Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets

Hallo,
ik ben Roeland, bijna 17,
en ik wil volgend jaar een fietstocht van meer dan 5000km maken.
Later zou ik ook een wereldreis te fiets maken. Nu is mijn vraag:
Wat is een goede trekkingfiets, rekening houdend met mijn studentenbudget :)
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!!
Op de wiki staat een artikel juist hierover. Helaas werkt de wereldfietser site op dit moment niet goed. Ik kan er nu niet naar linken. Even geduld dus.
Wim
Bedankt voor je reactie.
Als ik op 'een nieuwe fiets of niet' klik, kom ik terug op de homepagina. Ook zou ik liefst iets concretere voorbeelden en tips krijgen.
Roeland
Heb je ook al gezocht op het forum?
Het is niet de eerste keer dat deze vraag langs komt en je kunt je vast inlezen via andere topics. Mogelijk geeft je dat wat concretere vragen.
Ja maar de wereldfietser site werkt op dit moment niet goed. In dat wiki artikel dat ik noem staan heel concrete aanbevelingen.
Wim
Hoi Roeland,

Even off topic, maar heb je ook belang om het jongerenweekend bij te wonen?
Spijtig, maar ik kan niet
het ligt nogal moeilijk voor mij omdat ik in België woon en vrijdag nog examens heb...
Groet Roeland
Succes met de examens. Ik hoop ook dat de site het spoedig weer doet.
Wim
Misschien heb je hier wat aan: http://www.sintchristophorus.nl/aankoop ... kingfiets/

Hoe hoog is je studentenbudget ongeveer?
Ik (ook 17) heb een mtb omgebouwd. Het is een Focus Black Raider.
http://www.berideback.be/materiaal/fiets/
Totaal komt op 1100-1200 euro wat best meevalt voor een fiets die een wereldreis aankan.

Voor een vriend zette ik een Surly Long Haul Trucker in elkaar. Gewoon alle onderdelen afzonderlijk besteld. Is wel wat duurder (1450).

Zoek misschien eens een ombouwbare mtb. De basis is dat het frame goed is. Wielen ed zal je toch moeten vervangen dus deze moeten niet goed zijn op de "donorfiets".

Als je een gedetailleerde lijst wilt van de afmontage, laat het dan even weten.

Succes!
Wouter
Ik (ook 17) heb een mtb omgebouwd. Het is een Focus Black Raider.
http://www.berideback.be/materiaal/fiets/
Totaal komt op 1100-1200 euro wat best meevalt voor een fiets die een wereldreis aankan.
Voor die prijs heb je in principe een kant en klare nieuwe fiets die echt wel bestand is tegen een wereldreis. Een fahrradmanufaktur T-400, xt heb je voor 1100 euro (zie http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=1998). Het kan natuurlijk altijd mooier en beter dan de T-400, maar je kunt er gerust de wereld mee rond denk ik. Jouw Focus Black Raider vind ik erg mooi, gelikt, en ik twijfel er niet aan dat ie een wereldreis aankant (complimenten!), maar 1100 euro blijft veel geld, voor mij in ieder geval (afstuderende student).
Zoek misschien eens een ombouwbare mtb. De basis is dat het frame goed is. Wielen ed zal je toch moeten vervangen dus deze moeten niet goed zijn op de "donorfiets".
Dit vind ik erg stellig gezegd. Idealiter zet je er natuurlijk nieuwe wielen op, handgespaakt door een gerenomeerde wielbouwer. Echter kan het ook prima met "gewone wielen", en dit koppel bewijst dat je daarmee erg ver kunt komen: http://www.vwvagabonds.com/Bike/BikeTheBikes.html. Ik heb hun website al eens eerder aangehaald, maar ik blijf het inspirerend vinden, ook al slaan zij misschien een beetje ver door. Zo zijn er echter wel meer voorbeelden van mensen die met "standaard wielen" de wereld rond hebben gefietst.

Het voorstel van een ombouwbare mtb is echter interessant. Mijn vriendin in mijzelf hebben beiden een omgebouwde, tweedehandse Santos Mountainbike, respectievelijk model SCC02 (deore) en SCC01 (LX). We hebben ze voor 300 euro op de kop getikt, met beiden hooguit 500 km 'op de teller'. Ik beweer geenszins dat ze tippen aan, of ook maar in de buurt komen van de prachtige fietsen van 1000 euro en daarboven, maar we hebben er beladen nog nooit problemen mee gehad. Ook niet met de wielen. En dat is voor een totale prijs van 550 euro (Inclusief baggagedragers, banden, remblokken) toch wel interessant. Dus dat is ook zeker een optie, zeker met een krap budget, of als tijdelijke oplossing, die te overwegen valt. Voor de topicstarter: vergeet niet dat er ook nog een mooi bedrag bijkomt voor tassen, eventueel schoenen en dat soort spul. Alleen al met de tassen kom je gauw op 180 euro uit.

Verder ligt het er natuurlijk aan wat je onder een wereldreis verstaat. Als je daadwerkelijk de wereld om wilt gaan, en een jaar of meer wilt gaan fietsen, weet ik zeker dat je wel een fiets boven de 1000 euro kunt bekostigen. Dan spaar je maar een beetje langer. Voor een echte wereldreis zou ik dat in ieder geval wel doen. Het verste dat ik momenteel kom is twee maanden lang reizen in verre landen, waar mijn huidige fiets prima voor voldoet.
Bedankt voor jullie reacties allemaal!!
Mijn budget ligt ongeveer op €1000, 1100 maximum... Ik heb al fietstassen
Mijn vernoemde wereldreis is nog niet voor de komende 4 jaar, ik dacht eerder aan 2016 :)
Dat artikel was heel handig, bedankt daarvoor ;)
Groet Roeland
Ja. Als ik op die link klik dan gaat ie gewoon terug naar de startpagina... Ligt dit misschien aan mijn computer?
Roeland
Nee, de site is laatst gehacked, en sindsdien werkt er veel niet goed. Als je me een pb'tje stuurt met je email dan stuur ik je de tekst als attachment.
Wim