Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van BSA ros naar ....? - Forum Wereldfietser

Van BSA ros naar ....?

In 1972 kreeg ik voor mijn MAVO-examen een fiets: een groene BSA met 3 versnellingen, stalen kettingkast etc. Een stalen ros, maar een wereldfiets. Met volgeladen krantentassen ging ik door Nederland, de Ardennen etc. Velen jaren plezier totdat hij na 20 jaar trouwe dienst werd gestolen. De opvolgers vielen in het niet.
2 jaar terug kreeg ik van mijn vrouw een Giant Boulder om lekker door de omgeving (Utrecht) te fietsen. De omgeving werd inmiddels de Kempen, Frankrijk. Al snel verving ik de Giant wielen door stevige Shimano's en kwamen er Schwalbe Black Jack's banden. Een poging de stuurpen te verhogen, een Terry zadel etc.

(het lukt mij niet hier een foto te plaatsen)

Ik blijf echter gefrustreerd. Met kleine bepakking heb ik na 30 km pijnlijke polsen, zijn de billen gaar en het meest erge, wordt ik ingehaald door de oudere mens op moderne Gazelle en Union fietsen met elektrische ondersteuning.
Ik wil echter graag met tentje, pannetje nu en dan een weekje zwerven door de omringende gebieden en landen. Maar op deze wijze is de lol er af.

Ik zou dus graag een andere fiets willen, een Fahrradmanufaktur T 400 XT of iets dergelijks. Hoewel de T 400 ook voor mij nog te prijzig is (gewoon niet breed hebben).
Maar mijn hoofdvraag is of het probleem bij de Giant Boulder ligt, of bij mij? Wat kan ik nog aan de Giant verbeteren of aanpassen. En zou ik dezelfde problemen ook krijgen bij bijv. de T 400?

Wie kan mij van advies dienen om weer terug te komen bij het met plezier fietsen. Alvast mijn dank,

Arno
Het lijkt een klassiek geval van goede fiets, goede rijder, maar past niet bij elkaar. Vergeet even merken en types maar ga op zoek naar een fietsenmaker die je serieus neemt en niet alleen je maat opneemt, maar ook met je persoonlijke wensen en de eisen van jouw lijf rekening houdt. Liever een goedkoop fietske dat lekker past dan een rugbrekend, bilsplijtend en bankrekeningleegrovend* geval.
Begin hier eens te lezen: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php/Fiets
Leon
*: In hedendaags Nederland: rug brekend, bil splijt end en bank rekening leeg rovend..
Zeker als je een dagje ouder wordt, is het belangrijk dat je fiets goed past bij de maten van je lichaam.
Er zijn verschillende plekken waar je jezelf kunt laten opmeten.
Online is er ook een programmatje te vinden, ik weet alleen niet meer waar...
In aanvulling op Leon: misschien komt een goede fietsenmaker er achter dat je probleem met een paar aanpassingen aan je huidige fiets is op te lossen. Een andere voorbouw, een ander zadel en eventueel een ander stuur kan ook net het verschil maken. Bij zadelpijn kan een andere fietsbroek ook een beetje helpen, maar een bij je lichaam passende fietshouding is de basis.
Dank allen voor de eerste reacties. Inderdaad ben ik in leven wat gerijpt en daardoor accepteer ik ook best wel wat pijntjes en andere ongemakken. Echter is in het bovenbeschreven geval de verhouding zoek.
Ik begrijp uit al jullie berichten dat de lichaamshouding erg belangrijk is. Dat is logisch. Daarmee ben ik ook naar de fietsenmakers in de beide dorpen hier geweest. Maar deze zijn toch meer gericht op de stadsfiets voor de recreatie. Echte kennis van trekking etc. is er niet. Ik kwam na een bezoek aan hen terug met schokabsorberende handvatten, handschoenen, broek, een ander zadel, een Union verlengstukje voor het stuur en meer van dergelijke zaken. Bij elkaar ook niet goedkoop. Aan mijn houding op de fiets werd verder vanuit gebrek aan kennis ook niet meer gedaan.
Ik ben niet zo groot en in verhouding zijn mijn benen wat kort. Vandaar dat de BSA van vroeger zo goed ging: afstand stuur - zadel was wat compacter.

Ik begrijp dus ook uit jullie reacties dat de Giant Boulder niet de slechtste fiets is (ook niet de beste). En dat ik in principe met deze fiets de dromen kan waarmaken ... ... mits natuurlijk mijn houding op de fiets beter wordt.

Hebben jullie nog tips om het stuur wat dichter bij het zadel te brengen etc.
Weer enorm bedankt voor alles.
(Foto uploaden lukt nog steeds niet)

Groet,

Arno
Glika schreef:Dank allen voor de eerste reacties. Inderdaad ben ik in leven wat gerijpt en daardoor accepteer ik ook best wel wat pijntjes en andere ongemakken. Echter is in het bovenbeschreven geval de verhouding zoek.
Ik begrijp uit al jullie berichten dat de lichaamshouding erg belangrijk is. Dat is logisch. Daarmee ben ik ook naar de fietsenmakers in de beide dorpen hier geweest.
even kort door de bocht en plat generaliserend (er zijn altijd uitzonderingen blah blah) : de gemiddelde fietsenmaker kan je een doorwrochter advies over een Vito vs VW bus geven (want daar rijdt ie zelf mee) dan over een vakantiefiets.

Als je een geografische hint geeft zijn er vast wel mensen die je naar een lokale specialist kunnen sturen
Inderdaad handig in welke regio je woont, zodat we je verder op weg kunnen helpen
ik vermoed regio Utrecht? gezien je eerste bericht.
Ik begrijp alleen niet waarom je wel zoveel spul meeneemt terwijl er aan de oplossing nog niet gewerkt is... Wacht daar dan mee tot je iemand gevonden hebt die je echt kan helpen.

Nu maar hopen dat al dat spul ook nog gaat helpen..
Het spul is niet in een keer aangeschaft. Ik kwam bij de verkoper met het probleem en begon met de handvatten en een extra verstelbaar stuk op het stuur. Door de aanhoudende klachten kwam later de rest. Als leek (was mijn eerste ATB) ga je toch op het advies af. Door het uitblijven van de oplossing werd ik uiteindelijk wijs. (Achteraf vraag ik mijzelf ook af waarom ik niet verder keek dan mijn neus). Ik ontdekte dus dat mijn dealer niet voldoende thuis is op dit gebied en ging daarom maar eens op internet zoeken. Ja, toen ontdekte ik de verhalen en adviezen op deze site. Na een dag zoeken en lezen van al de forums begrijp ik dus dat hier toch wel de kennis en bovenal de ervaringen zijn. Vooral de laatste vind ik van grote waarde. Ben daarom ook direct lid geworden. Ik wil toch echt weer eens goed kunnen fietsen.
Ik woon in het midden van het land, de Utrechtse Heuvelrug. In Amerongen om precies te zijn.
rvdh schreef:Ik begrijp alleen niet waarom je wel zoveel spul meeneemt terwijl er aan de oplossing nog niet gewerkt is.
Veel mensen denken dat als er een probleem is dat opgelost dient te worden door het uitgeven van geld. Veel handelaren en fabrikanten weten dat ook, zie de €10 noodspaak, banden die door hun hoeven zakken van de antiplat, balans polsbandjes etc.

Dus als je zegt dat het zadel misschien 5mm naar beneden moet is dat geen serieuze oplossing...
En als je zegt dat het Sella Fantastica turbofoam instantbliss ergostyle greengel TM zadel @ €229.99 de oplossing is, is in ieder geval de handelaar blij


:D
Glika schreef: In Amerongen om precies te zijn.
Neem dan kontact op met de SMA in Amerongen. Daar doen ze ook fietsmetingen, en vette kans dat je een deel of het gehele bedrag terugkrijgt van de verzekering.
Glika schreef:
Ik woon in het midden van het land, de Utrechtse Heuvelrug. In Amerongen om precies te zijn.
dan zou je kunnen denken om eens aan te kloppen bij
Snel Fietsen in Utrecht geen onbekende


of Rein in Veenendaal,
maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee
Ik ben inmiddels bij Rein Veenendaal geweest. Wat een verademing! En wat een mooie fietsen! Ik heb daar de hele situatie uitgelegd en ook de maten gegeven van de Giant. Al snel bleek dat het frame maat dus veel te groot is voor mij. Door de tekeningen, uitleg etc en proberen ging er een wereld voor mij open. Des te meer baal ik dus van de onkunde en mijn blind vertrouwen in de lokale fietsenboer.

De 2de hands afdeling is ook bijzonder. Daar stond een Koga Globetraveller 2002 voor 1250,=. Met garantie omdat alles wordt nagelopen, afgesteld en eventueel hersteld. Het zat ook direct als een troon op wielen. Nu ervoer ik dus de maatvoering zoals deze moet zijn.
Het toeval wil dat ik in contact kwam met een eigenaar van een Koga Worldtraveller die vanwege kinderen en fysiek probleempje een andere fiets heeft gekocht. De Koga heeft al wat gezien, maar zal niet meer als zodanig worden gebruikt. Deze Koga is helemaal compleet, nieuwe marathon bandjes etc, moet waarschijnlijk alleen een nieuwe ketting en tandwielen. Prijs na wat heen en weer gemail en vragen stellen onder de 400,=. En maat 54, de maat voor mijn 1,71.

Ga daar dus deze week toch even naar kijken en mee fietsen.
Wordt vervolgd.
Een Koga Worldtraveller gekocht van een hobbyist. Of zal ik zeggen van een zeer ervaren wereldfietser. Wat een heerlijke fiets. Het is inderdaad een totaal andere houding. Ik fiets er zo even 100 km mee weg. Dat was op mijn vorige fiets van verkeerde maat absoluut onmogelijk.
Plus het feit dat het echt een dijk van een fiets is met zeer goede onderdelen. Heb er net een aantal dagen met bepakking door Gelderland mee getrokken en geen centje pijn of probleem.

Jullie hadden dus gelijk dat de maat en de houding zoveel uitmaakt per soort fiets.

Gr.

Arno
Heel veel dank dat je het resultaat naar ons teruggekopeld hebt. Dit is een erg leerzaam en uiteindelijk opbeurend verhaal. Vertel het voort als er weer eens iemand hier komt met zo'n treurverhaal. Veel fietsplezier
Wim
Naar aanleiding van mijn eerste bericht en de reacties ben ik gaan informeren naar een goede trekkingfiets. De Koga Miyata valt in deze categorie van bewezen krachtpatsers. Ik dus zoeken op internet en je staat verstelt hoeveel van deze fietsen worden aangeboden. Om verschillende redenen. Ook de vraagprijzen zijn soms niet mis en wordt er van alles vermeld waarom het de prijs waard is.

Ik keek in eerste instantie naar de maat van de fiets. Koga beschrijft de 54 cm Worldtraveller als geschikt voor personen met een lengte van ongeveer tussen de 1,68 - 1,74 cm. Natuurlijk is dit geen garantie, immers gaat het om de beenlengte, armlengte etc. Voor de binnenbeenlengte heeft Koga een formule en bij mij rolde daar de 54 cm framehoogte uit (ik ben 1,71 m). Dus deze twee zaken pasten.
Inmiddels zag ik dat op de advertentie al redelijk werd geboden, meer dan ik mij kon veroorloven. Ik trok de stoute schoenen aan en stuurde een mail naar de aanbieder met allerhande vragen. Dat werd een aardige correspondentie in 2 dagen over allerhande technische zaken, afstellingen en meer. Uiteindelijk ontving ik een mail dat hij mij de fiets aanbood voor 350,= en dus niet inging op de andere biedingen. Reden: Ik was de enige die oprechte belangstelling toonde. Ik moest natuurlijk wel eerst langskomen om uit te proberen etc. Uiteindelijk ben ik er geweest, proefrit gemaakt, zaken gemeten en besproken en na 3 uur enthousiasme vertrok ik met mijn 'nieuwe' fiets. Een plaatje.

De verkoper is een fietsfanaat die de voorkeur gaf aan een goede tweede eigenaar met belangstelling voor het model en het rondtrekken. Hij had inmiddels voor elke soort fietstocht een aparte fiets. Wat een juweeltjes hingen en stonden in zijn schuur.
Ik kreeg ook nog reserve (nieuw in verpakking) remblokken mee voor de keramische Mavic wielen, bladen en veel meer. Marathon Plus bandjes waren zo goed als nieuw, alleen de cassette en ketting begonnen wat minder te worden. De fiets was echt helemaal compleet volgens het boekje.

De verkoper en ik hebben nu en dan nog contact over wat zaken.

Waarom schrijf ik dit. Een echt goede fiets geeft heel veel plezier en voldoening. Alleen, hoe weet je wat je 2dehands koopt? Voor mij betekende dat informatie verzamelen, op basis daarvan vragen stellen, foto's ontvangen, langsgaan en vooral de tijd nemen, proefrijden, afstellen, weer proefrijden en bovenal je niet onder druk voelen staan om te kopen. Ik kreeg te horen dat ik er rustig nog even over kon nadenken.

De aankoop van een fiets moet aan alle kanten goed voelen. Is er 1 punt van twijfel, denk er dan nog eens over na.

Heb ik tot slot nog 1 probleem: ik wil de fiets zelf gaan onderhouden, ik heb inmiddels speciaal gereedschap, maar waar kan ik een boek vinden dat mij stap voor stap uitlegt hoe ik het moet doen, hoe ik moet afstellen etc. Immers moet ik onderweg ook kunnen repareren. Zo wil ik beginnen met het vervangen van de cassette en ketting en bladen (is allemaal XT). Wie kan mij op weg helpen naar het goede boek of boeken. Ik kan ze maar niet vinden.

Met groet en veel fietsplezier.

Arno
De fietsreparatiecursus van de wereldfietser. Gegeven door de mastro zelf, Marten Gerritsen.
Wim
Glika schreef:Wie kan mij op weg helpen naar het goede boek of boeken. Ik kan ze maar niet vinden.
(Bijna) alles wat je op dat gebied in boeken vindt kan je tegenwoordig - mits wat zoekwerk - ook op het www vinden (zeker als je het engels machtig bent).

Maar daarnaast is het vooral een kwestie van kijken (naar anderen) en vooral oefenen. Daarom is een goede fietsreparatiecursus zeker een aanrader. Maar misschien kan je wel iemand in je buurt vinden die de nodige kennis heeft en je wat zaken wil tonen.

Renaat
Glika schreef:Wie kan mij op weg helpen naar het goede boek of boeken. Ik kan ze maar niet vinden.
Een goed boek van het type gestructureerd doe dit en nu dat met plaatjes is het big blue book van parktool. Het meeste kun je ook met enige volharding van de parktools site trekken
Hallo Arno,

Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!
Glika schreef:Wie kan mij op weg helpen naar het goede boek of boeken. Ik kan ze maar niet vinden.
Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van de plaatjes-stap1-stap2-enz-boeken, maar wat ik bezit of in de bibliotheek kan vinden blijkt nogal snel te verouderen of beschrijft net die onderdelen die niet op je eigen fiets zitten. Naast de al gegeven tips is natuurlijk Marten Gerritsens Vakantiefietsen een aanrader, maar dan moet je even wachten op de nieuwe druk, en vergeet op het www de filmpjes niet!

Carl