Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kreta in de herfst - Forum Wereldfietser

Kreta in de herfst

Medio Oktober ben ik van plan een dag of tien naar Kreta te gaan om daar een mooie ronde te fietsen. Uit wat ik tot nog toe aan informatie gevonden heb lijkt me het zuiden mooier dan het noorden en het midden en westen mooier dan het oosten van het eiland. Wie heeft er gefietst en heeft nog een paar tips aangaande te kiezen routes of niet te missen plekken?
Abacus schreef: Wie heeft er gefietst en heeft nog een paar tips aangaande te kiezen routes of niet te missen plekken?
Ik heb er (nog) niet gefietst maar wel gebackpackt. Precies in oktober. Mijd het Noorden! Daar ligt de plaatselijke bevolking tegen die tijd voor pampus. Ze hebben er zowat de hele Europese jeugd over zich heen gehad om zich lam te zuipen. Het Westen, Oosten en vooral het Zuiden* is prachtig.
'Beware' of de asfaltwegen in het binnenland tegen die tijd. Ze zijn spekglad van de olijvenoogst. Kreta kent een paar fantastische kloven. Die zijn alleen te voet te bekijken. Wanneer je geïnteresseerd bent in archeologie dan zijn de opgravingen in Gortis en Festos het minst toeristisch. De Kretenzers zijn bijzonder gastvrije en aardige mensen. Ze kennen een heroïsch WO II verleden. Daarvan zijn sporen terug te vinden. Voor de kust liggen een aantal verlaten eilandjes waar je per boot kunt aanlanden.

Lees vooral voordat je vertrekt de prachtige roman/epos van Abraham Yehoshua getiteld Meneer Mani. :wink:

Ik ben benieuwd naar je belevenissen.

*=het Zuidelijkste stuk van Europa dus lekker warm in oktober nog! Mooie zonsondergangen... 8)
Het is al even geleden, maar zo uit de losse pols:
- Rondom Iraklion, Chania en Chersonissos is het verkeer druk.
- Rethymnon is een leuk plaatsje met een camping pal aan de zee.
- Wij zijn niet aan het oosten toegekomen, maar dat schijnt minder interessant te zijn.
- Westen is heerlijk rustig. Het zuiden een stuk warmer.
- Als je van lopen houdt: Samariakloof. Er gaan diverse bussen, vanaf het noorden zit je er lang in, prettiger is om vanuit het zuiden de bus te pakken, bijvoorbeeld vanaf Sousia (o.i.d.), wildkamperen onder de bomen op het strand was toegestaan.
- Matala is toeristisch maar heel bijzonder door de voormalige grotwoningen. Je kunt er langs de rotswand lopen.
- Festos
- Kloosters en kerkjes, blote benen geen probleem je krijgt een rok uit een mand aangereikt.

Annita
Kreta is zo klein dat je in 10 dagen wel het hele eiland rond bent.
In het algeneem geldt: de noordkant is toeristisch en de zuidkant veel minder.
Leuk vond ik in ieder geval de hoogvlakte van Lashiti.
Bedankt voor de tips, ook voor die leestip, altijd leuk een boek te lezen die speelt op de plek waar je bent of heen gaat.
Een rok zie ik mezelf nog niet zo snel aan trekken, zo'n geëmancipeerde man ben ik nu ook weer niet. :wink:
En inderdaad, tien dagen leek me ook wel genoeg voor het hele eiland, maar misschien ga ik ook nog een paar dagen wandelen.
Abacus schreef:Bedankt voor de tips, (..)
Hey Abacus*,dit is geen kijktip maar het is wel een illustratie van wat ik eerder schreef. :wink:
Veel plezier op Kreta.

*=naam doet mijn wiskundig docentenhart goed! Ik heb er ook diverse om lln mee te laten spelen... :D
Juist... , Chersonissos, daar ga ik dus met een wijde boog omheen.

Ps. Ik heb hier weliswaar nog altijd een abacus liggen, maar ik ben allang vergeten hoe er mee te rekenen. :?
Heb inmiddels geboekt en ik vlieg met Olympic air. Ik heb op hun site, noch in de fietsvakantiewiki info kunnen vinden over hoe de fiets verpakt moet worden. Heeft iemand misschien ervaring met deze maatschappij? Ik heb wel een fietshoes, maar soms is een kartonnen doos verplicht.
Leuk! Heb ook eventjes bij Olympic Air gekeken en vond dit onder het kopje bagage:
Sports’ equipment

Olympic Air, taking under consideration the convenience and better service of its passengers, has simplified the transportation of sports' equipment. More specifically, any type of sports' equipment is included in and calculated as baggage. If the total weight of baggage and sports' equipment exceeds the free baggage allowance*, then each 20 kilos of the sports' equipment is charged with 35€ per flight.

From the above procedure golf equipment and shooting/hunting equipment is excluded. The transportation of golf equipment is free of charge provided that it does not exceed 15 kilos. If the equipment exceeds 15 kilos then each kilo over the 15 is charged with the applicable excess baggage charges. Shooting/Hunting equipment up to 15 kilos is charge with 15€.

For the transportation of any sports' equipment passengers must contact the Reservations Department at least 48 hours before departure, so that the transportation may be register and confirmed if possible. For travel on Bombardier Q-400 aircrafts, as the limitations are very strict, contacting the Reservations Department is considered mandatory. Furthermore the equipment must be safely packed in order to reduce the possibility of damage and upon check in it is possible to be asked to sign a form, in which the passenger accepts full responsibility for the carriage (Limited Release Form).
* 20kg economy class

Bellen zou handig zijn maar ik zie in NL alleen een mailadres.

Het ooit door Onassis aan de Griekse staat verkochte Olympic Airlines is vorig jaar weer geprivatiseerd en heet nu Olympic Air.

Via andere weg gevonden:

Schiphol Boulevard 223 WTC-7 floor, 1118 BH LUCHTHAVEN SCHIPHOL, Nederland
Tel: +31 20-4057220
Misschien heb je er wat aan. :?
Web: http://www.olympicair.com
Abacus,
Leuk filmpje op Vimeo. Heb je nog een route of een GPS track van die tocht? Andere tips?
In Kreta gaat in oktober inderdaad alles op slot en de rolluiken gaan dicht. Het seizoen is voorbij en massaal gaat men terug naar Athene. Eind maart komt men weer terug om de rotzooi op te ruimen en zich voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Bertus Legebeke heeft ooit een gidsje gemaakt over fietsen op Kreta.
Eind mei/begin juni een rondje gefietst op Kreta. Ruim twee weken was net voldoende om het hele eiland te zien. Eind mei was het nog nat en fris, maar stond alles in bloei. Begin juni werd het al gauw warmer en heter. De noordkust hebben we zoveel mogelijk gemeden, veel te druk en te toeristisch. De rest van het eiland was het prima fietsen, wel af en toe flink steil.

Foto's:
http://picasaweb.google.com/10112441061 ... /Kreta2011

GPS track:
http://www.bikemap.net/route/1052734

Filmpjes:
[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/25878365[/wfvimeo]
[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/26150391[/wfvimeo]
Kreta zuidkust

Afbeelding

voor een verslag zie

http://luddo.freehostia.com/Kreta/Kreta.htm