Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Grangers 2 in 1 voor regenkleding? - Forum Wereldfietser

Ervaring Grangers 2 in 1 voor regenkleding?

Ik heb gisteren mijn regenjas en broek behandeld met Grangers 2 in 1.
Ze zijn beiden niet van Event of Goretex maar hebben wel zo´n wit laagje met bijgraatstructuur aan de binnenkant.

- Ik heb de kleding gewassen op 40 graden maar na de eerste spoelgang de eruit gehaald omdat ik zoveel mogelijk van het werkzame bestanddeel wilde behouden. De fabrikant adviseert om de hele wasgang te doorlopen. Goed of fout?
- Omdat ik geen wasdroger heb, heb ik mijn spullen aan de binnen- en buitenkant gefohnt. De winkel adviseerde me om het te strijken maar dat durfde ik niet aan. Kan dat echt en zo ja welke kant strijk je dan op welke warmte? Ik heb begrepen dat je de reflecterende gedeeltes niet moet strijken want dan doen ze het niet meer. Is het verstandig om er een vochtige vaatdoek tussen te leggen?
- Snapt iemand hoe dit spul werkt? En wat zijn jullie ervaringen?
Hoi Blanche,

Het idee van strijken - aan de buitenkant - is dat de vezels van de buitenstof rechtop gaan staan, waardoor de regen beter van je jas afparelt. Dit deed ik steeds na het wassen van mijn oude TNF Goretex-jas. Bij Demmenie zeiden ze dat dit beter zou werken dan opnieuw impregneren met een spuitbus (dat spoelt er toch zo weer af).

Zonet keek ik echter op het label van mijn nieuwe TNF Goretex-jas, en vreemd genoeg staat daarop dat je hem niet mag strijken.
vezels?
Het gaat om een regenjas.
Vezels als in: de stof is geweven uit draden, en die draden bestaan weer uit losse vezels.

Ik lees net dat Gore zelf wat anders beweert (http://www.gore-tex.com/remote/Satellit ... repellency):
- Goretex-kleding bevat een impregnering met afpareleffect, die langzaam wegslijt
- verhitting (in de droogtrommel) verspreidt de impregnering opnieuw over de stof
- als het niet meer werkt gebruik dan een spuitbus om nieuwe impregnering aan te brengen.

N.B. "We do not recommend wash-in treatments, as they can hinder your garment's breathability."

En Demmenie beweerde dan weer dat zo'n spuitbus weinig zin heeft omdat de impregneerlaag er toch zo weer af is. Maar goed, dat was ook al 10 jaar geleden, dus wie weet is de techniek voortgeschreden.