim
Bovenbuislengte is 563mm. Mooie fiets hoor!

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=6284166
Hmm de laatste twee reacties doen me weer twijfelen om toch te gaan kijken.
Er staat in de advertentie:
Voorvork Wide Bone, Chromo-Alloy 1-1/8", with thread!

Nu ben ik technisch niet echt fantastisch (meeste werk aan mijn huidige fietsen doet de fietsenmaker)
Maar betekent dit dat ik door middel van een andere stuurstang de hoogte van het stuur kan aanpassen?

Waarschijnlijk een erg domme vraag maar op internet kan ik hier zo weinig over terug vinden.
Stuurstang?

Er zit een gewoon Ahead balhoofd op. Dat betekend dat je de stuurpen zo kunt vervangen, maar dat je in hoogte beperkt bent omdat de vork op een bepaalde hoogte is afgezaagd.

Ik zou gewoon eens gaan kijken/passen.
Ik heb besloten om nog even te wachten met de aanschaf van een fiets. Ik zag in mijn vaders garage een fiets die ik misschien kan gebruiken en heel misschien mag lenen.
Ondertussen ben ik langzaam bezig om andere spullen bij elkaar te verzamelen die ik toch al nodig had.

Dan kan ik misschien volgende zomer (dit jaar stond al iets anders in de planning) een fietsvakantie plannen.

Ondanks dat ik nu geen fiets heb gekocht wil ik iedereen bedanken voor hun antwoorden. Het heeft toch wel geholpen met mijn beslissing om NU geen fiets te kopen.
gios schreef:Er zit een gewoon Ahead balhoofd op. Dat betekend dat je de stuurpen zo kunt vervangen, maar dat je in hoogte beperkt bent omdat de vork op een bepaalde hoogte is afgezaagd.
Nope: deze heeft een traditioneel balhoofd en stuurpen (quill).

.tsooJ
Alien schreef:
gios schreef:Er zit een gewoon Ahead balhoofd op. Dat betekend dat je de stuurpen zo kunt vervangen, maar dat je in hoogte beperkt bent omdat de vork op een bepaalde hoogte is afgezaagd.
Nope: deze heeft een traditioneel balhoofd en stuurpen (quill).

.tsooJ
Je hebt natuurlijk gelijk, met draad staat er :oops: