Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebroken spaken - Forum Wereldfietser

gebroken spaken

Ik heb net 3 maanden door Nieuw zeeland gefietst. Een geweldig mooi land maar ik heb wel wat pech gehad met mijn spaken. In totaal zijn er 8 gebroken. Het ging steeds om de spaken in mijn achterwiel die nietaan de kant van de tandwielen zitten maar aan de andere kant. Ze braken ook allemaal bij de kop. Ik vraag me af hoe dit kan. Is het wiel niet goed gespaakt, is de kwaliteit van de spaak niet goed of had ik mijn fiets te zwaar beladen voor dat wiel? Het gebeurde trouwens vaak op een gladde asfalt weg en niet eens tijdens de klim ofzo.

Ze horen te breken aan de kant van het tandwiel, want daar hoort de spanning het hoogst te zijn. Kortom, het lijkt me dat er iets mis is. Is dit een gewoon 36 spaaks fabriekswiel? Na zoveel kapotte spaken zou ik mijn wiel opnieuw laten bouwen door een echt goede wielbouwer. Hoe is het met de rest van het wiel? Zit er nog veel levensduur in de velg, of is die ook een flink eind heen? Kapotte spaken is gewoon de vervelendste van de veelvuldige problemen, en voorkomen is hier beter dan genezen.
Wim

Ik heb dezelfde problemen gehad; 4 spaken gebroken aan de 'goede' kant, terwijl ik alleen op asfaltwegen fietste. Het vervangen gaat dan wel weer lekker snel, maar je zit er niet op te wachten. Ik heb het hele wiel opnieuw laten spaken en daarna geen centje pijn meer, ook niet op de onverharde wegen van Chili en Argentinie.

Dit heeft volgens mij te maken met een te lage spaakspanning.
Het wiel is niet stijf genoeg en bij zijdelingse krachten zwabbert het wiel een beetje. Hierdoor worden de linkerspaken te zwaar belast, en ook de kop verbuigt telkens een beetje.
Vooral als je regelmatig op de pedalen staat, krijgen deze spaken heel wat te verduren. Slechte kwaliteit van het wegdek heeft hier niets mee te maken, aangezien er dan vertikale krachten op het wiel komen, die vooral de rechterspaken belasten.
Dan zou je theoretisch meer rechterspaken breken op onverharde wegen, en linkerspaken op asfalt.

Althans, dat is mijn theorie. :)

Marco

De theorie van Marco is niet eens zo gek denk ik. Ik merkte inderdaat dat de spaakspanning aan de kant van het wiel waar de spaken braken, zwak was. Ik heb dit iets weten bij te stellen en daarna had ik geen breuken meer. Conclusie: Het wiel is dus niet goed gespaakt.
Bedankt voor de reacties.

Hou er wel rekening mee dat de linkerspaken altijd de helft van de spanning hebben dan de rechterspaken. (Komt door de paraplu vorm).
Wanneer je alleen de linkerspaken vaster zet, verplaatst de velg zich naar links en staat de velg niet meer in het midden van het frame.

Alle spaken moeten worden aangedraaid indien de spanning te laag is.

Succes,

Marco