Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis door West-Europa, voorbereidingen - Forum Wereldfietser

Fietsreis door West-Europa, voorbereidingen

Goedendag,

Laat ik me allereerst even voorstellen. Ik ben Julius, 18 jaar oud en nieuw op dit forum. Mijn ervaring met fietsreizen is beperkt: vorig jaar heb ik voor het eerst een 3 daags fietsreisje gemaakt van Amsterdam over Antwerpen naar Oostende op mijn Gazelle Puerto crosshybride fiets.
Eind juli plan ik vanuit Amsterdam te beginnen aan een solo fietsreis door West-Europa van maximaal zo’n 2800 km. Een vaste bestemming heb ik (nog) niet; waarschijnlijk trek ik eerst richting de Belgische Ardennen, om mijn weg te vervolgen naar Zuid Frankrijk en daarna over Duitsland terug te fietsen naar Amsterdam. Hiervoor heb ik maximaal zo’n 20 dagen de tijd..

Het plan is om met een zo licht mogelijke bepakking op pad te gaan. Daarom ben ik onder andere op zoek naar een zeer lichte doch enigszins ruime eenpersoonstent. Bij Bever Zwerfsport zag ik een Nordisk Pasch SI van 1700 gram voor 220 euro staan. Er zijn echter ook tenten van meer dan 450 euro, die dan nog 300 gram lichter zijn….. Zijn die nu echt zoveel beter? Wat is nu een goede keuze? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Graag passend advies van een meer ervaren wereldfietser.

Verder viel het mij op dat de paklijst voor reserveonderdelen voor de fiets vrij groot is. Ik vraag me af of alle items echt onmisbaar zijn voor een reis door West-Europa. Natuurlijk krijgt mijn Puerto een uitgebreide servicebeurt voordat ik vertrek; waar zo nodig versleten onderdelen vervangen worden. Kan ik dan zaken als ketting(pons), reserve banden, kogellagers en spaken(spanner) met gerust hart achterwege laten? Reparatie items die ik in ieder geval wel meeneem zijn: bandenplakset, reserve binnenbandje, smeerolie en korte inbussleuteltjes.
Overigens is de Puerto uitgerust met Magura velgremmen. Hoe houden zij zich tijdens afdalingen in de Ardennen en Alpen, met warm weer? Is het verstandig reserve remblokjes mee te nemen? Hier heb ik geen ervaring mee.

En dan nu de fietsroute. Zoals gezegd heb ik nog geen vaste bestemming, slechts een ‘richting’.Uitzoeken van de meest mooie en leuke route op internet is dus lastig. Waarschijnlijk ga ik eind juli gewoon fietsen en bepaal ik onderweg de route. Bij mijn vorige reisje had ik dezelfde tactiek, maar toen bleek dat het louter volgen van kleine wegen op de Michelin kaart niet altijd ideaal. Je denkt een groene route te hebben gevonden, terwijl je even later langs de autoweg uitkomt. Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een fietsroutekaart van West-Europa. Maar tot dusver heb ik die niet gevonden. Wie heeft tips?


Met hartelijke groeten,

Julius
Beste Julius,

Wellicht helpt dit.

http://europafietsers.nl/klik/routes-all.htm

Ook zijn er van de vele routes vaak rouetboekjes, enfin goog;le maar op die site.

Succes, Rob
Mooi plan. Ik weet dan jongeren vaak veel meer kunnen, maar 2800 in 20 dagen lijkt me niet leuk meer. Ik zou eerder uit gaan van gemiddeld 500 km per week (100 km per dag, twee rustdagen per week). In vlak terrein kan het wel wat meer, maar als er flink geklommen moet worden zou ik op minder rekenen.
Weinig meenemen is inderdaad een goed plan. Die heel goedkope tenten maken mij meestal niet erg blij. Kijk ook eens naar een Vaude Power Lizard, of een MSR HUbba HP (alleen de HP versie). Dat is een overjarig model dat je misschien nog ergens kunt krijgen. Maar misschien is een klein tweepersoons model als de Hubba Hubba HP voorlopig comfortabeler, en ook wat toekomstzekerder.
Magura velgremmen zijn prima, en volgens velen het beste wat je kunt hebben. Ik zou zeker vier reserveblokjes meenemen (de rose versie), en mischien wel 6. Normaal slijten ze langzaam, maar afdalen in de regen is een totaal ander verhaal.
Wim
Hallo Julius,
> solo fietsreis door West-Europa van maximaal zo’n 2800 km.
> Hiervoor heb ik maximaal zo’n 20 dagen de tijd..
Daarvan gebruik je maximaal 18 dagen om te fietsen, fietsen met bagage is zeg zo'n 10% zwaarder en fietsen in het heuvelachtige buitenland geldt ook als +20%. Dus grofweg moet je er hier in het vlakke geen probleem mee hebben om elke dag tochten te maken van 2800/18/0,9/0,8 = ruim 200 km per dag.

> Er zijn echter ook tenten van meer dan 450 euro, die dan nog 300 gram
> lichter zijn….. Zijn die nu echt zoveel beter?
Da's veel geld om 300 g te sparen. Waarschijnlijk zijn er andere items waar je meer grammen per euro spaart. Matje? Slaapzak? Wat heb je nu?
Kunnen er nog dingen van de fiets af? Heb je er een foto van?

>Verder viel het mij op dat de paklijst voor reserveonderdelen
> voor de fiets vrij groot is.
> ketting(pons),
Moet mee. Koop een kleine, maar niet zo'n verchroomde prul.
>reserve banden,
Vertrek met nieuwe.
> kogellagers
Vertrek met goede lagers.
>spaken(spanner)
Koop een Spokey, weegt bijna niets. Moet wel mee.
> Is het verstandig reserve remblokjes mee te nemen?
Vertrek met nieuwe.

> het louter volgen van kleine wegen op de Michelin kaart niet altijd ideaal.
> Je denkt een groene route te hebben gevonden, terwijl je even
> later langs de autoweg uitkomt.
De michelimkaarten zijn vlakbij grote steden te grof, maar in landelijke gebieden goed.

>Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een fietsroutekaart
> van West-Europa. Maar tot dusver heb ik die niet gevonden.
> Wie heeft tips?
Als je voldoende detail wilt hebben in stedelijke gebieden heb je een kaart van minimaal 1:75000 nodig. een kaart van west-europa wordt dan ca. 25 x 25 meter groot. Niet vreemd dat je die niet gevonden hebt.
Ook op Michelinschaal van 1:200.000 is de hele kaart nog 10 x 10 m, dus daarom fietsen de meeste mensen met stukjes. Ik heb afgelopen week het stukje Auvergne-Limousin gekocht. Ook al een lap! (wel tweezijdig scheurvast tegenwoordig)
Succes,
Leon
@Alime: Bedankt voor de tip. Die website kende ik nog niet.

@Wim: Bedankt voor suggestie voor een tent. Die 'overjarige' Vaude Power Lizard lijkt me wel wat. Een kleine tweepersoonstent die maar 1000 gram weegt! :D
Ik denk overigens dat je gelijk hebt wat betreft de 2800 km in 20 dagen. Dat is wellicht wat optimistisch inderdaad. Op redelijk vlakke wegen met niet te veel tegenwind fiets ik op een dag makkelijk 130 a 140 km, maar dat ga ik natuurlijk niet halen in de Ardennen of Alpen. :)
Hoi Leon,

het is me duidelijk. 2800 km is veel te veel. Zoals eerder gezegd fiets ik in het vlakke 130 a 140 km per dag.

Natuurlijk zou ik die extra euro´s niet louter uitgeven aan gewichtsbesparing. Mijn vraag ging over of de kwaliteit van duurdere tenten werkelijk het prijsverschil t.o.v. meer betaalbare tenten rechtvaardigd.

Foto van mijn fiets: Afbeelding Hier met alleen twee achtertassen. Ik moet nog een licht stuurtasje aanschaffen, i.v.m. ruimtegebrek. Een lichte slaapzak met dons, en een extra brede (dus helaas ook ietswat zwaardere) self-inflatable mat heb ik al. Van de fiets zelf kan ik volgensmij niet zoveel gewicht afhalen.

Een kaart van 25x25.... haha. Dat gaat 'm niet worden. Dan toch maar de iets grovere kaart voor onderweg en vooraf op internet de waypoints van een groene route bepalen.

Met hartelijke groet,

Julius
Julius fietst schreef:Natuurlijk zou ik die extra euro´s niet louter uitgeven aan gewichtsbesparing. Mijn vraag ging over of de kwaliteit van duurdere tenten werkelijk het prijsverschil t.o.v. meer betaalbare tenten rechtvaardigd.

Een kaart van 25x25.... haha. Dat gaat 'm niet worden. Dan toch maar de iets grovere kaart voor onderweg en vooraf op internet de waypoints van een groene route bepalen
Welkom bij de club, Julius!

De duurdere tenten zijn wel beter, maar of het de prijs rechtvaardigt. Mij gaat het puur om de gebruiksmogelijkheden en het gewicht, daarna kijk ik pas naar de prijs. En, slik, toen kwam ik wel bij een dure tent uit, maar dat kan voor jou heel anders zijn.

vooraf op internet bepalen? - joh, MOET je ergens heen? Ga lekker zwerven, een grove planning en laat je verrassen. Koop lokaal een kaart. Laat je leiden door de globale richting op je kompas (die in je bel zijn ideaal, want niet te nauwkeurig). Praat met andere fietsers onderweg, volg een stukje een bewegwijzerde route, mis een bordje en zoek weer je eigen weg. Je kunt niet verkeerd fietsen en je kunt niet om fietsen (want dat doe je al op het moment dat je van huis vertrekt).

Sjirk
Julius fietst schreef: Foto van mijn fiets: Afbeelding. Van de fiets zelf kan ik volgensmij niet zoveel gewicht afhalen.

ik zie zo 2 kilo;)
m-gineering schreef:
Julius fietst schreef: Foto van mijn fiets: Afbeelding. Van de fiets zelf kan ik volgensmij niet zoveel gewicht afhalen.

ik zie zo 2 kilo;)
Waar dan Marten? Standaard, andere vork, fatsoenlijke stuurpen, verlichting....?
gios schreef:
m-gineering schreef:Van de fiets zelf kan ik volgensmij niet zoveel gewicht afhalen.

ik zie zo 2 kilo;)
Waar dan Marten? Standaard, andere vork, fatsoenlijke stuurpen, verlichting....?[/quote]

precies, dat en een lichter slot . En kijk nog eens kritisch naar banden en binnenbanden, rubber is ook loodzwaar
Standaard eraf schroeven om gewicht te besparen vind ik nog wel een idee. Maar verlichting in het donker lijkt me wel zo veilig. De stuurpen en vork zijn van een (te) zware industriele kwaliteit?
Julius fietst schreef:Standaard eraf schroeven om gewicht te besparen vind ik nog wel een idee. Maar verlichting in het donker lijkt me wel zo veilig. De stuurpen en vork zijn van een (te) zware industriele kwaliteit?
Veel fietsers hebben geen verlichting op hun reisfiets omdat ze nooit in het donker fietsen, want in veel landen is dat behoorlijk gevaarlijk.
Niet-Verstelbare stuurpennen zijn meestal een stuk zwaarder dan verstelbare, en betrouwbaarder.
Niet-Verende voorvorken zijn ca. 1 kg zwaarder dan verende en er kan ook minder aan stuk.
Dat slot is echt wel de moeite waard om te vervangen door een los slot. Je hebt waarschijlijk geen los slot nodig dat zo zwaar is als dat ringslot (die zijn zwaar) en bovendien kun je je fiets dan ergens aan vastmaken.
Leon
Die vork is loeizwaar, net als alle (goedkope) verende voorvorken. Een vaste vork is een goed en niet zo heel duur alternatief. Daar kan je ruim een kilo winnen.
Vaste alu stuurpen idem(al win je daar geen kilo :wink: ). Verstelbare zijn heel zwaar, maar ja, wel verstelbaar :P
Ik heb eigenlijk alleen maar een kabelslot bij, kan de fiets aan een boom.
Op de standaard kun je inderdaad wel gewicht besparen, maar de vraag is of dit het verlies aan gebruiksgemak waard is.

Mijn fiets heeft geen standaard, maar na een paar tripjes kan ik getuigen hoe irritant het is om géén standaard te hebben. Steeds maar weer een object moeten zoeken om de fiets tegen aan te leunen ervaar ik als zeer vervelend. Vooral als je nogal eens wilt stoppen om te fotograferen zul je hier geregeld tegenaan lopen. Je zult zien dat er precies op de mooiste plekken niet is om je fiets tegenaan te zetten. De fiets op z'n zij leggen is dan weer niet bevorderlijk voor de wielen omdat er bij het omhooghalen grote en ongebruikelijke krachten op komen.

Kort gezegd: als je weinig zult stoppen, bijvoorbeeld alleen met middag-eten is het misschien wel een idee. Als je regelmatig wilt fotograferen is het, naar mijn mening, een ramp.

Een standaard komt er bij mij in ieder geval binnenkort op, na lang te hebben gedacht dat het niet zo hoefde. . .
Leon schreef:
Julius fietst schreef:Veel fietsers hebben geen verlichting op hun reisfiets omdat ze nooit in het donker fietsen, want in veel landen is dat behoorlijk gevaarlijk.
Leon
In het donker fietsen vermijd ik ook. Lekker overdag fietsen en in de avond naar een camping zoeken.... om het bekende bordje 'complet' te vinden :x

Groet,

Julius :)
Julius fietst schreef:
Leon schreef:
Julius fietst schreef:Veel fietsers hebben geen verlichting op hun reisfiets omdat ze nooit in het donker fietsen, want in veel landen is dat behoorlijk gevaarlijk.
Leon
In het donker fietsen vermijd ik ook. Lekker overdag fietsen en in de avond naar een camping zoeken.... om het bekende bordje 'complet' te vinden :x

Groet,

Julius :)
Dat bordje geldt niet voor fietsers. Er is altijd wel een plekje is onze ervaring. Gewoon vragen dus, ook al staat er een bordje. Campingeigenaren snappen heus wel dat je geen puf meer hebt in nog 30 km fietsen.
Leon schreef: Niet-Verstelbare stuurpennen zijn meestal een stuk zwaarder dan verstelbare, en betrouwbaarder.
Niet-Verende voorvorken zijn ca. 1 kg zwaarder dan verende en er kan ook minder aan stuk.
Is het in Nederland ook eens mooi weer, stijgt de warmte je gelijk naar het hoofd, Leon!
(Leon bedoelt met zwaarder uhm... lichter.)

Groetjes,

Carl
Als het low budget lichter moet zou ik me concentreren op de dingen die je thuis kunt laten, en niet denken over vervangen door lichtere dingen. Zelf heb ik bijvoorbeeld nooit een standaard gehad, en het nooit betreurd. Lichte slaapspullen zijn een interessante manier, omdat ze ook veel volume besparen. Voor 540 gram heb je de nieuwe Thermarest Neoair All Season, goed voor temperaturen onder nul. Voor iets van 500-800 gram heb je een geschikte donzen slaapzak die ook nog eens erg compact is.
Wim
cyclingrecycled schreef:De fiets op z'n zij leggen is dan weer niet bevorderlijk voor de wielen omdat er bij het omhooghalen grote en ongebruikelijke krachten op komen.
:D :D :D :D :D :D :wink: :roll: :twisted: :shock: :D :wink: :roll: :twisted: :shock: :D :wink: :roll: :twisted: :shock:

(wat een gelul)
Carl schreef:Is het in Nederland ook eens mooi weer, stijgt de warmte je gelijk naar het hoofd, Leon! (Leon bedoelt met zwaarder uhm... lichter.)
Haha, klopt. Ik had net een stukje in de krant gelezen waarin ontkend werd dat er geen vergunning werd afgegeven voor een tegenprotest tegen het nalaten van niet-onverdoofd slachten of zo...
Leon