Additionally, paste this code immediately after the opening tag: visum China geweigerd - Forum Wereldfietser

visum China geweigerd

Goedemiddag,

Vandaag bericht gekregen dat mijn visum voor china geweigerd werd wegens "onvoldoende begeleiding"

Ik zou via Kashgar China binnenkomen en dan over land verder fietsen naar Peking. De reisroute wel opgegeven en een aantal steden aangeduid. Ik had ook een hotelbevestiging in Kashgar.
Nu zou ik mijn reis via een officiëel chinees toerismeagentschap moeten laten regelen.
Zijn er nog mensen wiens visum om bepaalde redenen geweigerd werd? Hoe hebben jullie dit opgelost?
De discussies op Thorntree lijken er op te wijzen dat vooral het vermelden van provincie Xinjiang problemen kan opleveren bij het aanvragen van een visum voor een "independent traveler". Er wordt dan ook geadviseerd om Xinjiang niet te noemen in je aanvraag, ook al ga je er wel reizen. Zie: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2046201 Ik heb de visum papieren doorgenomen (voor een aanvraag van max 30 dagen verblijf) en er wordt nergens gevraagd naar vliegtickets of iets dergelijks. Dus je kunt in theorie zeggen dat je een rondje in het oosten gaat fietsen, terwijl je ook in het westen gaat fietsen.

Dat heet liegen, inderdaad. En ik moet toegeven dat ik er een beetje huiverig voor ben. Echter, hoewel je een visum aanvraag "naar waarheid" moet invullen, belet zo'n aanvraag je geenszins na ontvangst van het visum je plannen te veranderen. "Naar waarheid" krijgt zo een vrij relatieve betekenis. Het is een moeilijk te controleren waarheid in ieder geval, zonder vliegtickets.

Als je eenmaal je visum hebt, kun je vrij reizen in "non-restricted areas". Momenteel zijn alleen bepaalde grensgebieden en Tibet zo een restricted area, waar je echt speciale toestemming voor nodig hebt. Je visum wordt volgens mij niet gelimiteerd aan bepaalde provincies of steden. Of heeft iemand een andere ervaring wat dat betreft?
drie schreef: Ik zou via Kashgar China binnenkomen en dan over land verder fietsen naar Peking. De reisroute wel opgegeven en een aantal steden aangeduid. Ik had ook een hotelbevestiging in Kashgar.
Wat is reisroute, kom je vanuit Pakistan of Kirgizië in Kashkar? Vorig jaar mijn visum in Tashkent aangevraagd. "Naar Peking" ingevuld als reisbestemming. Aan baliedame uitgelegd dat ik dat niet 30 dagen red en 60 dagen gekregen. Meerdere fietser daar kregen allemaal een visum. Dus wellicht handig om daarheen te gaan als het op je route ligt.

Sjirk
Oeh, dat is balen zeg!

Heb je het hier zelf geprobeerd te regelen of via een tussenpersoon? Misschien wil dat laatste nog helpen? Zoiets als v&v visumdienst?

Succes ermee!
Ik snap het niet helemaal, vlieg je naar Kashgar?

Anders gewoon in het land vóór China een visum aanvragen. Zoals Sjirk al zei, kan dat bv. gemakkelijk in Tashkent, Oezbekistan. Kan in een dag geregeld worden.

Succes,
Ali
sonali schreef:Ik snap het niet helemaal, vlieg je naar Kashgar?

Anders gewoon in het land vóór China een visum aanvragen. Zoals Sjirk al zei, kan dat bv. gemakkelijk in Tashkent, Oezbekistan. Kan in een dag geregeld worden.

Succes,
Ali
Betekend dit dat de praktijk uitwijst dat je in omringende landen makkelijker een visum krijgt dan in Nederland voor China? Mag je van zo een land geen uniforme regels verwachten wat betreft het uitgeven van visa?
cyclingrecycled schreef:Mag je van zo een land geen uniforme regels verwachten wat betreft het uitgeven van visa?
Volgens mij verschillen de regeltjes per land, en soms zelfs per ambassade/consulaat...

Voorbeeldje Iraans visum in Turkije:
In Istanbul veel papierwerk, nu zelfs eerst via internet aanvragen en twee weken wachten. In Trabzon bij het consulaat en de bank langs en twee uur later je visum ophalen :shock:

In Caïro werden reizigers vaak een transit-visum geweigerd voor Libië, maar in Tunis had je een heel goede kans om één te bemachtigen. (nu natuurlijk anders, maar in December kregen we 14 dagen transit visa)

Groeten
Ali
cyclingrecycled schreef:Betekend dit dat de praktijk uitwijst dat je in omringende landen makkelijker een visum krijgt dan in Nederland voor China? Mag je van zo een land geen uniforme regels verwachten wat betreft het uitgeven van visa?
1 - ja, maar in aangrenzende landen, bijvoorbeeld in Dushanbe (tadzjikistan) krijg je maar 30 dagen.
2 - nee, mijn Franse fietscompagnon had een zes maanden visum voor China bij het consulaat in Straatsburg gehaald. Ook het krijgen van een verlenging van je visum, hangt erg af van de plaats. Op sommige plaatsen in China duurt het twee dagen en moet je helemaal verantwoorden waarom je de afgelopen tijd nergens in een hotel heb geslapen. In Shangri-La kreeg ik 'm na 20 minuten zonder vragen.

Visa zijn ondoorgrondelijke dingen. Bedenk wel dat wij vrijwel overal naar binnen kunnen, eigenlijk zonder heel veel papierwerk. Het is voor de rest van de wereld vrijwel onmogelijk om het "fort Europa" binnen te komen. En als het lukt is dat met garantiestellingen en heel veel bureaucratie.

Sjirk
Ik heb geen verstand van visa, maar wel heel goede ervaringen met de mensen van visum.nl. Die regelen aan de lopende band visa en weten veel over gekke regels en dingen die je neit zomaar ergens kunt nalezen. Dus wie hier in de toekomst mee worstelt, zou daar eens kunnen navragen.