Ik heb net 3 maanden door Nieuw zeeland gefietst. Een geweldig mooi land maar ik heb wel wat pech gehad met mijn spaken. In totaal zijn er 8 gebroken. Het ging steeds om de spaken in mijn achterwiel die nietaan de kant van de tandwielen zitten maar aan de andere kant. Ze braken ook allemaal bij de kop. Ik vraag me af hoe dit kan. Is het wiel niet goed gespaakt, is de kwaliteit van de spaak niet goed of had ik mijn fiets te zwaar beladen voor dat wiel? Het gebeurde trouwens vaak op een gladde asfalt weg en niet eens tijdens de klim ofzo.
Ze horen te breken aan de kant van het tandwiel, want daar hoort de spanning het hoogst te zijn. Kortom, het lijkt me dat er iets mis is. Is dit een gewoon 36 spaaks fabriekswiel? Na zoveel kapotte spaken zou ik mijn wiel opnieuw laten bouwen door een echt goede wielbouwer. Hoe is het met de rest van het wiel? Zit er nog veel levensduur in de velg, of is die ook een flink eind heen? Kapotte spaken is gewoon de vervelendste van de veelvuldige problemen, en voorkomen is hier beter dan genezen.
Wim